Перегляд за Автор "Chkhailo Mykola Borysovych"
Зараз показуємо 1 - 20 з 34
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ Prolegomena on the History of Scientific Thought in Physical Culture of the Late Middle Ages(2023) Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Chkhailo Mykola Borysovych; Lazorenko Stanislav Serhiiovych; Skachedub Nataliya Mykolayivna; Лазоренко Сергій Анатолійович; Чхайло Микола Борисович; Лазоренко Станіслав Сергійович; Скачедуб Наталія МиколаївнаThe educational subject «History of scientific thought in physical culture», according to the existing periodization in modern historical science, reveals in sufficient detail the general stages and aspects of the formation of a rational-reflective base (methodology) in physical culture from the point of view of the influence on it of political, economic, social and educational factors. In other words, the requirements for physical education were justified by the dominant religion, the level of economic and social development of society, national and cultural traditions, regional peculiarities of the life and daily life of a people or group of nations, of each individual historical period, in our case – the late Middle Ages. Along with the development of physical culture, scientific thought in this area was also formed, which, as a part of a global process, formed humanistic approaches of universal solidarity in the educational space, and at the same time generated an active expression of the civic position and the best minds of pedagogy on the eve of the Renaissance. During this period the pedagogical process was marked by vivid events: educational institutions of higher and secondary education were created, the pedagogy of leading specialists, although influenced by Christian dogma, already tended more towards experimental sciences, empirical knowledge was inferior to the results of research in applied disciplines. Thanks to the perseverance of Jan Amos Comenius, physical culture was registered in the curriculum of educational institutions in Europe at that time. The material of this article is the result of the analysis of scientific and methodological literature, which made it possible to analyze the humanistic principles of the leading scientists of the European states of the 13th – 16th centuries, to establish the reasons for such reflection, to systematize the chronology of the events that state a deep understanding of the role of physical culture in the late Middle Ages.Документ The Hematological Parameters of Ukrainian National Women’s Wrestle Team before the Competition(2020) Ворона Віта Вікторівна; Лазоренко Сергій Анатолійович; Довгополова Ганна Геннадіївна; Ратов Анатолій Максимович; Чхайло Микола Борисович; Vorona Vita Viktorivna; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Dovhopolova Hanna Hennadiivna; Ratov Anatolii Maksymovych; Chkhailo Mykola BorysovychПідготовка спортсменів високої кваліфікації до змагань потребує постійного біохімічного контролю. Дане дослідження проводилося для вивчення гематологічних показників жінок-борців під час підготовки до Чемпіонату світу з вільної боротьби. У дослідженні прийняли участь 10 спортсменок національної збірної України віком від 21 до 23 років різних вагових категорій. У більшості досліджень авторів говориться про те, що гематологічні показники можуть змінюватися у процесі занять фізичними вправами. Вони можуть вказувати на перенапруження і перетренованість, але в той же час не є корисними маркерами для їх раннього виявлення. За результатами власного дослідження у більшості спортсменок гематологічні параметри були в межах норми. У чотирьох жінок-борців спостерігались ознаки недостатнього відновлення. Своєчасне виявлення цих ознак дозволило внести корективи у тренувальний процес. Найкращій результат на змаганнях показала жінка-борець, данні біохімічного обстеження якої були в межах норми, а концентрація гемоглобіну була найвища серед обстежених. В той же час дві спортсменки, які здобули призові місця, мали відхилення від норми гематологічних параметрів. На нашу думка у вільній боротьбі результат визначається багатьма факторами. Важливим є класифікація борця, психологічна та техніко-тактична готовність, рівень розвитку фізичних якостей та індивідуальні функціональні можливості.Документ Аналіз результатів змагальної діяльності чоловічої збірної України з футзал серед людей з вадами зору(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2022) Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychВ результаті аналізу літературних джерел визначено, що українські спортсмени-паралімпійці на змаганнях всеукраїнських та міжнародних рівнів за загальною кількістю медалей завжди займають високий рейтинг, так на ХІХ зимових Дефлімпійських іграх посіли друге місце серед 34 країн-учасниць. Визначено, за останні 5 років результати в змагальній діяльності чоловічої збірної України з футзалу серед людей з вадами зору покращились, команда займає лідируючу позицію в світовому рейтингу з 2015 року.Документ Атлетичне пластичне образотворче мистецтво у роботах античних скульпторів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Власенко Антон Петрович; Vlasenko Anton PetrovychПластичне образотворче мистецтво Античних цивілізацій підпадало під вплив політеїстичних теософських аспектів їхньої релігії. Характерними ознаками останньої були: велика кількість божественних субстанцій, які нічим не відрізнялися від звичайних людей, за виключенням лише божественної гіпертрофовано-м’язової тілесності, яка відзначалася досконалістю і до якої прагнув кожен Античний еллін, слідуючи давньогрецькому естетичному принципу – калокагатії, яку сповідували і небожителі з Олімпу. Тому митці, які обробляли мармур, намагалися як найкраще передати божественну естетику досконалої тілесності не тільки небожителів, а і звичайних атлетів і героїв Стародавньої Еллади та Риму. Скульптори тієї пори, у неживий кам’яний матеріал вдихали реалістичні риси, передаючи емоції людей, що робило їхні шедеври максимально наближеними до живих істот. Історію становлення Античного образотворчого мистецтва, з повною впевненістю, можна назвати педагогікою давньогрецького буття. Ключовим нюансом цієї педагогіки був факт возвеличення людської тілесності, яка формувалася за божественною подобою. Матеріал даної статті, є результатом аналізу науково-методичної літератури, який дозволив виокремити еволюційні періоди розвитку Грецької і Римської спортивної скульптури від архаїки до початку нашої ери. Інформацію цього допису, можна використовувати, як нетрадиційні форми вивчення тем фізична культура Античної Греції та Риму навчальної дисципліни «Історія фізичної культури». Кожна окремо взята скульптура, або ж скульптурний комплекс, який зображає героїв і переможців змагань стародавнього олімпійського чотириріччя, має власну і неповторну історію, яку у мистецькому шедеврі, намагалися зберегти для нащадків стародавні скульптори. І вивчаючи культурні артефакти, тієї доби, ми відтворюємо: по-перше – атмосферу Античної агоністики; по-друге – відзначаємо високу майстерність скульпторів щодо реалістичності відображення людської тілесності і по-третє – намагаємось втілити у нашу педагогіку естетичні принципи навчання Античного періоду.Документ Використання тренажерів у підготовчому періоді футболістів на етапі збереження досягнень(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2021) Счасний Артем Володимирович; Schasnyi Artem Volodymyrovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychУ роботі обґрунтовано те, що планування тренувального процесу кваліфікованих футболістів у річному циклі відіграє важливу роль. Вагому роль у процесі багаторічної підготовки професійних гравців відіграє структурно-системний підхід структурних складових тренувального процесу (етапів, періодів). Показано, що процес підготовки футболістів, організований згідно нормативно-правових програм, цілеспрямовано визначає тренувальних ефект занять, покращуючи фізичний стан гравців та їх техніко-тактичну майстерність. Одним із факторів, що визначають підвищення ефективності системи підготовки футболістів високої кваліфікації є раціональне харчування з урахуванням тренувальних режимів. Було запропоновано програму 14-денної підготовки у підготовчому періоді із використанням тренажерів. Тренажери давали можливість ціленаправлено розвивати різні групи м’язів і тим самим усувати нерівномірність фізичного навантаження на організм футболістів під час професійної діяльності. Вправи на тренажерах виконувалися у другій половині основної частини тренування протягом 50–60 хвилин.Документ Військове мистецтво і фізична культура та їх значення у житті народів що населяли Україну в докиївську історичну добу(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Коломієць Андрій; Kolomiiets AndriiПісля закінчення періоду останнього обледеніння, територія України, завжди була об’єктом зазіхання багатьох народів, які мріяли займатися обробітком землі та вирощувати зернові культури у мирних умовах життя, тому починаючи з енеоліту на зазначених теренах з’являються вихідці з Балкан – представники Трипільської культури (середина V тисячоліття до нашої ери). Які кожні 50 років, змінюючи місце проживання, мандрували просторами Євразійського степу створюючи міста та розорювали придатні для вирощування агрономічних культур плантації чорнозему. І така політична ситуація проіснувала до початку бронзового віку. Трипільців змінили кіммерійці – і розпочалася нова сторінка історії освоєння території, яка вписувалась у межі нашої держави. Хронологічні межі дослідження охоплюють часові межі починаючи з ХІ століття і закінчуючи ІІ століттям до нашої ери, коли остаточно з теренів великого Євразійського степу сармати витіснили скіфів, замінивши Велику Скіфію на Сарматію. Лейтмотивом статті є інформація про фізичні і військові звитяги народів, що освоювали простір українського степу задовго до слов’ян, які власним героїзмом вписали своє ім’я у світову історію. Ця історія починалася з кіммерійської доби і формувалася аж до раннього середньовіччя, коли інші науковці почали описувати у своїх публікаціях життя і побут слов’ян.Документ Військові та фізичні звитяги староруських богатирів(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Балашов Дмитро Іванович; Balashov Dmytro Ivanovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychТрохи більше чверті століття тому наша країна отримала незалежний політичний статус і визнання в усьому світі. Лише незалежний статус держави дозволив гостро поставити питання відродження духовної спадщини. Українці повертаються до витоків власної історії, культури, мистецтва, релігійності тощо, як було колись, за часів наймогутнішої держави раннього середньовіччя - Київської Русі. Тож у контексті зазначеного звертають на себе увагу військові та фізичні традиції слов'янського богатирства та ратоборства. Тому, у теоретичному плані, інформація даного дослідження основних суспільних функцій, які виконували військовий вишкіл, народні ігри та розваги в давніх слов'ян, надзвичайно важлива для з'ясування їхніх історичних витоків, впливу на формування українського етносу й конкретизації розрізнених фактів, відомостей і свідчень у цілісну систему знань про фізичну культуру Київської Русі.Документ Гуманістичні цінності сокільського фізичного виховання Сумського регіону(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Романова Вікторія Борисівна; Romanova Viktoriia BorysivnaУ статті робиться спроба обґрунтувати теоретичну та практичну актуальність, на теренах сьогодення, сокільського фізичного виховання як одного з основних складників гуманістичної освіченості майбутнього вчителя фізичної культури. Сокільський рух розпочав своє існування в кінці позаминулого століття завдяки зусиллям чеського спеціаліста Мирослава Тирша, і мав сприяти гармонізації інтелектуального, морального та фізичного розвитку молодої людини, як взірця громадянина кожної окремо взятої країни. На основі ретроспективного аналізу та в контексті сучасної парадигми сокільського виховання у статті окреслені предметне поле й обґрунтовано гуманістичні потреби в підготовці майбутнього фахівця в галузі фізичної культури та спорту.Документ Давньогрецька агоністика в мистецтві(2017) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Романова Вікторія Борисівна; Romanova Viktoriia BorysivnaМатеріал статті надає інформацію про змагання й конкурентну боротьбу між античними представниками культури і мистецтва. Одними з головних принципів існування давньогрецької культури були агони. Уся система спортивних змагань, і не тільки, давньої Греції носила назву агоністика – (грец. agonisticos) здатність до боротьби. Стародавні елліни виокремлювали три види суперництва: у спортивних змаганнях, у перегонах квадриг (колісниць) і скачках та в мистецьких конкурсах. Агоністика для греків була головним елементом буття і культури, який надавав можливість реалізувати життєвий потенціал кожного вільного мешканця ойкумени, і в такий спосіб гучно заявити про себе на всю країну, трохи наблизитися до отецьких божеств, на честь яких елліни демонстрували свою майстерність у різних видах атлетики та творчих конкурсах.Документ Давньогрецька агоністика та її зв’язок зі спортивними фестивалями міст Північного Причорномор’я(2015) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Романова Вікторія Борисівна; Romanova Viktoriia BorysivnaУ статті розглянуто історичний аспект зародження, становлення та розвиток спортивних свят (агонів) і традицій Стародавньої Греції, які проходили протягом олімпійського чотириріччя в кожному місті-полісі колоніальної та метропольної Еллади. Адже спортивні свята для античних елейців – одна з головних форм суспільного життя й культури. Спортивні фестивалі у древніх еллінів були невід’ємною складовою панегеричних дійств з нагоди вшанування тих чи інших божеств – покровителів давньогрецьких міст. Кожен грецький поліс, у ті далекі часи, обов’язково двічі на рік, організовував містерії для двох представників олімпійського пантеону. Спортивні форуми під час таких заходів, носили ініціативний характер, молоді юнаки й дівчата демонстрували свій фізичний та інтелектуальний вишкіл і отримували путівку в доросле життя, стаючи при цьому повноправними членами старогрецького суспільства. Починаючи з VІІІ століття до н.е. інституція під назвою давньогрецька агоністика ідентифікується в головний елемент старогрецького буття, адже агони почали слугувати заходами консолідації грецьких громадян. Завдяки зусиллям елладських моряків з міста Мілет, Греція розширила межі своєї ойкумени, одержавши нові поселення на берегах Північного Причорномор’я. У нові землі греки несли свою культуру та традиції. Таким чином, давньогрецька агоністика дісталася до міст-держав Понта Евксинського.Документ Епістемологія явища «трансгендер» у сучасному олімпійському спорті(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Балашов Дмитро Іванович; Balashov Dmytro Ivanovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychМета статті – вивчити питання онтології трансгендеру в сучасному олімпійському спорті та напрями вирішення зазначеної проблеми. Методи дослідження – аналіз, порівняння й узагальнення історичної інформації та її систематизація відповідно до діалектики розвитку зазначеної проблеми. У статті показано, що Міжнародний Олімпійський Комітет вирішив очистити сучасний олімпійський спорт від цього ганебного явища, адже мирні олімпійські суперництва – це демонстрація індивідуальних якостей спортсмена, а не суперництво сучасних надбань медицини і фармакології. Ця боротьба продемонструвала принципову позиція МОК до спортсменів, команд та національних збірних, які заради високих спортивних результатів, у підготовці до офіційних змагань, використовували заборонені фармакологічні препарати, здійснювали заборонені маніпуляції з допінг-пробами тощо, та відсторонення зазначених суб’єктів від участі в Олімпійських іграх 2021 року. Автори статті спробували дослідити діалектику явища «трансгендер» у сучасному олімпійському спорті й визначити аспекти політики МОК щодо допуску атлетів-трансгендерів до участі в літніх Олімпійських іграх 2021 року.Документ Курс лекцій з теорії і методики фізичного виховання(Вінниченко М. Д, 2009) Прокопова Людмила Іванівна; Prokopova Liudmyla Ivanivna; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychУ посібнику на системній основі викладено сутність предмету, основні терміни і поняття, якими повинен володіти професійно грамотний спеціаліст, надаються основи теорії і методики навчання руховим діям. Показані особливості фізичного виховання дітей дошкільного, шкільного віку, студентської молоді, дорослого контингенту населення. Надається технологія розробки документів планування з фізичного виховання. Розкривається методика оздоровчої фізичної культури в аспекті використання її різноманітних форм, засобів і методів стосовно різних вікових груп населення. Пропоновані методики базуються на науковій основі, насичені конкретним матеріалом. Книга може бути корисною для студентів, викладачів вузів і вчителів фізичної культури.Документ Особливості використання сучасних технологій для розвитку та удосконалення фізичних якостей футболістів(СумДПУ імені А. С.Макаренка, 2023) Голибін Родіон; Holybin Rodion; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychУ статті розглянуто особливості залучення у процес підготовки футболістів новітніх інформаційних технологій, що є гарним засобом для суттєвого покрашення їх фізичної підготовленості та функціональних можливостей. Окреслено структуру та зміст інтеграції в тренувальний процес футболістів сучасних фітнес технологій, які підвищують функціональні можливості спортсменів, сприятливо впливають на серцево-судинну систему, помітно підвищуючи їхню здатність витримувати фізичні навантаження.Документ Особливості технічної підготовки футболістів на початковому етапі спортивної підготовки(2020) Бур'ян Євген Олександрович; Burian Yevhen Oleksandrovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychВизначили, що недостатньо сучасних досліджень, які б розглядали формування фізичних здібностей футболістів на початковому етапі тренування. Проблема дослідження актуальна в тому, що зростання рівня футболу в останній час вимагає не ухильного вдосконалення та збагачення техніко-тактичного арсеналу юних футболістів різних амплуа: воротарів та польових гравців. Встановили, що гра у футбол більшою мірою сприяє різноманітному фізичному розвитку футболістів та пред'являє більші вимоги до його ССС, нервово-м'язового апарату, а також до його психіки: сприйняття, уваги, пам'яті, мислення, до вольових і моральних якостей. Так, дослідження показало, що за останні роки в цілому сформувалася теоретико¬методична основа спортивної підготовки дітей, заснована на вікових особливостях росту організму. А в спортивній підготовці здійснюється пошук новітніх форм, методів і засобів, які сприяють розвитку та удосконаленню техніки і тактики у футболістів. В роботі вказується про необхідність розробки та експериментальної перевірки методики формування технічної підготовки футболістів різних амплуа 9-10 років. Обґрунтувано та експериментально перевірено ефективність новітнього підходу в формуванні й удосконаленні техніки гри юних футболістів на етапі початкової спортивної підготовки.Документ Пеласги – народ, який створив фізичну культуру античної Греції(2015) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Балашов Дмитро Іванович; Balashov Dmytro Ivanovych; Романова Вікторія Борисівна; Romanova Viktoriia BorysivnaСучасна історична наука повністю ігнорує цивілізацію пеласгів за причини недостовірності інформації про цей етнос. У анналах історії є велика кількість відомостей про пеласгів – народ до ахейського періоду Греції, але на превеликий жаль, всі вони представляють розрізнені несистематизовані дані. Про цих відважних, авантюристичних людей, які не мали власної держави, та існували з жагою до життя, з однією єдиною думкою вижити та зберегти свої культурні традиції, як незалежний етнос. Інформацію про пеласгів для нащадків зберегли у своїх роботах відомі давньогрецькі та давньоримські історики Геродот, Страбон, Павсаній, Аполлодор, Фукідід, Діонісій Галікарнаський, Діодор Сіцілійський, та ін. Легендарні поети та літератори стародавніх часів, у своїх нетлінних творах: Гомер в «Іліаді», Вергілій в «Енеїді», Есхіл в «Прохальниці», Софокл в «Інах». У статті зроблена спроба реалістично представити історичну інформацію про народ, котрий стояв у витоків заснування та розбудови античної грецької культури. Пеласги – стародавній етнос індоєвропейського походження, який прийшов у середині ІІІ тисячоліття до нашої ери на територію Пелопоннеського півострова і створив основи цивілізації, що передувала Крито-мікенській. У даній роботі надана відповідь на питання, який народ, усе ж таки, стояв у витоків фізичної культури стародавньої Греції: пеласги, ахейці, дорійці чи іонійці.Документ Перспективи використання дієтичних добавок у спортивній практиці(2023) Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychБАДи займають проміжне положення між лікарськими засобами і продуктами харчування і найчастіше вживаються з метою надання раціону харчування людини лікувальних або лікувально-профілактичних властивостей. БАДи не є лікарськими засобами, хоча можуть містити у своєму складі такі ж біологічно активні речовини, що входять до складу деяких лікарських засобів (наприклад, вітаміни або мікроелементи). Біологічно активні добавки до їжі не можна порівнювати з лікарськими препаратами. Вони розраховані для використання в принципово інших цілях – для профілактики і підтримки функціональної активності та підвищення працездатності спортсменів. Автори дійшли висновку, що застосування дієтичних добавок, тобто БАДів, у спорті можливе як універсальний засіб, що знижує рівень негативного впливу інтенсивних фізичних та психоемоційних навантажень на функціональний стан та здоров’я спортсменів.Документ Планування підготовки футболістів на етапі збереження досягнень протягом річного тренувального макроциклу(СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2021) Счасний Артем Володимирович; Schasnyi Artem Volodymyrovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola BorysovychУ статті висвітлено інформацію стосовно доповненого плану підготовки футболістів експериментальної групи футболістіві. Показано динаміку рівня фізичної підготовленості під час педагогічного дослідження.Документ Психоемоційна підготовка одноборців у спорті вищих досягнень(2016) Лазоренко Сергій Анатолійович; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Романова Вікторія Борисівна; Romanova Viktoriia BorysivnaСпорт вищих досягнень – багатофакторна система підготовки висококласних атлетів, які представляють нашу країни на представницьких змаганнях різного рівня: на Олімпійських іграх, чемпіонатах світу і континентальних першостях, на міжнародних турнірах тощо. Ця система складається з багатьох чинників, від яких залежить спортивний результат. Більшість вітчизняних фахівців у підготовці висококваліфікованих атлетів, розробляють план підготовки до змагань, ураховують техніко-тактичний вишкіл, створюють спеціальний тренувальний режим для підлеглих, організовують контроль та раціональну дієту, ігноруючи психоемоційний стан своїх вихованців. А сучасні наукові дослідження констатують, що головна причина поразки наших одноборців на міжнародних змаганнях, лежить у площині психології. Тому в даній статті ми зробили аналіз сучасних наукових досліджень та науково-методичної літератури й виокремили психоемоційні чинники, що заважають нашим спортсменам у досягненні високих власних результатів, а також указали способи їх подолання.Документ Підвищення рівня адаптаційних можливостей дітей-веслярів на байдарках та каное середнього та старшого шкільного віку(2022) Лазоренко Сергій Анатолійович; Балашов Дмитро Іванович; Чхайло Микола Борисович; Бугаєнко Тетяна Вікторівна; Lazorenko Serhii Anatoliiovych; Balashov Dmytro Ivanovych; Chkhailo Mykola Borysovych; Buhaienko Tetiana ViktorivnaВеслування на байдарках і каное – циклічний вид спорту, який включений до олімпійської програми. В Україні він має досить вагомий медальний спадок офіційних змагань різного рівня і статусу та велику спортивну традицію. Сучасне веслування висуває досить суттєві вимоги до підготовки юних спортсменів, до підвищення рівня їх адаптивних можливостей. Тренери у свої практичній діяльності намагаються застосовувати сучасні методики підготовки спортсменів, які б за мінімальний час давали б максимально можливий ефект щодо адаптації їх можливостей. Розробка і удосконалення програм підготовки юних веслувальників залишається пріоритетним напрямом вітчизняної спортивної науки і вимагає удосконалення теоретичних та практичних підходів, які б враховували сучасні добутки в галузі теорії спортивного тренування, спортивної медицини, спортивної психології, фізіології тощо. Незважаючи на це, питання оновлення сучасних тренувальних програм та методик тренувального процесу саме дітей середнього та старшого шкільного віку залишається недостатньо розробленим. Особливу стурбованість фахівців цього виду спорту викликає питання розвитку силової витривалості у дітей вказаного вікового періоду у річному підготовчому циклі веслувальників на байдарках та каное. Саме тому метою дослідження визначено перевірку ефективності методики підвищення рівня адаптаційних можливостей спортсменів середнього та старшого шкільного віку протягом річного тренувального циклу шляхом удосконалення їх силової витривалості. Перевірка ефективності даної методики проводиться в результаті її впровадження у тренувальну практику відділень веслування дитячо-юнацьких спортивних шкіл.Документ Підготовка воротаря у хокеї на траві(CумДПУ імені А. С. Макаренка, 2023) Лапицький Віталій Олександрович; Lapytskyi Vitalii Oleksandrovych; Чхайло Микола Борисович; Chkhailo Mykola Borysovych; Кулик Ніна Анатоліївна; Kulyk Nina AnatoliivnaУ навчально-методичному посібнику розглядаються питання з підготовки воротаря в хокеї на траві, як із техніко-тактичної, психологічної, загальної та спеціальної фізичної підготовки. Надані особливості побудові тренувальних занять з воротарем, конспекти занять, комплекси вправ. Призначений для студентів інституту (ів) фізичної культури і спорту денної та заочної форми навчання спеціальності 017 «Фізична культура і спорт», тренерів ДЮСШ, СДЮШОР, ШВСМ, слухачів курсів підвищення кваліфікації, вчителів фізичного виховання та інших фахівців галузі.