Фізична підготовка початківців у спортивних бальних танцях протягом річного макроциклу

Анотація
Фізична культура і спорт у сучасному світі переважно розглядається як засіб оптимізації фізичного стану людини. Не є конструктивним підхід, що спрямований на сам спортивний результат, коли комплексно не використовуються засоби для фізичного, технічного, психічного вдосконалення. Запропоновані заняття зі спортивних бальних танців для дітей старшого дошкільного віку не замінюють і не виключають обов'язкових занять фізичною культурою відповідно до державних програм виховання і розвитку дитини. Маємо на увазі впровадити в навчально- тренувальний процес на початковому етапі підготовки тренувальні заняття зі спортивних бальних танців. Такі заняття сприятимуть не лише засвоєнню техніки основних рухів виконання спортивних танців, але й покращенню фізичної підготовленості юних спортсменів.
Physical fitness is directly dependent on and related to physical development. Recently, sports dances have become very popular. But the issue of introduction of means of sports dances in the educational and training process of beginners is not sufficiently substantiated, which determines the relevance of our study. The following research methods were used for the study: analysis of scientific and special literature; pedagogical research methods (observation, experiment, testing of physical qualities); methods of mathematical statistics. The pedagogical experiment was organized in the Sumy regional branch of the AllUkrainian public organization of the Association of Modern and Variety Dance of Ukraine. Participants in our study were beginners of 5-6 years old in the number of 20 people. In the control group (CG), all organizational forms of classes were conducted in accordance with the regulatory program of organization and conduct of training sessions at the initial stage of preparation. In the experimental group (EG), the children practiced according to the Partial Rhythm Program "Dance Kaleidoscope", which used the means of sports dances ("Jive", "Cha-cha-cha"). There were the same number of classes in both groups of 108 classes in the annual macrocycle of 45 minutes each. The dynamics of changes in the level of physical fitness of children in the CG and EG during our pedagogical experiment indicates that in CG changes were at p<0.05, in EG - at p<0.01. This gives the right to point out the effective influence of ballroom dance on the physical fitness of young athletes.
Опис
Ключові слова
фізична підготовка, початківці, спортивні бальні танці, річний макроцикл, physical training, beginners, sports ballroom dance, annual macrocycle
Бібліографічний опис
Фізична підготовка початківців у спортивних бальних танцях протягом річного макроциклу класі [Текст] / Л. Максименко, А. Мирна, О. Присяжнюк, Д. Мантулін // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 8 (112). – С. 55–64. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.07/055-064