Формування навичок інформаційної гігієни студентської молоді в умовах неформальної освіти (досвід партнерських проєктів закладів фахової передвищої та вищої педагогічної освіти)
Ескіз недоступний
Дата
2024
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті розглядається формування навичок інформаційної гігієни у студентської молоді в умовах неформальної освіти, зокрема через досвід партнерських проєктів закладів фахової передвищої та вищої педагогічної освіти. На основі аналізу й узагальнення наукових джерел, практичного досвіду окреслено поняття «інформаційна гігієна» як систему знань, що досліджує закономірності впливу інформаційного простору та інформаційних потоків на соціальне благополуччя, психічне та фізіологічне здоров'я людини й суспільства загалом. Метою формування інформаційної гігієни у студентської молоді єзапобігання негативному впливу інформації та формування комплексу умінь для профілактики таких негативних впливів під час превентивних заходів.Серед складників інформаційної гігієни означено навички медіаграмотності,інформаційні звички та інформаційну поведінку; безпеку і захист інформаційного простору; інформаційно‐психологічну стійкість і протидію негативним впливам; стійкі ціннісні орієнтації; психологічне і фізичне здоров’я.Формування інформаційної гігієни студентської молоді в умовах неформальної освіти представлено з урахуванням положень, зокрема проєктного, діяльнісного підходів. До неформальної освіти віднесено організовану й безперервну освітню діяльність, що здійснюється у спільних проєктах, які виконуються у партнерстві ресурсного центру професійного розвитку вчителя СумДПУ імені А. С. Макаренка, циклової комісії КЗ «Прилуцький гуманітарно‐педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка»Чернігівської обласної ради, відділення 061 Журналістика ВСП «Машинобудівний фаховий коледж Сумського державного університету».Зосереджено увагу на практичних підходах до навчання, що реалізуються через партнерські проєкти з медіаграмотності, які включають інтерактивні методики, практичні завдання та діяльність, спрямовану на розвиток критичного мислення та навичок аналізу інформації.Проаналізовано результати реалізації таких проєктів і їх вплив на підвищення рівня інформаційної грамотності студентів.
The article discusses the development of information hygiene skills among student youth in the context of non‐formal education, particularly through the experience of partnership projects involving institutions of professional pre‐higher and higher pedagogical education. Based on the methods of analysis and synthesis of scientific sources, as well as practical experience, certain aspects of the concept of "information hygiene" are outlined: a system of knowledge that explores the patterns of influence of the information space and information flows on the social well‐being, mental, and physiological health of individuals and society as a whole. The goal of forming information hygiene among student youth is to prevent the negative impact of information and to develop a set of skills to prevent such negative impacts during preventive measures. The components of information hygiene include media literacy skills, information habits, and behavior; the safety and protection of the information space; information‐psychological resilience and counteraction to negative influences; stable value orientations; and psychological and physical health. The formation of information hygiene among student youth in the context of non‐formal education is presented considering the principles of project‐based and activity‐based approaches. Non‐formal education is defined as organized and continuous educational activities carried out within joint projects implemented in partnership with the Resource Center for Teacher Professional Development of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, the cycle commission of the Priluky Humanitarian‐Pedagogical Professional College named after Ivan Franko of the Chernihiv Regional Council, and the Department of Journalism of the Machine‐Building Professional College of Sumy State University. The focus is on practical approaches to education implemented through partnership media literacy projects, which include interactive methods, practical tasks, and activities aimed at developing critical thinking and information analysis skills. The results of these projects and their impact on enhancing the level of information literacy among students are analyzed.
The article discusses the development of information hygiene skills among student youth in the context of non‐formal education, particularly through the experience of partnership projects involving institutions of professional pre‐higher and higher pedagogical education. Based on the methods of analysis and synthesis of scientific sources, as well as practical experience, certain aspects of the concept of "information hygiene" are outlined: a system of knowledge that explores the patterns of influence of the information space and information flows on the social well‐being, mental, and physiological health of individuals and society as a whole. The goal of forming information hygiene among student youth is to prevent the negative impact of information and to develop a set of skills to prevent such negative impacts during preventive measures. The components of information hygiene include media literacy skills, information habits, and behavior; the safety and protection of the information space; information‐psychological resilience and counteraction to negative influences; stable value orientations; and psychological and physical health. The formation of information hygiene among student youth in the context of non‐formal education is presented considering the principles of project‐based and activity‐based approaches. Non‐formal education is defined as organized and continuous educational activities carried out within joint projects implemented in partnership with the Resource Center for Teacher Professional Development of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, the cycle commission of the Priluky Humanitarian‐Pedagogical Professional College named after Ivan Franko of the Chernihiv Regional Council, and the Department of Journalism of the Machine‐Building Professional College of Sumy State University. The focus is on practical approaches to education implemented through partnership media literacy projects, which include interactive methods, practical tasks, and activities aimed at developing critical thinking and information analysis skills. The results of these projects and their impact on enhancing the level of information literacy among students are analyzed.
Опис
Ключові слова
інформаційна гігієна, неформальна освіта, майбутній учитель, майбутній журналіст, міжреіональний проєкт, вправи, текст, заклад вищої освіти, заклад фахової передвищої освіти, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, КЗ «Прилуцький гуманітарно‐ педагогічний фаховий коледж імені Івана Франка» Чернігівської обласної ради, ВСП «Машинобудівний фаховий коледж Сумського державного університету», information hygiene, non‐formal education, future teacher, future journalist, interregional project, exercises, text, higher education institution, professional pre‐higher education institution, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, Priluky Humanitarian‐Pedagogical Professional College named after Ivan Franko of the Chernihiv Regional Council, Machine‐Building Professional College of Sumy State University
Бібліографічний опис
Грона Н. Формування навичок інформаційної гігієни студентської молоді в умовах неформальної освіти (досвід партнерських проєктів закладів фахової передвищої та вищої педагогічної освіти) [Текст] / Н. Грона, Н. Пономаренко, О. Семеног // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 4 (138). – С. 235–187259. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.04/235‐259