Використання хмарних технологій на уроках математики в старшій школі
Вантажиться...
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто особливості деяких хмарних технологій, зокрема Google Диску, сервісів для побудови графіків онлайн: Yotx.ru, Grafikus.ru, хмарного середовища Quiziz, програми GeoGebra. Наведено приклади їх викорстання на уроках математики в старших класах ЗЗСО. Мета статті полягає у розгляді особливостей використання хмарних технологій на уроках математики в старших класах загальноосвітніх закладів середньої освіти. До основних характеристик хмарно орієнтованого навчального середовища відносимо: гнучкість, структурованість, інноваційну діяльність учня. Гнучкість означає те, що учневі надається можливість індивідуально взаємодіяти з учителем, займатись у звичному для нього місці, у власному темпі і ритмі, приділяти тій чи іншій темі уроку стільки часу, скільки йому особисто потрібно для засвоєння навчального матеріалу. Інноваційна діяльність учня включає такі компоненти: активність, умотивованість, динамічність, розумову та емоційну діяльність школяра з використанням хмарних технологій як під час навчання у класі, так і при виконанні домашніх робіт, у процесі повторення чи закріплення, підготовки до наступного уроку. Використання педагогами хмарних технологій в освітньому процесі надає такі можливості: учитель має постійний доступ до своїх матеріалів і документів; організація спілкування з колегами інших навчальних закладів; можливість формувати траєкторію розвитку кожного учня з урахуванням особливостей; нові можливості для організації досліджень, проєктної діяльності; дистанційне навчання. Подальше наукове дослідження вбачаємо у розробці методики залучення запропонованих хмарних сервісів до навчання математики у окремих класах або з окремих навчальних розділів алгебри та геометрії.
The article discusses the features of some cloud technologies, including Google Drive, services for online charting: Yotx.ru, Grafikus.ru, Quiziz cloud environment, GeoGebra program. Examples of their use in high school math lessons are given. The purpose of the article is to examine the features of the use of cloud technologies in mathematics lessons in the senior grades of general educational institutions of secondary education. The main characteristics of a cloud-based learning environment include: flexibility, structuredness, innovative activity of the student. Flexibility means that the student is given the opportunity to individually interact with the teacher, to study in his usual place, at his own pace and rhythm, to devote to a particular lesson topic as much time as he personally needs to master the educational material. The student's innovative activity includes the following components: activity, motivation, dynamism, mental and emotional activity of the student using cloud technologies both during classroom learning and when doing homework, in the process of repetition or consolidation, preparation for the next lesson. The use of cloud technologies by teachers in the educational process provides the following opportunities: the teacher has constant access to his materials and documents; organizing communication with colleagues from other educational institutions; the ability to form the trajectory of development of each student, taking into account the peculiarities; new opportunities for organizing research, project activities; distance learning. We see further scientific research in the development of methods for attracting the proposed cloud services to teaching mathematics in separate classes or separate educational sections of algebra and geometry.
The article discusses the features of some cloud technologies, including Google Drive, services for online charting: Yotx.ru, Grafikus.ru, Quiziz cloud environment, GeoGebra program. Examples of their use in high school math lessons are given. The purpose of the article is to examine the features of the use of cloud technologies in mathematics lessons in the senior grades of general educational institutions of secondary education. The main characteristics of a cloud-based learning environment include: flexibility, structuredness, innovative activity of the student. Flexibility means that the student is given the opportunity to individually interact with the teacher, to study in his usual place, at his own pace and rhythm, to devote to a particular lesson topic as much time as he personally needs to master the educational material. The student's innovative activity includes the following components: activity, motivation, dynamism, mental and emotional activity of the student using cloud technologies both during classroom learning and when doing homework, in the process of repetition or consolidation, preparation for the next lesson. The use of cloud technologies by teachers in the educational process provides the following opportunities: the teacher has constant access to his materials and documents; organizing communication with colleagues from other educational institutions; the ability to form the trajectory of development of each student, taking into account the peculiarities; new opportunities for organizing research, project activities; distance learning. We see further scientific research in the development of methods for attracting the proposed cloud services to teaching mathematics in separate classes or separate educational sections of algebra and geometry.
Опис
Ключові слова
хмарні технології, інноваційна діяльність, навчання математики, учні старших класів ЗЗСО, Google Диск, сервіси для побудови графіків онлайн, хмарне середовище, програма GeoGebra, cloud technologies, innovative activity, mathematics education, high school students, Google Drive, online charting services, cloud, GeoGebra
Бібліографічний опис
Сердюк, З. О. Використання хмарних технологій на уроках математики в старшій школі [Текст] / З. О. Сердюк, А. С. Васюк // Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [голова редкол. О. С. Чашечникова ; редкол.: В. Г. Бевз, Н. В. Бровка, В. Ватсон та ін.]. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – Вип. 1 (15). – С. 141–150. – DOI: 10.5281/zenodo.4450843.