Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини ХХ ст.

Ескіз недоступний
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дисертації вперше розглянута українська фортепіанна музика малих форм першої третини ХХ століття, як окрема сфера творчості. Визначені провідні стилеутворювальні фактори національної музичної культури не лише в аспекті реалізації національних ідей, а й у контексті загальноєвропейських тенденцій. В роботі висвітлено особливості художніх стилів, що виникли на зламі століть: імпресіонізм, експресіонізм, неокласичні та неофольклорні тенденції та їх вплив на формування української фортепіанної мініатюри першої третини ХХ століття. Виявлено, що постмодерністичне спрямування українського неоавангарду 1960 – 1970-х років проявлялося в інтерпретуючому і компресованому проходженні новітніх технік, що позбавило українську музичну знакову систему від заперечення комунікаційних властивостей музики, притаманному європейському авангарду початку століття. Невблаганному і прогресуючому перетворенню музичної матерії, що було спричинено звуковим «вибухом», який стався у наслідок відмови від класичних настанов у мистецтві початку ХХ ст., постмодернізм протиставив стабілізуючу, підкреслену причетність до традицій, зокрема національних. Виявлені основні стильові параметри формування фортепіанної музики малих форм, простежено становлення жанру мініатюри від витоків до постромантичних та авангардових зразків, наповнених досвідом інтровертної інтелектуальної діяльності. З’ясовано, що мініатюра представлена досить багатогранно та різноманітно у стильовому аспекті, що доводить її гнучкість, універсальність природи, відповідність культурним змінам і людській свідомості. Визначено, що мініатюра - це концепційний жанр музичної культури, який виконує власну соціокультурну та культуротворчу функції в межах малої форми. Досліджено процес становлення фортепіанної музики малих форм у творчості композиторів західноукраїнського (В. Барвінський, М. Колесса, З. Лисько, С. Людкевич, Н. Нижанківський, Р. Сімович) та східноукраїнського (М. Вериківський, П. Козицький, В. Косенко, Ф. Надененко, Л. Ревуцький, Я. Степовий, Ф. Якименко,) регіонів. Окремий пласт української модерної музики становить творчість забутих/замовчуваних композиторів С. Борткевича, В. Задерацького, Б. Кудрика, М. Рославця, Ф. Якименка, Б. Яновського. Їх добутки в жанрі фортепіанної мініатюри охоплюють весь стилістичний спектр українського мистецтва першої третини ХХ ст. Шляхом аналізу фортепіанної музики малих форм у твοрчості В. Барвінського, Б. Лятошинського, Н. Нижанківського, Ф. Якименка та ін. доведено приналежність української музичної культури до загальносвітових мистецьких процесів.
The thesis first-ever considers the Ukrainian piano music of small forms of the first third of the XX century as a separate sphere of creativity. The leading style-forming factors of the national musical culture are determined not only in the aspect of the embodiment of national ideas but also in the context of all-European tendencies. The article describes the features of artistic styles that emerged at the turn of the century: Impressionism, Expressionism, neoclassical and neo-folk trends and their impact on the formation of Ukrainian piano miniatures of the first third of the XX century. It was found that the postmodernist orientation of the Ukrainian neo-avant- garde of the 1960s and 1970s was manifested in the interpretive and compressed passage of the latest techniques, which freed the Ukrainian musical sign system from denying the communicative properties of music inherent in the European avant-garde of the beginning of the century. Postmodernism contrasted the relentless and progressive transformation of musical matter caused by the sound "explosion" that resulted from the rejection of classical guidelines in early XX century art with a stabilizing, emphasized involvement in traditions, including national ones. The main stylistic parameters of the formation of piano music of small forms are revealed, the formation of the genre of miniature from the origins to the post-romantic and avant-garde samples, filled with the experience of introverted intellectual activity, is traced. The miniature in the stylistic aspect was found to present in many ways, which proves its flexibility, compliance with cultural stylistic changes. We have studied the process of formation of piano music of small forms in the works by Western (V. Barvinskyi, M. Kolessa, Z. Lysko, S. Liudkevych, N. Nyzhankivskyi, R. Simovych) and Eastern Ukrainian composers (M. Verykivskyi, P Kozytskyi, V. Kosenko, F. Nadenenko, L. Revutskyi, J. Stepovyi, F. Yakymenko,). A separate layer of Ukrainian modern music is the work of forgotten/silenced composers S. Bortkevych, V. Zaderatskyi, B. Kudryk, M. Roslavets, F. Yakymenko, B. Yanovskyi. Their works in the genre of piano miniature cover the entire stylistic spectrum of the Ukrainian art of the first third of the XX century. The affiliation of Ukrainian musical culture to the world art processes is proved by the analysis of piano music of small forms in the works by V. Barvinskyi, B. Liatoshynskyi, N. Nyzhankivskyi, F. Yakymenko.
Опис
Ключові слова
мініатюра, стиль, музична форма, українська фортепіанна музика, семантика, ментальність, miniature, style, musical form, Ukrainian piano music, semantics, mentality
Бібліографічний опис
Калашникова, А. І. Стильові параметри формування української фортепіанної музики малих форм першої третини XX ст. [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства (доктора філософії) : [спец.] 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Калашникова Алла Ігорівна ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; науковий керівник О. І. Козак. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 284 с.