Активізація навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів початкових класів в умовах дистанційного навчання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається проблема активізації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів початкових класів в умовах дистанційного навчання. Установлено, що використання комп’ютерних технологій у процесі організації дистанційного навчання є невід’ємною складовою цього процесу. Під час планування дистанційного курсу необхідно врахувати модель SAMR і добирати активності відповідно до її рівнів. Розкрито реалізацію ефективних способів активізації навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів початкових класів в умовах дистанційного навчання, як-от: залучення до обговорення і дискусій; відстоювання власної думки; рецензування й оцінювання відповідей; створення проблемних запитань і ситуацій із використанням комп’ютерних технологій.
The article considers the problem of intensification of educational and cognitive activities of future primary school teachers in the conditions of distance learning. The aim of the article is to reveal implementation of effective ways to intensify the educational and cognitive activities of future primary school teachers in the conditions of distance learning. The study used theoretical (analysis and systematization of scientific and pedagogical literature, legal documents, instructional materials) and empirical (study and generalization of domestic and foreign experience, surveys, observations) research methods that allowed to determine the essence of the basic concepts and consider realization of effective ways of intensification of educational and cognitive activities of future primary school teachers in the conditions of distance learning. Implementation of effective ways to intensify the educational and cognitive activities of future primary school teachers in the conditions of distance learning is revealed. Such ways include: involvement in discussions and debates; defending one’s own opinion; reviewing and evaluating responses; creating problem questions and situations using computer technology. The possibilities of application of Mentimetеr tool for realizing the ways of intensification of educational and cognitive activities of future primary school teachers are shown on concrete examples. Conclusions and prospects for further scientific research. Therefore, in order to intensify the educational and cognitive activities of future primary school teachers in the conditions of distance learning, when planning a distance course, first it is necessary to take into account the SAMR model and select activities according to its levels. The least justified would be using computer technology as a substitute for traditional teaching aids. When designing activities, it is necessary to take into account integration of SAMR model levels with Bloom’s taxonomy levels. The Pedagogical Wheel developed by Alan Carrington will help to choose the right computer technology according to Bloom’s taxonomy and the SAMR model. The materials of the article do not cover all the aspects of the problem, we consider promising such areas as search for effective ways to intensify educational and cognitive activities in distance learning to organize students’ independent work.
Опис
Ключові слова
дистанційне навчання, навчально-пізнавальна діяльність, активність, активізація навчально-пізнавальної діяльності, модель SAMR, майбутні вчителі початкових класів, студенти, комп’ютерні технології, таксономія Блума, Mentimeter, distance learning, educational and cognitive activities, activity, intensification of educational and cognitive activity, SAMR model, future primary school teachers, students, computer technology, Bloom’s taxonomy
Бібліографічний опис
Васько, О. Активізація навчально-пізнавальної діяльності майбутніх учителів початкових класів в умовах дистанційного навчання [Текст] / О. Васько, Н. Данько // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 4 (108). – С. 36–47. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.04/036-047.