Формування цифрової компетентності студентів‐філологів під час дистанційного навчання:застосування платформи LMS MOODLE

Анотація
У статті проаналізовано особливості використання системи LMSMoodle (Modular Object‐Oriented Dynamic Learning Environment) для вивчення філологічних дисциплін здобувачами ІІ рівня акредитаціїпід час дистанційного навчання в Сумському державному педагогічному університеті імені А. С. Макаренка. Особлива увага приділяється навчально‐методичним матеріалам та додатковим сервісам, платформам, онлайн‐інструментам для урізноманітнення навчального процесу, зокрема курсів «Фахова українська мова»,«Методика навчання української мови», «Методика навчання української літератури», «Інноваційні технології навчання української мови/літератури», «Фольклор», «Українська література», із метою формування цифрової компетентності.
The article analyzes the peculiarities of using the LMS Moodle (Modular Object‐ Oriented Dynamic Learning Environment) system for the study of philological disciplines by second level accreditation applicants during distance learning at A.S. Makarenko Sumy State Pedagogical University. Special attention is paid to educational and methodological materials and additional services, platforms, online tools for diversifying the educational process, in particular the courses «Professional Ukrainian language», «Methodology of teaching the Ukrainian language», «Methodology of teaching Ukrainian literature», «Innovative technologies of teaching the Ukrainian language/ literature», «Folklore», «Ukrainian literature», with the aim of forming digital competence. The following tasks are solved in the article: the essence and meaning of digital competence in the conditions of distance learning is clarified; the capabilities of the LMS Moodle platform as a virtual learning environment for the formation of students’ digital competence are described; the effectiveness of additional services, platforms, and online tools for diversifying the educational process has been proven. Digital competence – one of the key competences in the conditions of distance learning– is defined as the ability to navigate in the information space, receive information and operate it in accordance with one’s own needs and the requirements of a modern high‐tech society. The students’ digital competence involves the critical application of information and communication technologies for creating, searching, processing, and exchanging information in the public space, and therefore contributes to the formation of information literacy and critical perception of information.
Опис
Ключові слова
LMS MOODLE, дистанційна освіта, критичне мислення, онлайн‐інструмент, платформа, ресурс, філологія, цифрова компетентність, distance learning, critical thinking, online tool, platform, resource, philology, digital competence
Бібліографічний опис
Герман В. Формування цифрової компетентності студентів‐філологів під час дистанційного навчання:застосування платформи LMS MOODLE [Текст] / В. Герман, Н. Громова, Н. Кириленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2024. – № 1-2 (135-136). – С. 03–13. – DOI: 10.24139/2312‐5993/2024.01‐02/003‐013