Формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва
Вантажиться...
Дата
2023
Автори
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дисертація є комплексним дослідженням, у межах якого теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методику формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва.
У роботі розкрито феноменологію світоглядної культури в педагогічній і мистецькій теоріях.
На основі аналізу, систематизації й узагальнення наукової інформації, розглянуто коло споріднених категорій феномену «світоглядна культура», як- от «культура» та «світогляд».
Виокремлено аспекти розгляду феномену світоглядної культури, як-от: світоглядна культура як компонент духовної культури особистості; психологічні аспекти світоглядної культури; філософські аспекти світоглядної культури; художньо-естетичний контекст; педагогічний контекст.
Визначено сутність світоглядної культури учнів основної школи і розроблено компонентну структуру її формування засобами музичного мистецтва. На основі теоретичного узагальнення розкрито феномен світоглядна культура як життя людини у просторі й часі, створеного індивідуального образу світу, який містить структуровані ідеї загальних моделей, які існують у світі, зокрема, у яких визначено особливості ідеального світу, суспільства й людини.
Визначено структуру формування світоглядної культури учнів основної школи, яка включає такі компоненти: 1) інтелектуальний; 2) емоційно-вольовий; 3) практико-дієвий; 4) рефлексивний.
Розроблено методику формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва, в основу якої покладено ідеї системного, особистісно-діяльнісного, аксіологічного, синергетичного, герменевтичного та культурологічного наукових підходів, відповідно до яких висвітлено педагогічні принципи (цілісності, історизму, художніх аналогій і контрасту, індивідуалізації, інтеграційності).
Розроблено організаційно-методичну модель, що відображає методику формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва. Дана модель складається з таких блоків: цільового (мета й завдання), теоретико-методологічного (наукові підходи і педагогічні принципи), процесуального (чинники формування світоглядної культури, функції світогляду, структурні компоненти формування світоглядної культури учнів основної школи, етапи і педагогічні умови формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва) та результативного (критерії, показники та рівні сформованості світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва).
Обґрунтовано методичне забезпечення формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва, що включало чотири педагогічні умови (1) орієнтація вчителів музичного мистецтва на вікові й індивідуальні особливості учнів у процесі формування світоглядної культури; 2) підготовленість учителів музичного мистецтва до здійснення процесу формування світоглядної культури в учнів основної школи; 3) виділення світоглядних проблем у змісті навчального предмета «музичне мистецтво» та інтегрованого курсу «мистецтво»; 4) організація різних видів і форм навчальної діяльності в мистецькій освіті, які сприяють формуванню та прояву світоглядної культури), відповідні форми та методи).
Визначено критеріальний апарат для діагностики сформованості світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва. Відповідно до компонентів визначено критерії з відповідними показниками: пізнавальний (1) системність і цілісність знань про світ та його складові частини, що передбачає засвоєння й усвідомлення школярем провідних світоглядних ідей у процесі музичного навчання; 2) узагальненість знань, що передбачає наявність умінь встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівняння, класифікації; 3) якість та істинність знань, що відзначається наявністю вміння відтворення ознаки певного об’єкта, пояснення його сутності; 4) пізнавальний інтерес учнів основної школи до світоглядних проблем; 5) загальна музична ерудиція учнів основної школи); емоційно-мотиваційний (1) сформованість поглядів учнів основної школи на об’єктивний світ, природне й соціальне середовище; 2) рівень готовності до засвоєння світоглядних ідей; 3) міра адекватності емоційного реагування учнів на твори музичного мистецтва; 4) наявність різноманітних асоціацій під час спілкування з творами музичного мистецтва; 5) потреба у спілкуванні з музичним мистецтвом; 6) міра переконаності в необхідності вдосконалення й розширення власних знань про природу, суспільство, людину; 7) мотивація використання знань учнями основної школи), операційно-діяльнісний (1) рівень сформованості операційних умінь, серед яких найпоширенішими виступають уміння; 2) рівень готовності до реалізації власних світоглядних знань з музичного мистецтва; 3) здатність до усвідомлення власних вражень від музичних творів; 4) уміння співвідносити елементи музичної мови зі змістом твору; 5) прагнення виразити себе у процесі музичної діяльності) та оцінно-рефлексивний (1) розвиненість рефлексивних умінь: оволодіння учнем засобами самоаналізу, самооцінки, самовизначення, самореалізації;
2) здатність порівнювати себе з певним еталоном; 3) наявність сформованого вміння ставити й розв’язувати завдання у процесі навчальної діяльності, самостійно долати невдачі).
Використання методів діагностики рівня сформованості світоглядної культури учнів основної школи (творчо-конструктивний (високий), репродуктивно-творчий (середній) та репродуктивний (низький) рівні) під час проведення констатувального експерименту дозволило з’ясувати й порівняти наявний рівень сформованості світоглядної культури учнів основної школи експериментальної та контрольної груп, який показав відносну однорідність у результатах обох груп.
Проведено експериментальну перевірку ефективності розробленої методики формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва.
Розроблену методику запроваджено під час формувального експерименту, який проходив у п’ять етапів: мотивації; орієнтування; моделювання; перетворення; проектування, до яких підібрано відповідне змістове наповнення, що складалося з педагогічних умов, груп методів, форм, що забезпечило формування світоглядної культури учнів основної школи.
Перевірка результатів опрацьованої методики показала значне зростання рівнів сформованості світоглядної культури учнів основної школи в ЕГ. Між тим, результати, отримані в КГ учнів, зазнали незначних змін порівняно з констатувальним експериментом та свідчать про недостатнє використання в процесі викладання музичного мистецтва форм і методів, що сприяють формуванню світоглядної культури.
Наукова новизна отриманих результатів дослідження детально презентована на слайді та полягає в тому, що в ньому вперше: здійснено цілісне дослідження формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва; розкрито сутність поняття «формування світоглядної культури»; розроблено структуру досліджуваного феномену; розроблено й упроваджено методику формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва, а також критерії та показники оцінювання рівнів їх сформованості.
Практичне значення отриманих результатів дослідження полягає у використанні методики формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва на уроках музичного мистецтва в закладах загальної середньої освіти для забезпечення потреб загальної мистецької освіти, позашкільної освіти та фахової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва.
The thesis is a comprehensive study, within which the methodology of forming basic school students’ worldview culture by means of musical art is theoretically substantiated and experimentally verified. The work reveals the phenomenology of worldview culture in pedagogical and artistic theories. On the basis of the analysis, systematization and generalization of scientific information, a range of related categories of the phenomenon of “worldview culture”, such as “culture” and “worldview”, were considered. The aspects of consideration of the phenomenon of worldview culture are singled out, such as: worldview culture as a component of the spiritual culture of an individual; psychological aspects of worldview culture; philosophical aspects of worldview culture; artistic and aesthetic context; pedagogical context. The essence of basic school students’ worldview culture was determined and the component structure of its formation by means of musical art was developed. On the basis of theoretical generalization, the phenomenon of worldview culture is revealed as the life of a person in space and time, a created individual image of the world, which contains structured ideas of general models that exist in the world, in particular, in which the features of the ideal world, society and man are defined. The structure of basic school students’ worldview culture is determined, which includes the following components: 1) intellectual; 2) emotional-volitional; 3) practical-activity; 4) reflexive. The methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art has been developed, which is based on the ideas of systemic, personality-activity, axiological, synergetic, hermeneutic and cultural scientific approaches, according to which pedagogical principles (integrity, historicism, artistic analogies and contrast, individualization, integrability) are highlighted. An organizational-methodological model has been developed that reflects the methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art. This model consists of the following blocks: target (aim and tasks), theoretical-methodological (scientific approaches and pedagogical principles), procedural (factors of worldview culture formation, worldview functions, structural components of basic school students’ worldview culture formation, stages and pedagogical conditions of basic school students’ worldview culture by means of musical art) and result (criteria, indicators and levels of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art). The methodological support for basic school students’ worldview culture formation by means of musical art is substantiated, which included four pedagogical conditions (1) orientation of music teachers to the age and individual characteristics of students in the process of worldview culture formation; 2) music teachers’ preparedness to implement the process of basic school students’ worldview culture formation; 3) selection of worldview problems in the content of the educational subject “musical art” and the integrated course “art”; 4) organization of various types and forms of educational activities in art education, which contribute to the formation and manifestation of worldview culture, appropriate forms and methods. The criterion apparatus for diagnosing basic school students’ worldview culture formation by means of musical art has been determined. In accordance with the components, the criteria with the corresponding indicators have been defined: cognitive (1) systematicity and integrity of knowledge about the world and its constituent parts, which involves assimilation and awareness by schoolchildren of leading worldview ideas in the process of music education; 2) generalization of knowledge, which implies the ability to establish cause-and-effect relationships, comparisons, classifications; 3) quality and truthfulness of knowledge, which is characterized by the ability to reproduce the characteristics of a certain object, to explain its essence; 4) cognitive interest of basic school students in worldview problems; 5) general musical erudition of basic school students); emotional- motivational (1) formation of basic school students’ views on the objective world, natural and social environment; 2) the level of readiness to assimilate worldview ideas; 3) measure of adequacy of students’ emotional response to works of musical art; 4) presence of various associations during communication with works of musical art; 5) the need for communication with musical art; 6) the degree of conviction in the need to improve and expand one’s own knowledge about nature, society, and man; 7) motivation to use knowledge by basic school students); operational-activity (1) the level of operational skills formation; 2) the level of readiness to implement one’s worldview knowledge of musical art; 3) the ability to realize one’s own impressions of musical works; 4) the ability to correlate the elements of musical language with the content of the work; 5) the desire to express oneself in the process of musical activity) and evaluative-reflexive (1) the development of reflexive skills: the student’s mastery of the means of self-analysis, self-evaluation, self-determination, self-realization; 2) the ability to compare oneself with a certain standard; 3) the developed ability to set and solve tasks in the process of educational activities, to independently overcome failures). The use of methods for diagnosing the level of basic school students’ worldview culture formation (creative-constructive (high), reproductive-creative (medium) and reproductive (low)) during the ascertaining experiment made it possible to clarify and compare the existing level of basic school students’ worldview culture formation in the experimental and control groups, which showed relative homogeneity in the results of both groups. An experimental verification of the effectiveness of the developed methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was carried out. The developed methodology was implemented during the molding experiment, which took place in five stages: motivation; orientation; modeling; transformation; designing, to which the appropriate content was selected, consisting of pedagogical conditions, groups of methods, forms, which ensured formation of basic school students’ worldview culture. Verification of the results of the developed methodology showed a significant increase in the level of basic school students’ worldview culture formation in the EG. Meanwhile, the results obtained in the CG testify that students have undergone minor changes compared to the ascertaining experiment and prove the insufficient use in the process of teaching musical art of forms and methods that contribute to the formation of worldview culture. The scientific novelty of the obtained research results consists in the fact that for the first time: a holistic study of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was carried out; the essence of the concept of “worldview culture formation” is revealed; the structure of the studied phenomenon is developed; the methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was developed and implemented, as well as criteria and indicators for evaluating these levels. The practical significance of the obtained research results lies in the use of the methodology of forming basic school students’ worldview culture by means of musical art at musical art lessons in general secondary education institutions to meet the needs of general art education, extracurricular education and professional training of future music teachers.
The thesis is a comprehensive study, within which the methodology of forming basic school students’ worldview culture by means of musical art is theoretically substantiated and experimentally verified. The work reveals the phenomenology of worldview culture in pedagogical and artistic theories. On the basis of the analysis, systematization and generalization of scientific information, a range of related categories of the phenomenon of “worldview culture”, such as “culture” and “worldview”, were considered. The aspects of consideration of the phenomenon of worldview culture are singled out, such as: worldview culture as a component of the spiritual culture of an individual; psychological aspects of worldview culture; philosophical aspects of worldview culture; artistic and aesthetic context; pedagogical context. The essence of basic school students’ worldview culture was determined and the component structure of its formation by means of musical art was developed. On the basis of theoretical generalization, the phenomenon of worldview culture is revealed as the life of a person in space and time, a created individual image of the world, which contains structured ideas of general models that exist in the world, in particular, in which the features of the ideal world, society and man are defined. The structure of basic school students’ worldview culture is determined, which includes the following components: 1) intellectual; 2) emotional-volitional; 3) practical-activity; 4) reflexive. The methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art has been developed, which is based on the ideas of systemic, personality-activity, axiological, synergetic, hermeneutic and cultural scientific approaches, according to which pedagogical principles (integrity, historicism, artistic analogies and contrast, individualization, integrability) are highlighted. An organizational-methodological model has been developed that reflects the methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art. This model consists of the following blocks: target (aim and tasks), theoretical-methodological (scientific approaches and pedagogical principles), procedural (factors of worldview culture formation, worldview functions, structural components of basic school students’ worldview culture formation, stages and pedagogical conditions of basic school students’ worldview culture by means of musical art) and result (criteria, indicators and levels of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art). The methodological support for basic school students’ worldview culture formation by means of musical art is substantiated, which included four pedagogical conditions (1) orientation of music teachers to the age and individual characteristics of students in the process of worldview culture formation; 2) music teachers’ preparedness to implement the process of basic school students’ worldview culture formation; 3) selection of worldview problems in the content of the educational subject “musical art” and the integrated course “art”; 4) organization of various types and forms of educational activities in art education, which contribute to the formation and manifestation of worldview culture, appropriate forms and methods. The criterion apparatus for diagnosing basic school students’ worldview culture formation by means of musical art has been determined. In accordance with the components, the criteria with the corresponding indicators have been defined: cognitive (1) systematicity and integrity of knowledge about the world and its constituent parts, which involves assimilation and awareness by schoolchildren of leading worldview ideas in the process of music education; 2) generalization of knowledge, which implies the ability to establish cause-and-effect relationships, comparisons, classifications; 3) quality and truthfulness of knowledge, which is characterized by the ability to reproduce the characteristics of a certain object, to explain its essence; 4) cognitive interest of basic school students in worldview problems; 5) general musical erudition of basic school students); emotional- motivational (1) formation of basic school students’ views on the objective world, natural and social environment; 2) the level of readiness to assimilate worldview ideas; 3) measure of adequacy of students’ emotional response to works of musical art; 4) presence of various associations during communication with works of musical art; 5) the need for communication with musical art; 6) the degree of conviction in the need to improve and expand one’s own knowledge about nature, society, and man; 7) motivation to use knowledge by basic school students); operational-activity (1) the level of operational skills formation; 2) the level of readiness to implement one’s worldview knowledge of musical art; 3) the ability to realize one’s own impressions of musical works; 4) the ability to correlate the elements of musical language with the content of the work; 5) the desire to express oneself in the process of musical activity) and evaluative-reflexive (1) the development of reflexive skills: the student’s mastery of the means of self-analysis, self-evaluation, self-determination, self-realization; 2) the ability to compare oneself with a certain standard; 3) the developed ability to set and solve tasks in the process of educational activities, to independently overcome failures). The use of methods for diagnosing the level of basic school students’ worldview culture formation (creative-constructive (high), reproductive-creative (medium) and reproductive (low)) during the ascertaining experiment made it possible to clarify and compare the existing level of basic school students’ worldview culture formation in the experimental and control groups, which showed relative homogeneity in the results of both groups. An experimental verification of the effectiveness of the developed methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was carried out. The developed methodology was implemented during the molding experiment, which took place in five stages: motivation; orientation; modeling; transformation; designing, to which the appropriate content was selected, consisting of pedagogical conditions, groups of methods, forms, which ensured formation of basic school students’ worldview culture. Verification of the results of the developed methodology showed a significant increase in the level of basic school students’ worldview culture formation in the EG. Meanwhile, the results obtained in the CG testify that students have undergone minor changes compared to the ascertaining experiment and prove the insufficient use in the process of teaching musical art of forms and methods that contribute to the formation of worldview culture. The scientific novelty of the obtained research results consists in the fact that for the first time: a holistic study of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was carried out; the essence of the concept of “worldview culture formation” is revealed; the structure of the studied phenomenon is developed; the methodology of basic school students’ worldview culture formation by means of musical art was developed and implemented, as well as criteria and indicators for evaluating these levels. The practical significance of the obtained research results lies in the use of the methodology of forming basic school students’ worldview culture by means of musical art at musical art lessons in general secondary education institutions to meet the needs of general art education, extracurricular education and professional training of future music teachers.
Опис
Ключові слова
світогляд, культура, світоглядна культура, формування, формування світоглядної культури, учні основної школи, школярі, музичне мистецтво, засоби музичного мистецтва, worldview, culture, worldview culture, formation, formation of worldview culture, basic school students, schoolchildren, musical art, means of musical art
Бібліографічний опис
Ян Цзінвень Формування світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва [Текст] : дис. на здобуття наук. ступеня доктора філософії : [спец.] 01 "Освіта/Педагогіка", 014 "Середня освіта (Музичне мистецтво)" / Ян Цзінвень ; МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; наук. керівник І. А. Чистякова. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – 207 с.