Критеріальне оцінювання навчальних досягнень учнів з математики (досвід Об’єднаних Арабських Еміратів)
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Гельветика
Анотація
Контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів з математики є вагомим складником освітнього процесу. У вітчизняній освітній практиці ці процедури частково унормовані Державним стандартом базової середньої освіти, де наведено вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів з математичної освітньої галузі. Однак постає проблема стосовно процедур і засобів для оцінювання груп загальних результатів не лише на завершальному етапі здобування загальної середньої освіти, а й на проміжних етапах. У цьому контексті доречно ознайомитися із зарубіжним досвідом, послуговуючись принципами компаративної дидактики. У статті описано досвід освітньої системи Об’єднаних Арабських Еміратів стосовно оцінювання навчальних досягнень учнів з математики. Розглянуто запроваджені у країні критерії для такого оцінювання: Criteria: A. Knowledge and Understanding (Знання та розуміння); Criteria: B Investigating Patterns (Дослідження закономірностей (патернів)); Criteria: C. Сommunication in mathematics (Комунікація в математиці); Criteria: D Reflection in mathematics (Рефлексія в математиці). Увага приділена і відповідним засобам-завданням, їхній специфіці для оцінювання навчальних досягнень учнів з математики за відповідним критерієм.
Assessing and evaluating students' learning achievements in mathematics is a significant component of the educational process. In Ukrainian educational practice, these procedures are partially regulated by the State Standard of Basic Secondary Education, which outlines the requirements for mandatory learning outcomes in mathematics education. However, a challenge arises regarding the procedures and tools used to assess groups of general results not only at the final stage of secondary education but also at the intermediate stages. In this context, it is useful to explore international experiences, using the principles of comparative didactics. This article describes the experience of the educational system in the United Arab Emirates concerning the assessment of students' achievements in mathematics. The article examines the criteria introduced in the country for such assessments: Criteria A: Knowledge and Understanding; Criteria B: Investigating Patterns; Criteria C: Communication in Mathematics; and Criteria D: Reflection in Mathematics. Attention is also given to the corresponding task-based tools and their specific characteristics for evaluating students' mathematical achievements according to each criterion.
Assessing and evaluating students' learning achievements in mathematics is a significant component of the educational process. In Ukrainian educational practice, these procedures are partially regulated by the State Standard of Basic Secondary Education, which outlines the requirements for mandatory learning outcomes in mathematics education. However, a challenge arises regarding the procedures and tools used to assess groups of general results not only at the final stage of secondary education but also at the intermediate stages. In this context, it is useful to explore international experiences, using the principles of comparative didactics. This article describes the experience of the educational system in the United Arab Emirates concerning the assessment of students' achievements in mathematics. The article examines the criteria introduced in the country for such assessments: Criteria A: Knowledge and Understanding; Criteria B: Investigating Patterns; Criteria C: Communication in Mathematics; and Criteria D: Reflection in Mathematics. Attention is also given to the corresponding task-based tools and their specific characteristics for evaluating students' mathematical achievements according to each criterion.
Опис
Ключові слова
оцінювання навчальних досягнень учнів, критерії оцінювання, показники рівня навальних досягнень, індикатори для оцінювання, підсумковий контроль, assessment of student achievements, evaluation criteria, learning achievement indicators, assessment indicators, and final assessment
Бібліографічний опис
Акуленко, І. А. Критеріальне оцінювання навчальних досягнень учнів з математики (досвід Об’єднаних Арабських Еміратів) [Текст] / І. А. Акуленко, Г. Б. Побірченко // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць. Вип. 2 (24) / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [ред. рада.: М. І. Бурда, Л. В. Кондрашова, М. Гарнер, В. Б. Мілушев та ін.]. – Суми : [СумДПУ імені А. С. Макаренка], 2024. – С. 13–22. – DOI: 10.5281/zenodo.14567224