Використання електронних освітніх ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів за змішаною формою навчання

Анотація
Актуальність статті пов’язана з системним упровадженням в освітній процес педагогічних закладів вищої освіти сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що викликає появу нових видів і форм його організації, зокрема змішаного навчання. На підставі аналізу наукової літератури й досліджень викладачів інформаційних технологій окреслено зміст поняття «змішане навчання» в двох сенсах – вузькому й широкому. Запропонована методика використання електронних освітніх ресурсів під час підготовки майбутніх учителів за змішаною формою навчання. Змішане навчання надає можливість працювати віддалено, а це особливо важливо нині, в умовах спалаху пандемії COVID-19.
The article dials with the systematic introduction into the educational process of pedagogical higher education institutions of modern information and communication technologies, which causes the emergence of the new types and forms in its organization. One of the alternative models of teaching is blended learning, which is based on the application of the latest information and communication technologies in the process of training future teachers. This makes the learning process effective and productive, increasing the motivation and interest in students, forms professional competencies. Based on the analysis of scientific literature and research of information science teachers, the meaning of the concept of “blended learning” in two senses – the narrow and broad. A model of using electronic educational resources in the process of future teachers training in the mixed form of education is proposed. To achieve the goal of the research, such methods as analysis, synthesis, study of scientific literature and Internet sources on the problems of training future teachers in higher pedagogical education institutions according to the mixed model were used. The use of electronic educational resources assisted to increase the effectiveness of self-mastery of the educational material, and teachers, in turn, could more objectively assess academic achievements, to diagnose the level of students’ knowledge. Blended learning provides the ability to study remotely, and this is especially important in conditions of the COVID-19 pandemic.
Опис
Ключові слова
електронні освітні ресурси, змішане навчання, інформаційно-комунікаційні технології, електронні навчально-методичні комплекси, майбутні вчителі, «перевернуте» навчання, е-learning, blended learning, electronic educational resources, information and communication technologies, electronic educational and methodological complexes, future teachers, “inverted” learning
Бібліографічний опис
Використання електронних освітніх ресурсів у процесі підготовки майбутніх учителів за змішаною формою навчання [Текст] / Л. Шевченко, А. Крижановський, Н. Кириленко, В. Кириленко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 7 (101). – С. 118–128. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.07/118-128.