Інноваційні технології навчання рухових дій у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури

Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто проблему впровадження інноваційних технологій навчання рухових дій у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури. Із метою виявлення доцільності використання електронних дидактичних технологій у професійній підготовці фахівців із фізичної культури було проведено анкетування серед викладачів фізкультурно-спортивних кафедр закладів вищої педагогічної освіти. Визначено педагогічні умови впровадження інноваційних технологій навчання рухових дій у професійну підготовку майбутніх фахівців із фізичної культури. Розроблено комп’ютерну програму системи навчання рухових дій і тестування вмінь аналізувати техніку виконання рухових дій виду спорту на підставі її візуального спостереження (модуль-додаток «Відеозавдання» для системи дистанційного навчання Moodle). Розроблено структурно-функціональну модель навчання рухових дій, яка описує технологію інноваційної діяльності навчання рухових дій із виду спорту.
The article considers the problem of introducing innovative technologies of teaching motor actions in professional training of future physical culture specialists. The purpose of the study is to scientifically substantiate the theoretical foundations of introducing innovative technologies for teaching motor actions focused on the use of electronic teaching aids in the system of professional training of future physical culture specialists. In the study we used the following methods: theoretical analysis and generalization of scientific literature on this problem, observation, questionnaires, testing, pedagogical experiment, mathematical data processing. In order to identify the feasibility of using electronic didactic technologies in the training of physical culture specialists, a survey was conducted among teachers of physical culture and sports departments of higher pedagogical education institutions. The leading role of the competence approach in the information-technological activity of teaching motor actions is indicated. The pedagogical algorithms of dialogic interaction between the user-student and the educational computer program are outlined: analysis of the technique of the observed motor action with the subsequent analysis of its quality; planning the process of teaching motor actions; determination of the content of further training on the basis of the analysis of motor action technique. The pedagogical conditions of introducing innovative technologies of teaching motor actions in professional training of future physical culture specialists are defined, namely: support of the basic operations of a didactic cycle at teaching motor actions: planning of educational activity, application of means and methods of training, control and diagnostics; visualization of educational information with the use of physical exercises. It is assumed that the use of multimedia learning objects with the technique of motor actions in the conditions of practical training accelerates formation of motor skills and abilities based on the optimization of the process of kinesthetic sensations of correct performance of the exercise technique. The computer program of the system of teaching motor actions and testing abilities to analyze the technique of performing motor actions of the sport on the basis of its visual observation (module-application “Video Tasks” for the distance learning system Moodle) is developed. Based on the study of the laws of educational activity, a structural-functional model of teaching motor actions has been developed. Prospects for further scientific research on this issue can be seen in developing an electronic training manual for distance teaching of motor actions in a particular sport.
Опис
Ключові слова
інформаційні технології, заклади вищої педагогічної освіти, електронні засоби навчання, майбутні фахівці фізичної культури, професійна підготовка, рухові дії, information technologies, institutions of higher pedagogical education, electronic means of education, future specialists of physical culture, professional training, motor actions
Бібліографічний опис
Чхайло, М. Інноваційні технології навчання рухових дій у професійній підготовці майбутніх фахівців фізичної культури [Текст] / М. Чхайло, Н. Скачедуб // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 8 (102). – С. 317–329. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.08/317-329.