Особливості взаємодії закладів дошкільної освіти та батьків у сучасних умовах
Вантажиться...
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Дошкільна освіта як стартовий ступінь освітньої індивідуальної траєкторії створює передумови становлення особистості дитини, її фізичного, інтелектуального, морально-морального розвитку. У статті висвітлюється актуальна та злободенна за всіх часів проблема взаємодії закладу дошкільної освіти з сім'ями вихованців. Ключову роль у цьому процесі відіграє характер взаємодії педагогічного співтовариства закладів дошкільної освіти та батьків вихованців цих установ. Оновлення системи дошкільної освіти, процеси гуманізації та демократизації в ній, особливі соціальні умови в Україні, зумовили необхідність активізації взаємодії закладу дошкільної освіти дошкільної із сім'єю. Аргументовано важливість співпраці ЗДО із сім'ями вихованців саме на сучасному етапі та обґрунтовано необхідність безперервної консультації батьків із питань виховання дітей дошкільного віку.
Early school education as a beginning stage of an individual's educational trajectory fosters an enabling environment for a child's personal, physical, intellectual and moral development. The article highlights the actual and topical at all times problem of interaction of preschool education institutions with families of pupils. А productive interaction between preschool educational organizations and parents is known to play the key role in the mentioned process. This article deals with the nature of partnerships with parents as a condition for the quality of preschool education. Updating of the system of preschool education, the processes of humanization and democratization of it, special social conditions in Ukraine, has necessitated increased interaction of preschool institutions with the family. The importance of cooperation with the families of pupils at the present stage is argued, and the need for continuous consultation of parents on raising preschool children is substantiated. In the article, there is a conclusion about the need in using by the teachers of varied contemporary forms and active methods of cooperation with the parents, pursuing the aim to build the trustful relationship between all participants of the pedagogical process. Creation of the educational environment in preschool education institution with involvement of the family as an environment for personal development of the child of preschool age is one of the promising directions of development of preschool education institution. The contents of the joint actions have been revealed for the teachers and parents aimed at the comprehensive development of the preschool-age children through the use of practical methods and active forms of interaction with parents. The interaction of parents and teachers is a necessary condition for the full development of preschool children, as the best results are achieved where teachers and parents act together.
Early school education as a beginning stage of an individual's educational trajectory fosters an enabling environment for a child's personal, physical, intellectual and moral development. The article highlights the actual and topical at all times problem of interaction of preschool education institutions with families of pupils. А productive interaction between preschool educational organizations and parents is known to play the key role in the mentioned process. This article deals with the nature of partnerships with parents as a condition for the quality of preschool education. Updating of the system of preschool education, the processes of humanization and democratization of it, special social conditions in Ukraine, has necessitated increased interaction of preschool institutions with the family. The importance of cooperation with the families of pupils at the present stage is argued, and the need for continuous consultation of parents on raising preschool children is substantiated. In the article, there is a conclusion about the need in using by the teachers of varied contemporary forms and active methods of cooperation with the parents, pursuing the aim to build the trustful relationship between all participants of the pedagogical process. Creation of the educational environment in preschool education institution with involvement of the family as an environment for personal development of the child of preschool age is one of the promising directions of development of preschool education institution. The contents of the joint actions have been revealed for the teachers and parents aimed at the comprehensive development of the preschool-age children through the use of practical methods and active forms of interaction with parents. The interaction of parents and teachers is a necessary condition for the full development of preschool children, as the best results are achieved where teachers and parents act together.
Опис
Ключові слова
дошкільна освіта, заклад дошкільної освіти, освітній процес, педагог, батьки, дитина-дошкільник, взаємодія з батьками, взаємодія закладу дошкільної освіти і сім'ї, preschool education, preschool educational organization, educational process, teacher, parents, child, education, cooperation with parents, interaction between preschool education institutions and families
Бібліографічний опис
Томашевська І. Особливості взаємодії закладів дошкільної освіти та батьків у сучасних умовах [Текст] / І. Томашевська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2022. – № 2 (116). – С. 178–186. – DOI: 10.24139/2312-5993/2022.02/178-186