Здійснення педагогічної інтеграції на уроках образотворчого мистецтва в початкових класах

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розкрито характерні особливості інтегрованого уроку образотворчого мистецтва, специфіку інтегрування різних видів мистецтва в процесі навчання малюванню дітей молодшого шкільного віку; аналізується методичний аспект підготовки та проведення уроків образотворчого мистецтва в сучасній початковій школі, розглядаються засоби, методи, структура, дидактичні особливості інтегрованих уроків. Важливу увагу приділяється діяльнісному підходу, описується методичний аспект реалізації діяльнісного підходу під час проведення інтегрованих уроків образотворчого мистецтва в початкових класах. Наводяться приклади практичного здійснення таких сучасних технологій, як «письмо для себе», «читання для себе», «малюнок для себе» під час уроків образотворчого мистецтва.
In the process of our teaching activity we have revealed some advantages and disadvantages of the integrated learning and integrated classes at primary school. We are convinced that the integrated classes correspond to the conditions defined by the New Ukrainian school. Such classes favour the enrichment of knowledge, systematisation of the primary schoolchildren knowledge in the context of the class hours shortening and informational burst in the whole. However, the integrated classes have certain shortcomings. Such classes enablement needs a careful piece of work, coordination and systematizing of the learning material due to the other learning subjects in primary school as well as lack of time. Such classes may be conducted by the teachers having experience in the methodology of the integrated learning and high creative potential. Integrated Arts lesson is a result of creative teacher's work, a kind of work of art. It is reasonable to make integrated classes aimed at consolidation of knowledge and development of the creative possibilities. In spite of such difficulties it stands to mention the high teaching potential of the integrated learning of junior schoolchildren. Thus, during the artistic integration different art forms don't duplicate. They complement each other, provide holistic and rounded interpretation of the message and artistic impact of the piece of a creative work. They also have a great emotional influence upon the personality. The investigation carried out proved that any kind of Fine Arts been used apart can't provide the methodological aims achievement to the full extent. Only the artistic complex created through the integration favours the harmonious development of a child's personality, opens the artistic worldview in the whole and influences the primary schoolchildren world view forming.
Опис
Ключові слова
інтеграція, інтегрований урок, види мистецтва, інтеграція видів діяльності, образотворче мистецтво, мистецька освіта, діяльнісний підхід, тематичний підхід, знання про мистецтво, читання для себе, малювання для себе, integration, integrated class, kinds of Arts, integration of the kinds of activity, fine arts, artistic education, active approach, thematic approach, knowledge about the Arts, reading for yourself, drawing for yourself
Бібліографічний опис
Данько, Н. Здійснення педагогічної інтеграції на уроках образотворчого мистецтва в початкових класах [Текст] / Н. Данько, Н. Павлущенко, О. Васько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 5 (109). – С. 45–59.