Теоретико‐методологічний аналіз проблеми труднощів математичної діяльності та дискалькулії у спеціальній освіті
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У роботі автором здійснено теоретико‐методологічний аналіз проблеми труднощів математичної діяльності та дискалькулії в учнів початкових класів із порушеннями психофізичного розвитку. У процесі теоретичного дослідження з’ясовано, що особливості засвоєння математичного матеріалу учнями з особливими освітніми потребами пов’язані із низкою труднощів, які виникають як наслідок порушеного розвитку. Проаналізовано праці вітчизняних та зарубіжних вчених щодо сутності, чинників виникнення, характеристики дискалькулії як специфічного виду порушень математичної діяльності та напрямів профілактичної і корекційно‐ педагогічної роботи. Перспективою подальшої наукової розвідки є аналіз і систематизація методичного матеріалу та вивчення досвіду практичної діяльності щодо подолання труднощів математичної діяльності, зокрема дискалькулії в учнів початкових класів з порушеннями психофізичного розвитку.
In the work, the author conducted theoretical and methodological analysis of the problem of difficulties in mathematical activity and dyscalculia in primary school pupils with psychophysical development disorders. In the process of theoretical research, applying general scientific methods (analysis, synthesis, concretization, systematization, generalization), it was found that the assimilation of mathematical material by students with special educational needs is associated with a number of difficulties that arise as a result of impaired development. The article provides examples of difficulties in mathematical activity in pupils with visual, hearing, speech, intellectual disoders, mental retardation, cerebral palsy, etc.The works of domestic and foreign scientists regarding the essence, factors of occurrence, characteristics of dyscalculia as one of the types of violations of mathematical activity are analyzed. A similar interpretation of the term “dyscalculia” has been found in domestic scientific, methodological, and reference sources, which refers to “specific violations of counting skills that appear at the initial stage of learning numbers”. The most generalized and practice‐oriented classification of dyscalculia is presented (verbal, practognostic, dyslexic, graphic, operational), recommendations for organizing training with such pupils.и The theoretical‐methodological analysis confirmed that, regardless of the type of impaired development, it is important to identify difficulties in mathematical activity, dyscalculia in pupils with various disorders of psychophysical development in order to provide appropriate assistance in the educational process, in particular during mathematics lessons, the implementation of corrective‐developmental work, as well as preventive measures. The perspective of further scientific exploration is analysis and systematization of methodological material and the study of practical experience in overcoming difficulties in mathematical activity, in particular, dyscalculia in primary school pupils with various disorders of psychophysical development.
In the work, the author conducted theoretical and methodological analysis of the problem of difficulties in mathematical activity and dyscalculia in primary school pupils with psychophysical development disorders. In the process of theoretical research, applying general scientific methods (analysis, synthesis, concretization, systematization, generalization), it was found that the assimilation of mathematical material by students with special educational needs is associated with a number of difficulties that arise as a result of impaired development. The article provides examples of difficulties in mathematical activity in pupils with visual, hearing, speech, intellectual disoders, mental retardation, cerebral palsy, etc.The works of domestic and foreign scientists regarding the essence, factors of occurrence, characteristics of dyscalculia as one of the types of violations of mathematical activity are analyzed. A similar interpretation of the term “dyscalculia” has been found in domestic scientific, methodological, and reference sources, which refers to “specific violations of counting skills that appear at the initial stage of learning numbers”. The most generalized and practice‐oriented classification of dyscalculia is presented (verbal, practognostic, dyslexic, graphic, operational), recommendations for organizing training with such pupils.и The theoretical‐methodological analysis confirmed that, regardless of the type of impaired development, it is important to identify difficulties in mathematical activity, dyscalculia in pupils with various disorders of psychophysical development in order to provide appropriate assistance in the educational process, in particular during mathematics lessons, the implementation of corrective‐developmental work, as well as preventive measures. The perspective of further scientific exploration is analysis and systematization of methodological material and the study of practical experience in overcoming difficulties in mathematical activity, in particular, dyscalculia in primary school pupils with various disorders of psychophysical development.
Опис
Ключові слова
учні з труднощами у навчанні, труднощі математичної діяльності, дискалькулія, діти з особливими освітніми потребами, порушення зору, порушення мовлення, порушення слуху, порушення інтелекту, корекція, корекційно‐розвиткова робота, pupils with learning difficulties, mathematical difficulties, dyscalculia, children with special educational needs, visual impairment, speech impairment, hearing impairment, intellectual impairment, correction, corrective‐ developmental work
Бібліографічний опис
Бондаренко Ю. Теоретико‐методологічний аналіз проблеми труднощів математичної діяльності та дискалькулії у спеціальній освіті [Текст] / Ю. Бондаренко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 10 (134). – С. 355–365. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2023.10/355‐365