Використання задач на доведення як засобу формування логічної компетентності майбутніх інженерів

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2022
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У дослідженні висвітлено проблему формування логічної компетентності майбутніх інженерів. Проаналізовано погляди вітчизняних та зарубіжних науковців щодо дефініції поняття «логічна компетентність» та констатовано, що спільним для них є наявність логічного мислення та виконання інтелектуальної роботи. Підсумовуючи наведені погляди на поняття «логічна компетентність», авторами визначено логічну компетентність майбутнього інженера як одну із сутнісних характеристик особистості, яка проявляється в професійній діяльності логічним мисленням, вільним володінням математичним інструментарієм,здатністю аналізувати, синтезувати та узагальнювати значний обсяг інформації, знаходженням нестандартних рішень в нових ситуаціях, здатністю і вмінням спрогнозувати та оцінити свою діяльність. Визначено, що в структурі математичної компетентності присутня логіко- аналітична складова, яку автори пропонують формувати за допомогою задач на доведення. Знаходження різних способів розв ’язування тієї чи іншої задачі, і задачі на доведення особливо, надає можливість студентам застосовувати весь багаж математичних знань, і таким чином, активізувати мислення. Авторами запропоновано в доведенні задач умовно виокремити дві складові: 1) логічну складову (ЛС), яка містить в собі основну ідею доведення; 2) технічну складову (ТС), яка здійснює реалізацію цієї ідеї засобами математичних символів і співвідношень. Наведено приклади задач на доведення, розв ’язок яких дещо неординарний за рахунок використання диференціального числення. Диференціальне числення автори пропонують розглядати як логічну складову, яка містить в собі основну ідею доведення, а технічна складова, здійснює реалізацію цієї ідеї засобами диференціального числення.. Доведено ефективність використання задач на доведення на основі виконання підсумкової контрольної роботи з теми «Диференціальне числення». Статистична оцінка показала доцільність їх упровадження в освітній процес з вищої математики у технічних ЗВО.
The study highlights the problem of forming the logical competence of future engineers. The views of domestic and foreign scholars on the definition of «logical competence» are analyzed and it is stated that they have in common the presence of logical thinking and performance of intellectual work. Summarizing the above views on the concept of «logical competence», the authors determined the logical competence of the future engineer as one of the essential characteristics of personality, which is manifested in professional activities ability to analyze, synthesize and summarize a significant amount of information, find non-standard solutions in new situations, ability and ability to predict and evaluate their activities. It is determined that in the structure of mathematical competence there is a logical-analytical component, which the authors propose to form with the help ofproofproblems. Finding different ways to solve a problem, and a problem to prove especially, gives students the opportunity to apply all the baggage of mathematical knowledge, and thus activate thinking. The authors propose to conditionally distinguish two components in the proof of problems: 1) the logical component (LS), which contains the basic idea of proof; 2) technical component (TC), which implements this idea by means of mathematical symbols and relationships. The presence of these two components corresponds to the existence in each object or phenomenon of two categories such as content and form. Examples of proof problems are given, the solution of which is somewhat extraordinary due to the use of differential calculus. The authors propose to consider differential calculus as a logical component that contains the basic idea of proof, and the technical component implements this idea by means of differential calculus (basic theorems of differential calculus, rules of differentiation, etc.). The efficiency of using proof problems based on the performance of the final test on the topic «Differential calculus» is proved. Statistical evaluation showed the feasibility of their introduction into the educational process of higher mathematics in technical free economic zones.
Опис
Ключові слова
вища математика, диференціальне числення, задачі на доведення, майбутній інженер, логічна компетентність, логічна складова, технічна складова., higher mathematics, differential calculus, proof problems, future engineer, logical competence, logical component, technical component
Бібліографічний опис
Хом’юк І. В. Використання задач на доведення як засобу формування логічної компетентності майбутніх інженерів [Текст] / І. В. Хом’юк, С. А. Кирилащук, В. В. Хом’юк // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / МОН України, СумДПУ імені А. С. Макаренка ; [ред. рада: М. І Бурда, М. Гарнер, О. І. Мельников та ін.]. – Суми : СумДУ імені А. С. Макаренка, 2022.– Вип. 1 (19). – С. 90–98