Медіакультура вчителя-словесника: практика формування в курсі «Сучасна українська літературна мова»

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2021
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті окреслюється інтеграційний підхід до впровадження проєкту IREX «Вивчай та розрізняй: інфомедійна грамотність» у курс «Сучасна українська літературна мова»; доводиться, що таке поєднання дозволить підвищити якість формування інфомедійних компетентностей майбутніх педагогів, зокрема медіакультури (критичне мислення, інфомедійну й візуальну грамотність, соціальну толерантність, стійкість до впливів тощо); розроблено теми «Багатокомпонетне складне речення», «Складна синтаксична конструкція», «Складне синтаксичне ціле» із застосуванням новітніх методик та креативних технологій в освіті, подано завдання для самостійної роботи.
The article outlines the integration approach to the implementation of the IREX project “Study and distinguish: info-media literacy” in the course “Modern Ukrainian literary language”; it is proved that such a combination will improve the quality of formation infomedia competences of future teachers, in particular media culture (critical thinking, info-media and visual literacy, social tolerance, resistance to influences, etc); the topics “Multicomponent complex sentence”, “Complex syntactic construction”, and “Complex syntactic whole” were developed using the latest techniques and creative technologies in education, and tasks for independent work were presented. The formation of info-media literacy of a modern teacherphilologist becomes relevant at the stage of introduction by the Ministry of education and science of Ukraine of the academic discipline “Media literacy” in the school course. An indicator of professionalism for a teacher is media culture as the ability to critically perceive information and realize the value of high-quality information in the context of implementing these competencies in school education. O. Volosheniuk, V. Danylenko, I. Zadorozhnya, V. Ivanov, T. Ivanova, L. Kalinichenko, T. Kuznetsova, V. Lisostansky, V. Melezhik, O. Taranenko and others are actively researching the problems of media education, media culture and media literacy. Research methods are defined by the tasks. General scientific theoretical (content analysis, systematization and generalization of scientific, psychological and pedagogical, methodological literature on certain issues), empirical (direct and indirect pedagogical observation, analysis of work experience, etc.) methods are used. Systems-component and systems-structural approaches to the analysis and description of the material are applied. We see the prospect in outlining the integration capabilities of the project with other topics of the course “Modern Ukrainian literary language”.
Опис
Ключові слова
багатокомпонентне складне речення, інфомедійна грамотність, критичне мислення, медіакультура, медіаграмотність, синтаксис складного речення, складна синтаксична конструкція, складне синтаксичне ціле, соціальна толерантність, сучасна українська літературна мова, multicomponent complex sentence, info media literacy, critical thinking, media culture, media literacy, syntax of a complex sentence, complex syntactic construction, complex syntactic whole, social tolerance, modern Ukrainian literary language
Бібліографічний опис
Герман, В. Медіакультура вчителя-словесника: практика формування в курсі «Сучасна українська літературна мова» [Текст] / В. Герман // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021. – № 1 (105). – С. 121–131. – DOI: 10.24139/2312-5993/2021.01/121-131.