Кафедра біології та методики навчання біології
Постійне посилання на фонд
Переглянути
Перегляд Кафедра біології та методики навчання біології за Дата публікації
Зараз показуємо 1 - 20 з 89
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Фітотрофні мікроміцети північно-східної частини України(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2008) Голубцова (Литвиненко) Юлія Іванівна; Holubtsova (Lytvynenko) Yuliia Ivanivna; Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia IvanivnaМонографія присвячена вивченню видового складу фітотрофних мікроміцетів північно-східної частини України, зокрема її поліського регіону – Новгород-Сіверського Полісся. У результаті проведених досліджень на території останнього встановлено 395 видів з відділів Ascomycota, Basidiomycota та групи анаморфних грибів. Проаналізовано особливості таксономічної та еколого-трофічної структури виявленого видового складу фітотрофних мікроміцетів та їх субстратної приуроченості. Виявлене коло грибів-консортів рідкісних та адвентивних видів рослин. Проведене мікологічне обстеження основних деревних та чагарникових порід регіону. Для останніх встановлено найпоширеніші та найнебезпечніші патогенні види мікроміцетів. Досліджено розподіл фітотрофних мікроміцетів за основними рослинними ценозами регіону на основі їх видового складу та екологічної структури. Встановлено видовий склад фітотрофних мікроміцетів національних природних парків «Деснянсько-Старогутський» та «Мезинський». Книга містить докладний анотований список фітотрофних мікроміцетів та асоційованих з ними видів рослин.Документ Методичні рекомендації до практичних занять з дисципліни «Педагогічні технології в біологічній освіті»(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Генкал Світлана Едуардівна; Henkal Svitlana EduardivnaНавчальний курс «Педагогічні технології в біологічній освіті» спрямований на надання студентам ґрунтовних знань з теорії, структури, методики впровадження педагогічних технологій в біологічній освіті. Методичні рекомендації забезпечують засвоєння студентами сучасних технологій освітнього процесу та формування готовності до їх практичного використання у закладах загальної середньої та вищої освіти. Методичні рекомендації містять програму курсу, ряд теоретично обґрунтованих рекомендацій до практичних занять з дисципліни, включають в себе структуру, зміст заняття, список теоретичних питань і завдань для самопідготовки, що охоплюють основні теми даного курсу та дозволяють студентам глибоко засвоїти матеріал дисципліни. У методичних рекомендаціях визначено питання для контролю та самоконтролю, що дозволить студентам підготуватись до практичних занять і більш чітко представляти зв’язок між теоретичним і прикладним рівнем даної дисципліни. Також вказана література, до якої студент може звернутися для отримання додаткових відомостей з курсу.Документ Фізіологія рослин(2018) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychНавчальний посібник містить програмний навчальний матеріал дисципліни «Фізіологія рослин» з розділів «Рослинна клітина», «Мінеральне живлення», «Ріст і розвиток». Даний навчальний посібник стане у нагоді викладачам курсу фізіології рослин, студентам спеціальності «біологія» природничих факультетів педагогічних закладів вищої освіти, а також вчителям біології.Документ Методичні рекомендації до практичних занять з дисципліни «Історія біології»(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Генкал Світлана Едуардівна; Henkal Svitlana EduardivnaНавчальний курс «Історія біології» спрямований на розв’язання проблеми формування готовності майбутнього біолога та вчителя біології до роботи в закладах загальної середньої освіти на основі глибокого розуміння етапів розвитку біологічної науки, різних її галузей та сучасних тенденцій біологічної науки. Методичні рекомендації містять програму курсу, ряд теоретично обґрунтованих рекомендацій до практичних занять з дисципліни, включають структуру, зміст заняття, список теоретичних питань і завдань для самопідготовки, що охоплюють основні теми даного курсу та дозволяють студентам глибоко засвоїти матеріал дисципліни. У методичних рекомендаціях визначено питання для контролю та самоконтролю, що дозволить студентам підготуватись до практичних занять і більш чітко представляти зв’язок між теоретичним і прикладним рівнем даної дисципліни. Також вказана література, до якої студент може звернутися для отримання додаткових відомостей з курсу.Документ Фенотипічний поліморфізм за рядом нормальних ознак населення великих міст лівобережної України(2020) Бабич Михайло Олександрович; Babych Mykhailo Oleksandrovych; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaВивчено фенотипічний поліморфізм за рядом нормальних ознак зовнішності населення міст Суми та Харкова. Підтверджено, що більшість нормальних ознак людини є нейтральними щодо природного добору, і тому розподілені у найрізноманітніших поєднаннях та концентраціях у представників обох статей як у великому, так і у надвеликому місті одного еколого-географічного регіону України.Документ Методика формування екологічної компетентності у процесі навчання біології у школі(2020) Коршикова Катерина Олександрівна; Korshykova Kateryna Oleksandrivna; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaКваліфікаційна робота присвячена дослідженню сучасних методів формування екологічної компетентності в учнів у процесі навчання біології в загальноосвітньому навчальному закладі. Було досліджено процес екологічного виховання учнів, проаналізовано базові поняття, такі як: екологічна культура, екологічно дружня поведінка, активна екологічна позиція, екологічний слід та інші. За результатами дослідження встановлено вплив екологічних екскурсій та позакласних заходів на формування екологічної компетентності в учнів середньої школи. Результати експерименту свідчать про підвищення рівня екологічних знань та умінь в учнів.Документ Продуктивність рослин гороху у водній культурі без Нітрогену(2020) Охват Наталія Євгеніївна; Okhvat Nataliia Yevheniivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню мінерального живлення культурних рослин. Встановлено, що наявність у водній культурі бульбочкових бактерій забезпечила більшу площу листків на рослинах гороху відповідних варіантів протягом вегетації. Зафіксовано, що рослини гороху на повній поживній суміші реагували на процес азотфіксації збільшенням сухої маси плодів на 32%, інші органи не змінили свою суху масу.Документ Фенотипічний поліморфізм за рисунком пронотума та елітер імаго Leptinotarsa decemlineata Say на різних пасльонових культурах в умовах села Запсілля Краснопільського району Сумської області(2020) Петренко Олександра Олександрівна; Petrenko Oleksandra Oleksandrivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaВивчено феногенетичну структуру локальної популяції Leptinotarsa decemlineata Say за частотою різних феноформ і фенів пронотума та елітер імаго на рослинах картоплі, помідорів та перцю. Встановлено, що на характер поліморфізму рисунку пронотума і елітер імаго Leptinotarsa decemlineata Say потужно впливає харчовий фактор та «пестицидний стрес».Документ Рослинність території Дубов’язівської селищної об’єднаної територіальної громади Конотопського району Сумської області(2020) Кравченко Євгенія Віталіївна; Kravchenko Yevheniia Vitaliivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii PetrovychПротягом 2019-2020 років були проведені дослідження природної рослинності на території Дубов’язівської селищної об’єднаної територіальної громади Конотопського району Сумської області. Виявлено, що під впливом господарської діяльності людини майже вся природна рослинність на території досліджень була знищена. У наш час вона збереглася в заплавах річок Ромен, Терн, Куколка і Липка, а також в балках і представлена угрупуваннями лісової, лучної, болотної, чагарникової та водної рослинності.Документ Методика використання SMART-технологій у процесі підготовки майбутнього вчителя біології(2020) Федосенко Владислав Анатолійович; Fedosenko Vladyslav Anatoliiovych; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaМагістерська робота присвячена дослідженню ефективності застосування SMART-технологій у процесі навчання біології і підготовці майбутніх вчителів до уроків біології. Представлено роль використання SMART-технологій в освітньому процесі. Описані можливості використання технології інтерактивної дошки SMART Board, її основні функції та переваги. Показана роль Інтернет ресурсу LEARNING APPS у підготовці вчителя до уроку біології. Найбільшу увагу зосереджено на головних можливостях ресурсу LEARNING APPS: забезпечення підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних вправ, збір інтерактивних вправ та загальний доступ до них. Конструктор LEARNING APPS призначений для розробки та зберігання дидактичних мультимедійних інтерактивних завдань, за допомогою яких в ігровій формі вчитель може закріпити та перевірити здобуті знання учнів, що сприяє формуванню пізнавального інтересу, мотивації до навчання. Розглянуто технологію використання мобільних додатків на уроках біології та відео-навчання як частина сучасного уроку біології. У ході педагогічного експерименту досліджено методику використанням SMART технології під час проведення уроків біології студентами та проаналізовано рівень сформованості умінь і навичок майбутніх вчителів у користуванні SMART комплексу на уроках біології. За результатами проведеного експерименту було виявлено ефективність використання інформаційних технологій під час підготовки майбутнього вчителя біології до уроків та сформовані висновки. Використовуючи у роботі технології SMART комплексу підвищується рівень засвоєння нового матеріалу, він стає більш доступним, зростає зацікавленість та активність учнів, формується пізнавальний інтерес та дослідженно ефективність використання SMART комплексу на різних типах та етапах на уроках біології.Документ Територіальна рейтингова оцінка Сумської області за показниками поширення ВІЛ-інфекції та СНІДу(2020) Галаздра Марина Юріївна; Halazdra Maryna Yuriivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню стану здоров’я населення Сумської області. Встановлено, що найбільш поширений шлях передачі ВІЛ-інфекції в Сумській області за період з 2005 по 2018 роки – введення наркотиків ін’єкційним шляхом. Найменша кількість ВІЛ-інфікованих у розрахунку на 100 тис. населення у 2018 році зафіксована у С.-Будському, Лебединському та В.Писарівському районах. Найбільш поширеною ВІЛ-інфекція була у Кролевецькому, Роменському та Шосткинському районах.Документ Методика застосування кейс-методу у процесі навчання біології у закладах загальної середньої освіти(2020) Мельник Світлана Анатоліївна; Melnyk Svitlana Anatoliivna; Міронець Людмила Петрівна; Mironets Liudmyla PetrivnaКваліфікаційна робота присвячена дoслідженню методичних засад використання кейс-методу у процесі навчання біології у закладах загальної середньої освіти. Розкрита роль і місце iнтерaктивнoгo нaвчaння у сучaснoму oсвiтньoму прoцесi, описано різні підходи до класифікації інтерактивних методів, висвiтлено метoдику викoристaння кейс-методу нa урoкaх бioлoгiї в oснoвнiй школі. У ході педагогічного експерименту досліджено, що кейс-метод дає змогу наблизити процес навчання до реальної практичної діяльності та допомагає учням: глибше зрозуміти тему, розвинути уявлення, пробудити інтерес, отримати додаткову інформацію, поглибити знання, розвинути і застосувати аналітичне і стратегічне мислення, вміння вирішувати проблеми і робити раціональні висновки, розвинути комунікаційні навички, поєднати теоретичні знання з реаліями життя. Результати експерименту свідчать про підвищення рівня сформованості загальних творчих здібностей та навчальних досягнень учнів у процесі вивчення біології, що свiдчить прo ефективнiсть метoдики прoведення урoкiв iз зaстoсувaнням кейс-методу.Документ Первинна інвалідність населення Сумської області(2020) Горло Валерія Вікторівна; Horlo Valeriia Viktorivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню стану здоров’я населення Сумської області. Встановлено, що найвищий рівень інвалідизації дорослого та працездатного населення районів Сумської області у 2018 році був у Конотопському районі, найнижчий – Лебединському. Зафіксовано, що майже по всіх формах захворювання та системам органів для дорослого населення було зафіксовано вищій рівень первинної інвалідності в містах Сумської області в порівнянні з районами.Документ Мікроміцети лівобережжя р. Сейм у межах Конотопського району Сумської області(2020) Величко Наталія Володимирівна; Velychko Nataliia Volodymyrivna; Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia IvanivnaПроведено дослідження видового складу грибів та грибоподібних організмів наземних екосистем лівобережжя р. Сейм у межах Конотопського району Сумської області. Подане повне зведення видового складу грибів і грибоподібних організмів з відділів Ascomycota, Basidiomycota та Peronosporomycota району досліджень, яке включає 124 види з 57 родів, 32 родин, 19 порядків, 11 класів. Встановлено особливості таксономічної, екологічної та фітоценотичної структури виявлених видів грибів.Документ Фіторізноманіття гідрологічного заказника місцевого значення «Миропільський» Краснопільського району Сумської області(2020) Коршикова Катерина Олександрівна; Korshykova Kateryna Oleksandrivna; Вакал Анатолій Петрович; Vakal Anatolii PetrovychУ результаті проведених досліджень на території гідрологічного заказника місцевого значення «Миропільський» Краснопільського району Сумської області виявлено 310 видів вищих судинних рослин, які належать до 4 відділів, 46 порядків, 70 родин. Встановлено, що провідні місця у таксономічному спектрі флори належать родинам Айстрові, Тонконогові, Бобові, Розові, Губоцвіті. Проведено аналіз розподілу видів флори за типами життєвих форм за К. Раункієром та І. Г. Серебряковим. На території заказника виявлено 8 видів рослин, що мають природоохоронний статус.Документ Залежність типу темпераменту дітей раннього віку від типу темпераменту їхніх батьків(2020) Сорока Юлія Юріївна; Soroka Yuliia Yuriivna; Торяник Валентина Миколаївна; Torianyk Valentyna MykolaivnaЗ використанням кореляційного та генеалогічного аналізу оцінено рівень подібності дітей і батьків за типом темпераменту. У асоціації темпераменту у батьків та дітей виявлений материнський ефект.Документ Хімічна дія ароматичних речовин на інші види(2020) Яхненко Дарія Олександрівна; Yakhnenko Dariia Oleksandrivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню хімічної взаємодії ароматичних рослин з іншими видами. Встановлено, що схожість насіння тестової культури зменшилася під дією витяжок з шавлії та м’яти, що свідчить про наявність інгібуючого ефекту у даному досліді. Зафіксовано, що при збільшенні концентрації витяжок із ароматичних рослин підвищується алелопатичний ефект інгібування та відбувається пригнічення росту підземної частини паростку.Документ Фізіологія рослин(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychНавчальний посібник містить програмний навчальний матеріал дисципліни «Фізіологія рослин» з розділів «Клітинне дихання», «Фотосинтез», «Водний режим», «Стійкість». Даний навчальний посібник стане у нагоді викладачам курсу фізіології рослин,студентам спеціальності «біологія» природничих факультетів педагогічних закладів вищої освіти, а також вчителям біології.Документ Алелопатична активність насіння олійних культур(2020) Парченко Тетяна Вячеславівна; Parchenko Tetiana Viacheslavivna; Москаленко Микола Павлович; Moskalenko Mykola PavlovychПредставлена кваліфікаційна робота присвячена вивченню алелопатичних взаємовідносин між рослинами. Встановлено мінімальну загальну інгібуючу дію витяжок із насіння дослідних олійних рослин на ріст пагонів тестової культури. Зафіксовано, що із насіння всіх дослідних культур найбільш інгібуючий ефект на ріст пагонів тестової кільтури проявило насіння соняшнику. Не встановлено суттєвого впливу колінів насіння дослідних культур на ріст коренів проростків пшениці.Документ Аекромікобіота деяких приміщень Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка(2020) Крюковська Дар’я Олександрівна; Kriukovska Daria Oleksandrivna; Литвиненко Юлія Іванівна; Lytvynenko Yuliia IvanivnaДосліджено видовий склад та сезонну динаміку чисельності мікроміцетів у повітрі приміщень Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Подано характеристику мікробіологічного стану цих приміщень. Показано, що ядро мікобіоти повітря обстежених приміщень становлять види чотирьох родів: Penicillium, Aspergillus, Alternaria та Cladosporium.