Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11574
Title: Феномен словесно-музичної цілісності давньоукраїнської монодії (на прикладі святкових стихир з нотолінійних Ірмолоїв кінця XVI–XVIIІ століть)
Other Titles: The Phenomenon of the Verbal and Musical Integrity of the Ancient Ukrainian Monody (on the Example of Festive Stichera from the Notolinear Irmoloi of the Late 16th–18th Centuries)
Authors: Путятицька, Людмила Вікторівна
Putiatytska, Liudmyla Viktorivna
Keywords: монодія
Ірмолой
стихира
риторика
риторичні фігури
поспівки
риторичний аналіз
фонемний аналіз
фонема
monody
Heirmologion
sticheron
rhetoric
rhetorical figures
popevkas
rhetorical analysis
phonemic analysis
phoneme
Issue Date: 2021
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Путятицька, Л. В. Феномен словесно-музичної цілісності давньоукраїнської монодії (на прикладі святкових стихир з нотолінійних Ірмолоїв кінця XVI - XVIII століть) [Текст] : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 "Музичне мистецтво" / Путятицька Людмила Вікторівна ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [науковий керівник О. М. Берегова]. – Суми, 2021. – 20 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства за спеціальністю 17.00.03 Музичне мистецтво. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, Суми, 2021. Дисертацію присвячено дослідженню словесно-музичної цілісності давньоукраїнської монодії як багаторівневої системи. Актуальність теми зумовлена необхідністю застосувати нові прийоми аналізу поетичного тексту в монодії, розширити методологію її дослідження. Здійснено каталогізацію піснеспівів, зокрема стихир із Межигірського Ірмолоя середини XVII століття; розкрито сутність фонемного аналізу поетичного тексту і застосовано для дослідження вербального тексту в монодичних піснеспівах, залучено прийоми структурного аналізу для збагачення методології комплексного дослідження, виявлено й охарактеризовано риторичні фігури в поетичному тексті стихир, здійснено фонемний аналіз текстів у святкових стихирах, а також комплексний аналіз вербального і музичного текстів різдвяної стихири «Придѣте возрадуемся Господеви». Наукова новизна дисертації полягає в застосуванні нових методів дослідження поетичного тексту давньоукраїнської монодії, зокрема риторичного й фонемного як складових структурного аналізу. Здійснений комплексний аналіз святкових стихир із нотолінійних Ірмолоїв кінця XVI–XVIII століть дав змогу розкрити особливості взаємодії слова і музики в них на різних рівнях структурної організації.
The dissertation on obtaining the Art History candidate scientific degree in the main discipline 17.00.03 – Music Art. Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko, Sumy, 2021. The dissertation is devoted to the study of verbal and musical integrity of the ancient Ukrainian monody as an integral multilevel system which made it possible to identify the shaping components that determine its artistry. The research objects are festive sticherons in the Ukrainian and Belarusian noteline Heirmologions of the late 16th–18th centuries, the subjects are poetic and musical texts of the ancient Ukrainian monody as the phenomenon of verbal and musical integrity. The research source base consists of eight noteline Ukrainian and Belarusian Heirmologions (seven manuscripts and one facsimile edition) of the late 16th–18th centuries. The analytical material of the research consists of 248 festive sticherons of Mezhyhiria noteline Heirmologion (1649), a complex analysis was applied to six of them. The church Slavonic texts of monodic liturgical hymns are taken as examples of liturgical literature. They are musically embodied in monodic chanting or in choral polyphony. Due to their intrinsic value, they have been studied as an artistic phenomenon using methods of structural analysis, which had become widespread in the literary studies of the 20th century and other areas of humanities. Given that the verbal text of a monody is its primary basis, its structural levels, symbolism and metaphorical poetics predetermined by lexical composition of liturgical hymns are studied. The church hymnography texts are mainly parable, homiletic due to the widespread use of rhetorical figures and tropes: rearrangement of words, omission of necessary or use of ―extra‖ lexical elements. Tropes change the usual meaning of words, give them a figurative meaning, they have the same role as popevkas in a musical formation of a monody. Compared to the almost unchanged form of a liturgical text, its musical content has undergone more significant changes. This manifested itself not only in the historical transition from monody to polyphony, but also in the gradual musical and intonational changes within each of these systems. The peculiar functioning of language in monodic liturgical hymns – its fluidity and melody, divinely inspired, prayer, angelic sound – is revealed. Involvement in mediaevalism of the phonemic analysis method made it possible to identify the characteristic sound organization of a poetic text, the peculiar phonemic features that affect its perception. A complex study of monodic liturgical hymns made it possible to identify figurative and semantic interaction of words and music in them. The sticheron composition ―Pridite vozraduemsia Gospodevi‖, its plot correspond to homiletics laws. It contains rhetorical figures, thanks to which its theological essence and emotional content are emphasized. Phonemic and lado-intonation analysis of a text is carried out. Such a complex approach raises the sound organization of the ancient Ukrainian monody to the new level of understanding.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/11574
Appears in Collections:Автореферати дисертацій

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Путятицька Л. В..pdf734,92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.