Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13980
Title: Особливості використання інформаційних технологій в освіті
Other Titles: Features of the Use of Information Technologies in Education
Authors: Сіняєва, Ольга
Siniaieva, Olha
Крекот, Микола
Krekot, Mykola
Завгородній, Олексій
Zavhorodnii, Oleksii
Сичова, Тетяна
Sychova, Tetiana
Сичов, Андрій
Sychov, Andrii
Синяєва, Оксана
Syniaieva, Oksana
Keywords: інформаційні технологій
навчальні платформи
інформаційне середовище
мультимедійні технології
information technologies
educational platforms
information environment
multimedia technologies
Issue Date: 2023
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Особливості використання інформаційних технологій в освіті [Текст / О. Сіняєва, М. Крекот, О. Завгородній, Т. Сичова, А. Сичов, О. Синяєва // Освіта. Інноватика. Практика : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редакційна рада: О. В. Боряк, М. Воскоглу, Л. О. Петриченко та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2023. – Т.11, № 7 – С. 98–104. – DOI: 10.31110/2616-650X-vol11i7-013
Abstract: У даній статті розглядаються питання зародження, становлення і впровадження інформаційних технологій, і освітнього інформаційного середовища, застосування навчальних платформ, і програмного забезпечення. Використання інформаційних технологій є невід’ємною частиною освітнього процесу, адже більшість студентів нашої країни займаються на дистанційній формі навчання. Кожен студент потребує якісного вивчення дисципліни, як лекційного матеріалу, так і практичної частини дисципліни. Задача викладача задовольнити потреби студента, а саме знайти освітні платформи і програми, за допомогою яких дисципліна буде викладатися на високому рівні і в повному обсязі. На сьогоднішній день освітянами широко використовуються такі платформи та програми: Moodle, Human, Google classroom, Zoom, Edmodo, Coogle Meet, Education Games, Virtual Worlds, Word Pad, Excel, Statistika, MathCAD, MATLAB, Power Point, AutoCAD, ArchiCAD, Speaking Mouse. Кожна з цих платформ та програм має на ряду з перевагами також специфічні обмеження у використанні в освітньому процесі, які забезпечують їх ефективне застосування для відповідних типів занять (лекції, практичні заняття або лабораторні роботи) і відповідних їх форм (дистанційна, змішана або аудиторна). Розглянуті програмні рішення забезпечують не тільки організацію навчального процесу, а і дають можливість здобувачам освіти самостійно організовувати своє навчання, і сприяють розвитку, і задоволенню індивідуальних потреб студентів. Розглянуті нові можливості в системі освіти, які забезпечуються сучасними інформаційними технологіями та дозволяють продовжувати навчання в дистанційній або змішаній формах освіти, де як викладач має оперативно забезпечити студента необхідною інформацією, так і студент має можливість скорегувати результати сприйняття цієї інформації.
This article examines the issues of origin, formation and implementation of information technologies, and the educational information environment, the use of educational platforms, and software. The use of information technologies is an integral part of the educational process, because the majority of students in our country are engaged in distance education. Every student needs a high-quality study of the discipline, both the lecture material and the practical part of the discipline. The task of the teacher is to meet the needs of the student, namely to find educational platforms and programs, with the help of which the discipline will be taught at a high level and in full. Today, the following platforms and programs are widely used by educators: Moodle, Human, Google classroom, Zoom, Edmodo, Coogle Meet, Education Games, Virtual Worlds, Word Pad, Excel, Statistics, MathCAD, MATLAB, Power Point, AutoCAD, ArchiCAD, Speaking Mouse. Each of these platforms and programs, along with their advantages, also has specific limitations in their use in the educational process, which ensure their effective use for the appropriate types of classes (lectures, practical classes, or laboratory work) and their respective forms (distance, mixed, or classroom). The considered software solutions ensure not only the organization of the educational process, but also give the opportunity for students to independently organize their studies, and contribute to the development and satisfaction of the individual needs of students. Considered new opportunities in the education system, which are provided by modern information technologies and allow continuing education in distance or mixed forms of education, where both the teacher must quickly provide the student with the necessary information, and the student has the opportunity to adjust the results of the perception of this information.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/13980
Appears in Collections:Освіта. Інноватика. Практика

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Siniaieva.pdf431,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.