Моніторинг реалізації інтерактивних технологій в освітньому процесі
Вантажиться...
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Статтю присвячено прогнозуванню і реалізації інтерактивних технологій в освітньому процесі, розглядаються їхні особливості та різновиди застосування. Інноваційні технології, які надаються в освітніх стандартах, схиляють фахівців не тільки надавати навчальне просвітництво, а навчити усувати помилки практичного користування в щоденному житті. Впроваджувати виокремлені зобов’язання спонукають інтерактивні методи навчання. Вважаємо питання реалізації моніторингу інтерактивних технологій як основний розділ складової частини професійного зросту фахівців. Охарактеризовано головні аспекти застосування моніторингу якості освіти в Україні. Визначено, що для покращення якості освіти необхідно реалізовувати моніторинг інтерактивних технологій в освітньому процесі. У роботі акцентується увага на зміцненні потенціалу сучасної системи освіти, яка повинна відбуватися насамперед шляхом застосування інноваційних заходів до методики ведення лекцій, семінарів, практичних занять. Доведено, що в процесі кращого застосування наголошених інтерактивних методів навчання реформуються позиції викладача. У процесі отриманих знань педагог трансформується в засновника пізнавальної діяльності особистості, яка передусім є суб’єктом в навчальному закладі, входить з рівними правами в освітню діяльність. Проаналізовано, що інтерактивність (у ракурсі застосування інформаційної системи) – це дії користувача в активному режимі та можливість реагувати на будьякі інформаційно-комунікаційні системи по-різному. У реалізації моніторингу освітнього процесу на різних етапах навчання застосовується багатогранний аспект технологій інтерактивного навчання, а саме: тренінги, дискусії, обговорення, командні ігри, кейс-технології, художні технології, метод мозкового штурму, проектного навчання. Також зазначаємо, що інтерактивність може застосовуватися як ознака комп’ютерних технологій. Одним із головних пріоритетів реалізації інтерактивних засобів навчання є сучасний підхід до сутнісної характеристики і практичного впровадження в діяльність майбутніх спеціалістів уміння аналізувати подану інформацію, обмірковувати, відстоювати думку, ідею, погляд. До цього спонукають методи, форми, засоби підвищення ефективності освітнього процесу, що дозволяє інтерпретувати, вірно сформулювати особистісну точку зору.
The article is devoted to forecasting and implementing interactive technologies in the educational process, it considers their types and peculiarities of application. Modern requirements defined in educational standards encourage teachers not only to provide children with educational information, but also to teach them how to apply this information in everyday life. An interactive learning model is designed to implement these tasks. The issue of using interactive technologies as the main component of professional growth is considered. The main problems of education quality in Ukraine are determined. It is noted that to improve the quality of education it is necessary to implement interactive technologies in the educational process. The paper emphasizes that increasing the efficiency of the traditional system was primarily through the introduction of new approaches to the methodology of lectures, seminars, workshops. The article proves that as a result of optimal use of various interactive teaching methods the positions of teachers and children in the educational process change. From the carrier of ready-made knowledge, the teacher turns into the organizer of children’s cognitive activity, and the latter become equal subjects in learning. It is emphasized that interactivity (in the context of the information system) is the ability of the information and communication system to respond differently to any user actions in the active mode. In the educational process at all levels of education a variety of interactive learning technologies are used: team games, case technologies, trainings, discussions, art technologies, brainstorming, project learning. On the other hand, there is often an interpretation of interactivity as a property of software products. One of the main advantages of interactive teaching methods is the approximation of the learning process to the real practical activities of future specialists. Interactive methods help intensify and optimize the learning process, help learn to solve problems, correctly formulate one’s own opinions, analyze the information obtained, discuss, defend one’s point of view, be more confident and independent.
The article is devoted to forecasting and implementing interactive technologies in the educational process, it considers their types and peculiarities of application. Modern requirements defined in educational standards encourage teachers not only to provide children with educational information, but also to teach them how to apply this information in everyday life. An interactive learning model is designed to implement these tasks. The issue of using interactive technologies as the main component of professional growth is considered. The main problems of education quality in Ukraine are determined. It is noted that to improve the quality of education it is necessary to implement interactive technologies in the educational process. The paper emphasizes that increasing the efficiency of the traditional system was primarily through the introduction of new approaches to the methodology of lectures, seminars, workshops. The article proves that as a result of optimal use of various interactive teaching methods the positions of teachers and children in the educational process change. From the carrier of ready-made knowledge, the teacher turns into the organizer of children’s cognitive activity, and the latter become equal subjects in learning. It is emphasized that interactivity (in the context of the information system) is the ability of the information and communication system to respond differently to any user actions in the active mode. In the educational process at all levels of education a variety of interactive learning technologies are used: team games, case technologies, trainings, discussions, art technologies, brainstorming, project learning. On the other hand, there is often an interpretation of interactivity as a property of software products. One of the main advantages of interactive teaching methods is the approximation of the learning process to the real practical activities of future specialists. Interactive methods help intensify and optimize the learning process, help learn to solve problems, correctly formulate one’s own opinions, analyze the information obtained, discuss, defend one’s point of view, be more confident and independent.
Опис
Ключові слова
інтерактивні технології, моніторинг, реалізація, інтерактивні системи, якість освіти, методи навчання, interactive technologies, monitoring, implementation, interactive systems, interactive complexes, teaching methods
Бібліографічний опис
Шаповалова, О. В. Моніторинг реалізації інтерактивних технологій в освітньому процесі [Текст] / О. В. Шаповалова, В. Г. Бутенко, О. О. Васько // Інноваційна педагогіка. – Одеса : Видавничий дім «Гельветика», 2020. – Випуск 29, т. 2. – С. 193–196. – DOI: https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/29-2.38.