Фахова практика вчителя: національний досвід та європейські цінності
Вантажиться...
Дата
2023
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У посібнику узагальнено термінологічний дискурс проблеми практичної підготовки педагогів; схарактеризовано законодавчо-нормативні регулятиви організації практик; окреслено компетентнісні засади проходження практик з урахуванням євроінтеграційних процесів у закладах вищої педагогічної освіти.
Представлено специфіку організації практик на бакалаврському і магістерському освітніх рівнях на прикладі досвіду організації практик майбутніх учителів-філологів. Розроблено рекомендації до проведення викладацької практики на докторському освітньому рівні у галузі 01 Освіта/педагогіка. Висвітлено досвід проведення фахових практик в умовах воєнного часу на засадах партнерства.
Окреслено сучасні виклики щодо запровадження педагогічної інтернатури як форми післядипломної практики молодого вчителя, а також узагальнено досвід організації інтернатури у зарубіжних країнах. Запропоновано практикум з метою якісного проходження різних видів практик.
Адресовано студентам, магістрантам, аспірантам, викладачам, керівникам практик у підготовці майбутніх педагогів у закладах вищої педагогічної освіти з метою якісних змін у змісту, форм, методів організації практик на бакалаврському, магістерському та докторському освітніх рівнях.
The textbook summarizes the terminological discourse of the problem of practical training of teachers; characterizes the legislative and regulatory framework for the organization of practices; outlines the competence-based principles of practice taking into account European integration processes in higher pedagogical education institutions. The specifics of the practice organization at the bachelor's and master's educational levels are presented by the example of the experience of organizing practices for future teacher-philologists. Recommendations for conducting teaching practice at the doctoral level in the field of "01 Education/Pedagogy" are developed. The experience of conducting professional practices in wartime based on partnership is highlighted. The current challenges for the introduction of pedagogical internships as a form of postgraduate practice for young teachers are outlined, and the experience of organizing internships in foreign countries is summarized. A workshop is proposed for the purpose of qualitative completion of various types of practice. It is addressed to students, undergraduates, postgraduates, teachers, and practice supervisors in the training of future teachers in higher pedagogical education institutions with the aim of qualitative changes in the content, forms, and methods of organizing practices at the bachelor's, master's, and doctoral educational levels.
The textbook summarizes the terminological discourse of the problem of practical training of teachers; characterizes the legislative and regulatory framework for the organization of practices; outlines the competence-based principles of practice taking into account European integration processes in higher pedagogical education institutions. The specifics of the practice organization at the bachelor's and master's educational levels are presented by the example of the experience of organizing practices for future teacher-philologists. Recommendations for conducting teaching practice at the doctoral level in the field of "01 Education/Pedagogy" are developed. The experience of conducting professional practices in wartime based on partnership is highlighted. The current challenges for the introduction of pedagogical internships as a form of postgraduate practice for young teachers are outlined, and the experience of organizing internships in foreign countries is summarized. A workshop is proposed for the purpose of qualitative completion of various types of practice. It is addressed to students, undergraduates, postgraduates, teachers, and practice supervisors in the training of future teachers in higher pedagogical education institutions with the aim of qualitative changes in the content, forms, and methods of organizing practices at the bachelor's, master's, and doctoral educational levels.
Опис
Ключові слова
фахова практика, учитель, педагогічна освіта, національні практики, європейські цінності, якість освіти, професійні компетентності учителя, педагогічна інтернатура, professional practice, teacher, pedagogical education, national experience, European values, quality of education, professional competence of a teacher, pedagogical internship, pedagogical practice, industrial practice
Бібліографічний опис
Фахова практика вчителя: національний досвід та європейські цінності [Текст] : посібник / Л. Лук'янова, Ю. Лянной, О. Семеног, М. Вовк. – Київ : Талком, 2023. – 237 с.