Роль керівника закладу в організації інклюзивного освітнього середовища
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У статі розглянуто проблему ролі керівника закладу загальної середньої освіти в організації інклюзивного середовища. Визначено, що директор є ключовою фігурою у його формуванні, виконуючи ролі лідера і менеджера. Він має забезпечити рівний доступ до освіти всім її здобувачам і створити для них89 комфортне освітнє середовище, у якому постійно створюються максимально сприятливі умови для розвитку потенціалу кожної дитини. За результатами теоретичного аналізу у роботі представлено для керівників закладів освіти алгоритм організації інклюзивного середовища, застосування елементів якого сприятиме формуванню позитивного іміджу школи та створенню середовища, яке гарантує кожному здобувачеві рівні умови.
The article examines the problem of the role of the head of a general secondary education institution in the organization of an inclusive environment. It was determined that the director is a key figure in its formation, performing the roles of leader and manager. It should ensure equal access to education for all its recipients and create a comfortable educational environment for them, in which the most favorable conditions are constantly created for the development of the potential of each child. Based on the results of the theoretical analysis, the work presents an algorithm for the organization of an inclusive environment for the heads of educational institutions, the use of which elements will contribute to the formation of a positive image of the school and the creation of an environment that guarantees equal conditions for every student.
The article examines the problem of the role of the head of a general secondary education institution in the organization of an inclusive environment. It was determined that the director is a key figure in its formation, performing the roles of leader and manager. It should ensure equal access to education for all its recipients and create a comfortable educational environment for them, in which the most favorable conditions are constantly created for the development of the potential of each child. Based on the results of the theoretical analysis, the work presents an algorithm for the organization of an inclusive environment for the heads of educational institutions, the use of which elements will contribute to the formation of a positive image of the school and the creation of an environment that guarantees equal conditions for every student.
Опис
Ключові слова
керівник закладу, лідер, менеджер освіти, інклюзивне освітнє середовище, head of the institution, leader, manager of education, inclusive educational environment
Бібліографічний опис
Шмелькова О. Роль керівника закладу в організації інклюзивного освітнього середовища [Текст] / О. Шмелькова ; науковий керівник Ю. Бондаренко // Корекційна та інклюзивна освіта очима молодих науковців: збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка ; [редкол.: С. М. Кондратюк, Ю. А. Бондаренко, Т. М. Дегтяренко та ін.] . – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023. – Вип. 11, т. 1. – С. 88–93.