Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11579
Title: Методика формування творчої індивідуальності майбутнього вчителя музики в процесі фортепіанного навчання
Other Titles: Methodology for the Formation of a Future Music Teacher’s Creative Individuality in the Process of Piano Learning
Authors: Чжоу Лянлян
Chzhou Lianlian
Keywords: творча індивідуальність
майбутні учителі музики
фортепіанне навчання
музична освіта
методика формування творчої індивідуальності
педагогічні умови формування творчої індивідуальності
creative individuality
future music teachers
piano learning
music education
methods of creative individuality formation
pedagogical conditions of creative individuality formation
Issue Date: 2021
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Чжоу Лянлян Методика формування творчої індивідуальності майбутнього вчителя музики в процесі фортепіанного навчання [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 "Теорія та методика музичного навчання" / Лянлян Чжоу ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [наук. керівник О. П. Щолокова]. – Суми, 2021. – 20 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.02 – теорія та методика музичного навчання. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова. – Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. – Суми, 2021. Дисертація присвячена актуальній проблемі педагогіки мистецтва – формуванню творчої індивідуальності майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання. У роботі визначено сутність ключового поняття «творча індивідуальність учителя музики» та обґрунтовано перспективність формування означеного феномена в умовах фортепіанного навчання у ЗВО. Розроблено компонентну структуру творчої індивідуальності майбутніх учителів музики. Обґрунтовано організаційно-методичну модель формування творчої індивідуальності майбутнього вчителя музики в процесі фортепіанного навчання у ЗВО. Здійснено педагогічну діагностику сучасного стану та рівнів сформованості творчої індивідуальності майбутнього вчителя музики у ЗВО. Здійснено педагогічну діагностику сучасного стану та рівнів сформованості творчої індивідуальності майбутнього вчителя музики у ЗВО. Розроблено поетапну методику формування творчої індивідуальності майбутніх учителів музики, експериментально перевірено її ефективність.
The Thesis for Candidate of Pedagogical Sciences degree in specialty 13.00.02 – Theory and Methods of Musical Education. – National Pedagogical Dragomanov University. – Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko. ‒ Sumy, 2021. The thesis is devoted to the topical issue of art pedagogy – formation of a future music teacher’s creative individuality in the process of piano learning. The work defines the content and essence of the key concept of “a music teacher’s creative individuality” and determines prospects of the specified phenomenon formation in the conditions of piano training in the higher education institutions. It is proved that the phenomenon of “creative individuality of a music teacher” includes such characteristics as creative orientation (need for creative expression, setting on individual and socially significant results); creative abilities (ability to a certain type of artistic activity, availability of relevant intellectual and practical knowledge, skills); individual psychological originality (volitional qualities, ability to self-actualization, self-awareness as the creator of material and spiritual values, emotional characteristics). The structure of creative qualities of a future music teacher (motivational, cognitive, perceptive and interactive components) is revealed. The possibility of forming students’ creative individuality in the process of piano learning on the principles of existential, humane-aesthetic, culturological and creative approaches is revealed. Four groups of criteria (motivational-volitional, cognitive-informational, perceptual-gnostic, interactive-creative) are determined. The indicators and levels (high, medium, low) of students’ creative individuality formation are characterized. The pedagogical diagnostics of the current state and levels of formation of creative individuality of the future music teachers is carried out. A step-by-step methodology of forming future music teachers’ creative individuality has been developed, and its effectiveness has been experimentally tested. On the basis of the specified criteria and indicators the positive dynamics of formation of the outlined qualities in students of the experimental group at all stages of training is established. It is argued that dynamic characteristics are as follows: number of students whose creative individuality meets certain criteria and indicators of high level in the EG has significantly increased and number of students with low level has significantly decreased. This indicates feasibility of introducing the proposed methodology into the educational process of higher education institutions.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11579
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чжоу Лянлян.pdf843,98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.