Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10859
Title: Methods of Using Fiction for the Development of Artistic-Speech Activity of Preschool Children
Other Titles: Методи використання творів художньої літератури для розвитку художньо-мовленнєвої діяльності дітей дошкільного віку
Authors: Бутенко, Віта Григорівна
Butenko, Vita Hryhorivna
Васько, Ольга Олександрівна
Vasko, Olha Oleksandrivna
Кондратюк, Світлана Миколаївна
Kondratiuk, Svitlana Mykolaivna
Парфілова, Світлана Леонідівна
Parfilova, Svitlana Leonidivna
Keywords: artistic-speech activity
fiction
preschool children
methods
художньо-мовленнєва діяльність
твори художньої літератури
діти дошкільного віку
методи
Issue Date: Mar-2021
Publisher: Frankfurt, Deutschland Poitiers, France Los Angeles, USA
Citation: Methods of Using Fiction for the Development of Artistic-Speech Activity of Preschool Children [Text] / V. Butenko, O. Vasko, S. Kondratiuk, S. Parfilova // SEPIKE : Journal Association 1901. – Frankfurt, Deutschland; Poitiers, France; Los Angeles, USA, 2021. – Edition 29. – Р. 4–11.
Abstract: The article considers the methods that promote development of artistic-speech activity by means of fiction. The methods of artistic-aesthetic consciousness formation are determined: narrative or explanation of the preschool teacher, retelling the fairy tale “in one’s own words”, direct storytelling, reading-viewing literary works, conversation. The methods of artistic-speech activity organization are characterized: analysis of a fictional text; commenting on a literary work with non-textual materials; observations or excursions; comparison; lexical and stylistic analysis of the work. The methods of stimulating practical verbal creativity are revealed: creation of problem-searching situations, emotional action, modeling interactive games, realization of a literary work, literary creativity, dramatization and staging of works.
У статті схарактеризовано методи, які сприяють розвитку художньо-мовленнєвої діяльності засобами художньої літератури. Визначено методи формування художньо-естетичної свідомості: розповідь або пояснення вихователя, розповідь казки «власними словами», безпосередня розповідь, читання-розглядання літературних творів, бесіда. Схарактеризовано методи організації художньо-мовленнєвої діяльності: аналізу художнього тексту; коментування літературного твору позатекстовими матеріалами; спостережень або екскурсії; порівняння; лексико-стилістичного аналізу твору. Розкрито методи стимулювання практичної словесної творчості: створення проблемно-пошукових ситуацій, емоційної дії, моделюючі інтерактивні ігри, реалізації літературного твору, літературної творчості, драматизації та інсценізації творів.
URI: https://5b925ea6-3d4e-400b-b5f3-32dc681218ff.filesusr.com/ugd/b199e2_1629e175d01b454b9dfcbf05624499f4.pdf
http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10859
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
statia_Butenko.pdf167,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.