Критерії, показники та рівні сформованості світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва
Ескіз недоступний
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С.Макаренка
Анотація
У статті авторами визначено критерії, показники та рівні сформованості світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва. Доведено, що світоглядна культура не має єдиного універсального критерію. Визначено рівень сформованості світоглядної культуриучнів основної школи відповідно до пізнавально‐знаннєвого, емотивно‐ мотиваційного, операційно‐діяльнісного та оцінно‐рефлексивного критеріїв, які, у свою чергу, відповідають інтелектуальному, емоційно‐вольовому, практико‐дієвому та рефлексивному компонентам. З метою визначення рівнясформованості світоглядної культури учнів основної школи відповідно до критеріїв визначено показники. Виокремлено три рівні сформованості світоглядної культури учнів основної школи: репродуктивний (низький), репродуктивно‐творчий (середній), творчо‐конструктивний (високий).
The article identifies the criteria, indicators and levels of worldview culture in basic school students by means of musical art. It has been proved that worldview culture does not have a single universal criterion. The level of worldview culture formation in basic school students in accordance with cognitive‐educational, emotional‐motivational, operational‐activity and evaluative‐reflexive criteria, which, in turn, correspond to the intellectual, emotional‐volitional, practical‐act and reflexive components, is determined. Cognitive‐educational criterion reveals the degree of assimilation of knowledge about nature, man, society, world (deep, systemic or superficial, fragmentary) of basic school students. Emotional‐motivational criterion determines the awareness of the personal attitude of the basic school students to the worldview content of the educational material. Operational‐activity criterion evaluates the possibility of transforming knowledge into students' conviction and their readiness to realize their own worldview knowledge. Evaluative‐reflexive criterion of the worldview culture formation of basic school students determines the degree of conscious regulation of students' own actions with awareness of the reached of the standard, based on such self‐regulation on reflexive‐personal potential, the ability to bring the case to a logical completion and to conduct activity on emotionally. The level of worldview culture formation in basic school students according to the criteria, indicators are determined. Three levels of worldview culture formation in basic school students are distinguished: reproductive (low), reproductive‐creative (middle), creative and constructive (high). Thus, identified criteria, indicators and levels of worldview culture formation in basic school students by means of musical art make it possible to comprehensively evaluate the formation of the phenomenon under study, to find out the condition and to trace
The article identifies the criteria, indicators and levels of worldview culture in basic school students by means of musical art. It has been proved that worldview culture does not have a single universal criterion. The level of worldview culture formation in basic school students in accordance with cognitive‐educational, emotional‐motivational, operational‐activity and evaluative‐reflexive criteria, which, in turn, correspond to the intellectual, emotional‐volitional, practical‐act and reflexive components, is determined. Cognitive‐educational criterion reveals the degree of assimilation of knowledge about nature, man, society, world (deep, systemic or superficial, fragmentary) of basic school students. Emotional‐motivational criterion determines the awareness of the personal attitude of the basic school students to the worldview content of the educational material. Operational‐activity criterion evaluates the possibility of transforming knowledge into students' conviction and their readiness to realize their own worldview knowledge. Evaluative‐reflexive criterion of the worldview culture formation of basic school students determines the degree of conscious regulation of students' own actions with awareness of the reached of the standard, based on such self‐regulation on reflexive‐personal potential, the ability to bring the case to a logical completion and to conduct activity on emotionally. The level of worldview culture formation in basic school students according to the criteria, indicators are determined. Three levels of worldview culture formation in basic school students are distinguished: reproductive (low), reproductive‐creative (middle), creative and constructive (high). Thus, identified criteria, indicators and levels of worldview culture formation in basic school students by means of musical art make it possible to comprehensively evaluate the formation of the phenomenon under study, to find out the condition and to trace
Опис
Ключові слова
світогляд, світоглядна культура, критерії, показники та рівні сформованості світоглядної культури, учні основної школи, worldview, worldview culture, criteria, indicators and levels of worldview culture formation, basic school students
Бібліографічний опис
Чистякова І. Критерії, показники та рівні сформованості світоглядної культури учнів основної школи засобами музичного мистецтва [Текст] / І. Чистякова, Ян Цзінвень // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 3 (117). – С. 263–273. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2022.03/263‐273