Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10394
Title: Методична характеристика англомовних автентичних текстів періодичних он-лайн видань як матеріалу для формування компетентності в читанні учнів профільної школи
Other Titles: Methodological Characteristics of English Authentic Texts of Online Editions as the Material for Forming Reading Competence of Profiled School Students
Authors: Подосиннікова, Ганна Ігорівна
Podosynnikova, Hanna Ihorivna
Огієнко, Дар’я Сергіївна
Ohiienko, Daria Serhiivna
Keywords: методична характеристика
автентичні тексти англомовних періодичних он-лайн видань
англомовна компетентність у читанні
інтерактивне навчання іноземних мов
профільна школа
methodological characteristics
authentic texts of English online editions
English reading competence
interactive foreign language teaching
profiled school
Issue Date: 2020
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Подосиннікова, Г. І. Методична характеристика англомовних автентичних текстів періодичних он-лайн видань як матеріалу для формування компетентності в читанні учнів профільної школи [Текст] / Г. І. Подосиннікова, Д. С. Огієнко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 191–208. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/191-208.
Abstract: У статті надано методичну характеристику англомовних автентичних текстів періодичних он-лайн видань як матеріалу для формування компетентності в читанні учнів профільної школи. Також обґрунтовано доцільність використання англомовних автентичних текстів періодичних он-лайн видань як матеріалу для формування компетентності в читанні учнів профільної школи, розглянуто характеристики автентичності таких текстів і наведено відповідні приклади (на матеріалі програми 10-11 класів закладів загальної середньої освіти), висвітлено доречність використання прийомів інтерактивного навчання іноземних мов у процесі формування компетентності в читанні учнів профільної школи з використанням автентичних текстів періодичних он-лайн видань.
Nowadays the society puts high demands to the level of reading competence of profiled school students that requires applying new effective educational technologies. The English authentic texts of online edition present a panoramic view of the national culture, a wide choice of authentic vocabulary and grammar structures, as well as a variety of motivating, thought-provoking information that is interesting and meaningful to students and meets their needs and interests. When used in teaching reading in profiled senior school, this type of texts develops critical thinking, stimulates the mental activity. Purpose. The article tackles the problem of forming reading competence of profiled school students with the help of English authentic texts of online editions. Methods. The study provides theoretical substantiation backed up with results of empirical research for organizing the process of forming reading competence of profiled senior school students with the help of English authentic texts of online editions. Results. The article contains an overview of the modern scientific ideas regarding the problem of forming reading competence of profiled senior school students with the help of English authentic texts of online editions. It defines the aim and the structural components of reading competence of the profiled school students and considers the advantages of using English authentic texts of on-line editions. Dealing with the notion of text authenticity it also dwells upon characteristics of authenticity peculiar to English authentic texts of online editions. The interactive foreign language teaching and its techniques are suggested as a methodological bases and tool adequate to the tasks of forming reading competence of profiled school students using English authentic texts of online editions. Conclusion. The research has shown that English authentic texts of online editions are an effective means of forming reading competence of profiled school students. English authentic texts of online editions have a powerful lingua-sociocultural, psychological and pedagogical potential; when used as teaching material, authentic texts of newspaper and magazine publications stimulate learners’ motivation and interest to the country of the target language that increases the effectiveness of forming reading competence of profiled school students.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/10394
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Podosynnikova_Ohiienko.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.