Формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами комп'ютерних технологій: досвід експериментального дослідження

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті актуалізовано проблему формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами комп’ютерних технологій, зокрема необхідність проведення спеціальних досліджень, націлених на моніторинг стану сформованості зазначеної якості. Представлено методику констатувального експерименту, яка включала методи педагогічного спостереження, анкетування, бесіди, ігри, вправи, завдання. З’ясовано характер ставлення респондентів до доцільності набуття пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами мультимедійних технологій та стан сформованості досліджуваного конструкту за мотиваційно-когнітивним критерієм. Виявлено, що рівень сформованості досліджуваного феномену не відповідає потребам навчальної діяльності молодших школярів.
The article deals with the problem of formation of cognitive activity of younger students in art lessons by means of computer technologies, in particular the need for special research aimed at monitoring the state of formation of the quality. It has been found that the perfection of education in educational institutions, including general education institutions, is a greater problem of scientific diagnostic and prognostic study of the activities of participants in the educational process. Due to which the educational documentation (curricula and programs, textbooks, manuals, methodological recommendations, etc.) is adjusted, teaching methods and technologies are improved. Therefore, it was relevant to find out the nature of the respondents' attitude to the expediency of acquiring cognitive activity of younger students in art lessons by means of multimedia technologies and the state of formation of the studied construct under the motivational-cognitive criterion. To achieve the goal of the proposed publication, theoretical research methods were applied: system-structural analysis, comparison and generalization of works on psychology, pedagogy, musical pedagogy; normative and educational literature, pedagogical and musical-pedagogical experience-to determine the theoretical foundations of the organization of monitoring of cognitive activity of younger students in art lessons by means of computer technologies and empirical-(diagnosticquestionnaires, pedagogical observation, interviews, interviews, interviews, interview Task) - to determine the state of formation of the studied structure. Monitoring the character of parents and teachers of art to the expediency of acquiring cognitive activity of younger students in art lessons by means of multimedia technologies allowed to state that cognitive activity The arts, the communication of children with computer technology when mastering the discipline "Art" is necessary, but in compliance with health care rules while working with computer equipment. The analysis of the results of the diagnosis of the phenomenon under study by the motivational-cognitive criterion showed the lack of cognitive activity of younger students, which requires the development of appropriate effective methodological tools using computer technologies. It is revealed that the level of formation of the phenomenon under study does not meet the needs of the educational activities of younger students. Further coverage requires the determination of the state of formation of the studied construct by activity-operational and control-reflexive criteria.
Опис
Ключові слова
пізнавальна активність, комп’ютерні технології, молодші школярі, уроки мистецтва, констатувальний експеримент, методи, cognitive activity, computer technologies, younger students, art lessons, aspiring experiment, methods
Бібліографічний опис
Петренко, М. Формування пізнавальної активності молодших школярів на уроках мистецтва засобами комп'ютерних технологій: досвід експериментального дослідження [Текст] / М. Петренко, Цуй Хаожань // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2023. – № 1 (125). – С. 132–141. – DOI 10.24139/2312-5993/2023.01/132-141