Теоретичний огляд сучасних підходів до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів
Вантажиться...
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На сучасному етапі розвитку наукової думки з фізичного виховання школярів надзвичайно велика увага приділяється питанням Нової української школи. Мета: виявити сучасні підходи до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів. Матеріал і методи. Використано методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Для дослідження взято актуальну науково-методичну інформацію з проблематики змістового наповнення фізичного виховання у початковій школі. Результати. Реформування фізичного виховання в сучасних умовах покликало фахівців проводити дослідження з вивчення ставлення учителів фізичної культури здебільшого до освітніх змін. Стан здоров’я сучасної молоді викликає суттєве занепокоєння у суспільстві, оскільки простежується постійне погіршення його показників. Така ситуація пов’язана із малорухливим способом життя більшості дітей і підлітків, внаслідок великого навантаження шкільним матеріалом, а також підвищеної зацікавленості сучасними гаджетами, проведенням великої
кількості часу сидячи у соціальних мережах та у віртуальних іграх. Формування змісту фізичного виховання повинне враховувати завдання з накопичення різностороннього рухового досвіду. На уроках фізичної культури широко можуть використовуватися засоби волейболу, футболу, баскетболу, гандболу, волейболу, бадмінтону, тенісу та вправи з арсеналу інших ігрових видів спорту. Проведення спортивної гри дає підстави для формування активності самостійності учнів, емоційності та інтенсивності занять. Висновки. Застосування засобів спортивних ігор у фізичному виховання є невід’ємною складовою та потребує широкого науково-методичного обговорення подальших шляхів їхнього застосування в умовах сучасної школи для дітей молодшого шкільного віку. Провідна діяльність для дітей дошкільного віку міститься у застосуванні різноспрямованого змісту ігрової діяльності, яка є основою пізнання, навчання та виховання. Окрім цього відбувається активізація рухового режиму молодших школярів, створюються умови дотримання принципів особистісно-орієнтованого підходу, поліпшення фізичної підготовленості,
гармонізації здоров’я, підвищення мотивації тощо.
At the current stage of the development of scientific thought on the physical education of schoolchildren, extreme attention is paid to the issues of the New Ukrainian School. Aim: to identify modern approaches to the content of physical education classes for students of the 1–4 classes. Methods used: theoretical analysis and data generalization from scientific and methodical literature, abstraction, historical method, and comparison. Relevant scientific and methodical information on the content of physical education in primary school was taken for the research. The physical education reform in modern conditions called for specialists to research the attitude of physical culture teachers primarily to educational changes. The health of today's youth is of significant concern to society, as its indicators are constantly deteriorating. This situation is related to the sedentary lifestyle of most children and adolescents due to a large load of school material and increased interest in modern gadgets, spending a lot of time sitting on social networks and in virtual games. Formation of the content of physical education should consider accumulating versatile motor experience. In physical education lessons, volleyball, football, basketball, handball, volleyball, badminton, tennis, and exercises from other game sports can be widely used. Conducting a sports game provides grounds for the formation of the activity of students' independence, emotionality, and intensity of classes. The use of sports games in physical education is an integral component and requires a broad scientific and methodical discussion of further ways of their application in the conditions of a modern school for children of primary school age. The leading activity for preschool children is applying multi-directional content in game activity, which is the basis of cognition, learning, and education. In addition, there is an intensification of the movement regime of younger schoolchildren; conditions are created for observing the principles of a person-oriented approach, improving physical preparedness, harmonizing health, increasing motivation, etc.
At the current stage of the development of scientific thought on the physical education of schoolchildren, extreme attention is paid to the issues of the New Ukrainian School. Aim: to identify modern approaches to the content of physical education classes for students of the 1–4 classes. Methods used: theoretical analysis and data generalization from scientific and methodical literature, abstraction, historical method, and comparison. Relevant scientific and methodical information on the content of physical education in primary school was taken for the research. The physical education reform in modern conditions called for specialists to research the attitude of physical culture teachers primarily to educational changes. The health of today's youth is of significant concern to society, as its indicators are constantly deteriorating. This situation is related to the sedentary lifestyle of most children and adolescents due to a large load of school material and increased interest in modern gadgets, spending a lot of time sitting on social networks and in virtual games. Formation of the content of physical education should consider accumulating versatile motor experience. In physical education lessons, volleyball, football, basketball, handball, volleyball, badminton, tennis, and exercises from other game sports can be widely used. Conducting a sports game provides grounds for the formation of the activity of students' independence, emotionality, and intensity of classes. The use of sports games in physical education is an integral component and requires a broad scientific and methodical discussion of further ways of their application in the conditions of a modern school for children of primary school age. The leading activity for preschool children is applying multi-directional content in game activity, which is the basis of cognition, learning, and education. In addition, there is an intensification of the movement regime of younger schoolchildren; conditions are created for observing the principles of a person-oriented approach, improving physical preparedness, harmonizing health, increasing motivation, etc.
Опис
Ключові слова
спортивні ігри, фізичне виховання, зміст, заняття фізичною культурою, учні 1–4 класів, sport games, physical education, content, physical education classes, students of grades 1–4
Бібліографічний опис
Голод, Ю. Теоретичний огляд сучасних підходів до змісту занять фізичною культурою учнів 1–4 класів [Текст] / Ю. Голод, М. Пітин, В. Пасічник, Л. Ковальчук // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Т. Д. Лукашова та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2024. – Т.12, № 7 – С. 21–28. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol12i7-003