Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11585
Title: Формування готовності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до професійної діяльності в реабілітаційних центрах
Other Titles: The Readiness’s Formation of Future Specialists in Physical Therapy, Occupational Therapy for Professional Activity in Rehabilitation Centers
Authors: Карпенко, Юлія Миколаївна
Karpenko, Yuliia Mykolaivna
Keywords: формування готовності
майбутні фахівці з фізичної терапії
ерготерапія
професійна діяльність
реабілітаційний центр
formation of readiness
future specialists in physical therapy
occupational therapy
professional activity
rehabilitation center
Issue Date: 2021
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Карпенко, Ю. М. Формування готовності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до професійної діяльності в реабілітаційних центрах [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 "Теорія і методика проф. освіти" / Карпенко Юлія Миколаївна ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник Л. П. Сущенко]. – Суми, 2021. – 20 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 13.00.04 - теорія і методика професійної освіти. - Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка. - Суми, 2021. У дисертації запропоновано розв'язання проблеми формування готовності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до професійної діяльності в реабілітаційних центрах. Вперше теоретично обгрунтовано і розроблено модель формування готовності майбутніх фахівців з фізичної терапії, ерготерапії до професійної діяльності в реабілітаційних центрах, що базується на методологічних підходах (системно-діяльнісний, аксіологічний, синергетичний, особистісно-орієнтований, рефлексивний, деонтологічний, компетентісний) та принципах (науковості, свідомості й активності, варіативності, неперервності та наступності, наочності, міждисциплінарного навчання, практико-орієнтовного навчання, моделювання професійної діяльності), описує форми (лекції, практичні, семінарські, лабораторні заняття, самостійна робота, консультації, клінічні практики, захист курсових робіт, участь у студентських наукових гуртках, науково-практичних конференціях, конкурсах наукових робіт, олімпіадах з фізичної терапії, ерготерапії, підсумкова атестація), методи (інтерактивні), засоби (навчальні посібники/методичні рекомендації, робочий зошит з практики силабуси навчальних дисциплін, інформаційно-комунікаційні освітні ресурси, засоби фізичної терапії та засоби ерготерапії) та етапи (навчально-теоретичний, навчально-практичний, рефлексивний).
The thesis on competition of a scientific degree of for candidate of pedagogical sciences (PhD) on a specialty 13.00.04 theory and methods of professional education. Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. Sumy, 2021. The dissertation offers the problem’s solution of forming the readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activities in rehabilitation centers. For the first time a model of future specialists' readiness in physical therapy, occupational therapy for professional activity in rehabilitation centers is theoretically substantiated and developed, consisting of target, theoretical- methodological, procedural and criterion-evaluation blocks, based on methodological approaches (system-activity, syllogistic, axiological, synergetic, personality-oriented, reflective, deontological, competence) and principles (scientific, consciousness and activity, variability, continuity and stages, clarity, interdisciplinary training, practice- oriented learning, modeling of professional activity), describes the forms (lectures, practical, seminars) laboratory classes, independent work, consultations, clinical practices, defense of term papers, participation in student scientific circles, scientific- practical conferences, competitions of scientific works, Olympiads in physical therapy, occupational therapy, final certification), methods (interactive), means (educational) manuals /methodical recommendations, workbook on the syllabuses’ practice of academic disciplines, information and communication educational resources, means of physical therapy and means of occupational therapy) and stages (educational-theoretical, educational-practical, reflective). Pedagogical conditions of effective implementation of the model’s formation of readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activity in rehabilitation centers (updating the content of professional- oriented disciplines taking into account the specifics of professional activity in rehabilitation centers; the using of innovative technologies in the educational process) level of higher education in the field of knowledge 22 "Health" specialty 227 "Physical therapy, occupational therapy"; integration of theoretical and practical training in the process of internships in rehabilitation centers). Criteria (motivational, information-cognitive, operational, professional- personal), indicators and levels (low, medium, high) of readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activity in rehabilitation centers and diagnostic tools for their measurement arc revealed. The essence of the concepts ((rehabilitation center» (an institution of a certain form of ownership and organizational and legal form with a wide range of modern rehabilitation technologies, methods and tools that provides rehabilitation services in the field of health to various categories of the population for rehabilitation in thepost-acute and long-term rehabilitation periods), «readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activities in rehabilitation centers» (integrated quality and personality status, characterized by the presence of positive motivational and value attitudes, professionally oriented knowledge, skills, communication, organizational and creative , empathy and reflection, which provide effective rehabilitation assistance to restore / support physical activity, functionality and participation in everyday life to different population’s categories in the post-acute and long-term rehabilitation periods) and «the formation of readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy to professional activity in rehabilitation centers)) (educational process of acquiring students' professionally oriented knowledge, skills and abilities, significant professional and personal qualities and abilities necessary for effective rehabilitation activities in health care institutions, providing rehabilitation services to various categories of the population in post-acute and long-term rehabilitation periods). The structural components of readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activity in rehabilitation centers (motivational- value, cognitive, activity-practical, personal) are revealed. The results of the pedagogical experiment continued the effectiveness of the developed and theoretically substantiated model of forming the readiness of future specialists in physical therapy, occupational therapy for professional activity in rehabilitation centers.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11585
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Карпенко Ю. М..pdf4,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.