Формування мовно‐комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті узагальнено підходи до дефініції поняття мовно‐ комунікативної компетентності, розкрито особливості її формування у майбутніх учителів початкових класів як важливої складової професійної підготовки. Встановлено, що мовно‐комунікативна компетентність майбутніх вчителів початкових класів включає комплекс знань, умінь, навичок, особистісних та професійно важливих якостей, необхідних для майбутньої професійної діяльності, ефективної комунікації в освітньому процесі. Характерними ознаками мовно‐комунікативної компетентності є відносність, динамічність, універсальність, контекстуальна зумовленість, розвивальний характер. Необхідність формування мовно‐комунікативної компетентності вчителів початкових класів зумовлена специфікою їх професійної діяльності, від здатності вчителя чітко та правильно використовувати мовні ресурси залежить якість навчання учнів. Акцентовано увагу на важливості цілеспрямованого підходу до формування мовно‐комунікативної компетентності компетентності під час професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Визначено основні складові процесу формування мовно‐комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів: засвоєння граматики, лексики, фонетики та стилістики української мови, розвиток мовних умінь через їх активне застосування в різних комунікативних ситуаціях, включаючи рольові ігри, дискусії, дебати та вправи, оволодіння сучасними методами навчання мовно‐літературної освітньої галузі.
The article summarizes approaches to defining the concept of linguistic and communicative competence and explores the features of its development in future primary school teachers as a crucial component of professional training. It is established that the linguistic and communicative competence of future primary school teachers includes a set of knowledge, skills, abilities, and personally and professionally significant qualities necessary for future professional activities and effective communication in the educational process. The characteristic features of linguistic and communicative competence are its relativity, dynamism, universality, contextual dependence, and developmental nature. The need to develop linguistic and communicative competence in primary school teachers is driven by the specific demands of their professional activities; the quality of students' education depends on the teacher's ability to clearly and correctly use language resources. The article emphasizes the importance of a targeted approach to developing linguistic and communicative competence during the professional training of future primary school teachers. The main components of the process of forming linguistic and communicative competence in future primary school teachers are identified: mastering the grammar, vocabulary, phonetics, and stylistics of the Ukrainian language; developing language skills through their active application in various communicative situations, including role‐playing games, discussions, debates, and exercises; and acquiring modern teaching methods in the language and literature educational field.
The article summarizes approaches to defining the concept of linguistic and communicative competence and explores the features of its development in future primary school teachers as a crucial component of professional training. It is established that the linguistic and communicative competence of future primary school teachers includes a set of knowledge, skills, abilities, and personally and professionally significant qualities necessary for future professional activities and effective communication in the educational process. The characteristic features of linguistic and communicative competence are its relativity, dynamism, universality, contextual dependence, and developmental nature. The need to develop linguistic and communicative competence in primary school teachers is driven by the specific demands of their professional activities; the quality of students' education depends on the teacher's ability to clearly and correctly use language resources. The article emphasizes the importance of a targeted approach to developing linguistic and communicative competence during the professional training of future primary school teachers. The main components of the process of forming linguistic and communicative competence in future primary school teachers are identified: mastering the grammar, vocabulary, phonetics, and stylistics of the Ukrainian language; developing language skills through their active application in various communicative situations, including role‐playing games, discussions, debates, and exercises; and acquiring modern teaching methods in the language and literature educational field.
Опис
Ключові слова
мовно‐комунікативна компетентність, вчителі початкових класів, професійна підготовка, комунікативні навички, мовленнєва діяльність, linguistic and communicative competence, primary school teachers, professional training, communication skills, speech activity
Бібліографічний опис
Формування мовно‐комунікативної компетентності майбутніх учителів початкових класів [Текст] / Т. Зорочкіна, С. Яцина, І. Литвин, Л. Гуйван // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 5 (139). – С. 160–168. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.05/160‐168