Формування культури інженерного мислення дітей старшого дошкільного віку засобами STREАM-освіти
Вантажиться...
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Дослідження присвячене теоретичному узагальненню та практичному вирішенню проблеми формування культури інженерного мислення дітей старшого дошкільного віку засобами STREАM-освіти. Вивчено та проаналізовано вікові особливості дітей старшого дошкільного віку з позиції досліджуваної проблеми. Охарактеризовано поняттєвий апарат дослідження проблеми формування культури інженерного мислення дітей старшого дошкільного віку засобами STREАM-освіти. З’ясовано сутність термінів «інженерне мислення», «культура інженерного мислення», SТRЕАМ-освіта. Визначено компоненти STREAM-освіти: Science, Technology, Reading + WRITING, Engineering, Агts, Mathematics. Розкрито засоби, принципи та навички, що формуються під впливом STREAM-освіти. Визначено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено ефективність педагогічних умов формування культури інженерного мислення дітей старшого дошкільного віку засобами STREАM-освіти.
The research is devoted to the theoretical generalization and practical solution of the problem of forming the culture of engineering thinking of senior preschool children by means of STREAM-education. The age peculiarities of senior preschool children from the standpoint of the researched problem are studied and analyzed. The conceptual apparatus of the research of the problem of formation of culture of engineering thinking of senior preschool age children by means of STREAM-education is characterized. The essence of the terms «engineering thinking», «culture of engineering thinking», «STREAM education» are clarified. The components of STREAM education are defined: Science, Technology, Reading + WRITING, Engineering, Agts, Mathematics. The means, principles and skills that are formed under the influence of STREAM-education are revealed. The effectiveness of pedagogical conditions for the formation of the culture of engineering thinking of senior preschool children by means of STREAM-education are determined, theoretically substantiated and experimentally tested.
The research is devoted to the theoretical generalization and practical solution of the problem of forming the culture of engineering thinking of senior preschool children by means of STREAM-education. The age peculiarities of senior preschool children from the standpoint of the researched problem are studied and analyzed. The conceptual apparatus of the research of the problem of formation of culture of engineering thinking of senior preschool age children by means of STREAM-education is characterized. The essence of the terms «engineering thinking», «culture of engineering thinking», «STREAM education» are clarified. The components of STREAM education are defined: Science, Technology, Reading + WRITING, Engineering, Agts, Mathematics. The means, principles and skills that are formed under the influence of STREAM-education are revealed. The effectiveness of pedagogical conditions for the formation of the culture of engineering thinking of senior preschool children by means of STREAM-education are determined, theoretically substantiated and experimentally tested.
Опис
Ключові слова
культура інженерного мислення, STREAM-освіта, діти старшого дошкільного віку, засоби, culture of engineering thinking, STREAM education, senior preschool children, means
Бібліографічний опис
Гундар, Н. М. Формування культури інженерного мислення дітей старшого дошкільного віку засобами STREАM-освіти [Текст] : магістер. робота / Н. М. Гундар ; науковий керівник В. Г. Бутенко. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – 91 с.