eSSPU logo

Запрошуємо до репозитарію відкритого доступу Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка (eSSPUIR)!

eSSPUIR - Електронний інституційний репозитарій Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка

ISSN 2522-1531

eSSPUIR – електронний архів наукових та освітніх матеріалів СумДПУ імені А. С. Макаренка, що забезпечує накопичення, систематизацію, зберігання інтелектуальних продуктів наукового, освітнього та методичного призначення, створених університетськими спільнотами Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка, та забезпечує довготривалий, постійний і надійний безкоштовний відкритий доступ до них засобами Інтернет-сервісів, поширення цих матеріалів у середовищі світового науково-освітнього товариства.

Кількість документів: 17004. Останнє оновлення: 26.11.2025.

Положення про eSSPUIR

Авторський договір приєднання

Інструкція реєстрації користувача eSSPUIR

Зразки бібліографічного оформлення видань

 

Нові надходження

Документ
Органічні кислоти сировини Rhus typhina L
(2025) Харченко Юлія Володимирівна; Дашутіна Аріна; Kharchenko Yuliia Volodymyrivna; Dashutina Arina
У статті представлено результати дослідження вмісту біологічно активних речовин, органічних кислот та аскорбінової кислоти, у плодах та листі сумаху оленерогого (Rhus typhina L.). Показано, що рослини цього виду вирізняється високою адаптивністю до умов помірного клімату, декоративністю, стабільною врожайністю, що робить його перспективним об’єктом культивації та сировинної заготівлі. У ході дослідження проаналізовано кількісний вміст суми органічних кислот та аскорбінової кислоти у різних частинах рослини залежно від тривалості екстрагування та умов проведення екстракції. Встановлено, що вміст досліджуваних сполук є вищим у плодах, порівняно з листям Rhus typhina L. Показано, що збільшення тривалості екстрагування сприяє підвищенню вмісту органічних кислот у екстрактах, одержаних із свіжого листя, проте не є ефективним для виділення аскорбінової кислоти внаслідок процесів окиснення її киснем повітря. Для процесу екстрагування із плодів збільшення часу процесу не призводить до значного підвищення вмісту біологічно активних речовин, оскільки основна їх кількість переходить в екстракт протягом першої години. Доведено ефективність застосування ультразвукового опромінення як фізичного методу інтенсифікації екстрагування біологічно активних речовин з листя. Використання такого підходу сприяє суттєвому підвищенню вмісту як суми органічних кислот, так і аскорбінової кислоти у одержаних екстрактах. У випадку плодів, ультразвукове опромінення не продемонструвало істотної переваги у порівнянні з екстракцією за звичайних умов. Отримані результати підтверджують доцільність подальшого дослідження сумаху оленерогого як джерела перспективної фітосировини з вираженим біоактивним потенціалом. Низька токсичність, високі агротехнічні показники і хімічне багатство цієї рослини зумовлюють її привабливість для фармацевтичної, харчової та косметичної промисловості.
Документ
Мікробіом людини та його вплив на імунну систему та метаболічні процеси
(Перспективи та інновації науки, 2025) Київська Юлія Олександрівна; Голомб Людмила Антонівна; Харченко Юлія Володимирівна; Kyivska Yullia Oleksandrivna; Holomb Lyudmyla Antonivna; Kharchenko Yuliia Volodymyrivna
Актуальною проблемою сьогодні є підтримка нормального функціонування імунної системи та метаболічного стану. Вивчення питанні щодо ролі мікробіоти та її продуктів в процесі нормального функціонування організму людини може сприяти підтримці здоров’я, розробки методів профілактики. Крім того, це також допоможе встановити нові лікувальні схеми та визначити нові діагностичні маркери. Дана стаття присвячена вивченню впливу мікробіому людини на стан імунної системи та метаболічні процеси. А також визначенню сучасним даним взаємозв’язку мікробіому, імунною системою та метаболічних процесів в організмі людини. Було встановлено, що мікроорганізми кишківника продукують метаболіти, використовуючи як попередники невеликі молекули. Молекули ліпідів господаря або їжі залучені до енергетичного метаболізму та підтримки структурної цілісності клітинних мембран. Зокрема, кишкові мікроби здатні перетворювати ці ліпіди на біоактивні сигнальні молекули через біотрансформаційні та біосинтетичні шляхи. Ці ліпідні метаболіти мікробіоти можуть впливати на фізіологію господаря, зокрема на імунні та метаболічні процеси організму. Мікробіом впливає на здатність організму боротися з інфекціями, регулює запальні реакції та сприяє підтримці гомеостазу людини. Було показано, що нормальний стан мікробіому допомагає роботі шлунково-кишкового тракту, засвоєнню поживних речовин. Тоді як дисбаланс мікробіому або дисбіоз може призвести до різних проблем зі здоров’ям, включаючи порушення стану імунітету, метаболічні розлади та запальні захворювання. Отже, мікробіом кишківника виконує важливі функції в організмі людини, від травлення, метаболізму до регуляції імунної системи та захисту від патогенів. Підтримка нормального стану мікробіому може сприяти підтримці здоров’я людини, впливаючи на повноцінне засвоєння поживних речовин, роботу імунної системи. Результати цієї роботи мають дані для розробки персоналізованих стратегій підтримки здоров’я, що базуються на корекції мікробіомних факторів як частини профілактичної та терапевтичної діяльності.
Документ
Correlation Analysis of the Influence of Climatic and Biological Factors on Hydrochemical Indicators of the General Ecological Condition of the Trubizh River
(Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024) Kharchenko Yuliia Volodymyrivna; Marushchak Iryna; Харченко Юлія Володимирівна; Марущак Ірина
The article deals with the issue of correlation analysis of the influence of external factors on the hydrochemical composition of the Trubizh River in the conditions of an urbanised environment within the city of Pereyaslav. The aim of the study is to investigate the correlation between climatic and biological factors in order to identify the key factors determining the variation component of hydrochemical parameters. An integrated approach to the analysis was implemented, which included the use of a number of analytical methods and quantitative analysis. The following methods were used to assess the quality of the surface water of the Trubizh River: Winkler’s iodometric titration to quantify the dissolved oxygen content, Kubel’s permanganate oxidation to analyse the concentration of organic compounds, Mohr’s argentometry to determine the level of chloride ions, complexometric titration to assess the total hardness of the water, acid-base titration to analyse the temporary hardness and total acidity, and a qualitative method to determine the concentration of iron. These methods provided comprehensive information on the chemical composition and water quality of the Trubizh River. The analysis of the surface water of the Trubizh River has provided new scientific results that significantly expand the existing knowledge in the field of environmental monitoring of water resources, providing up-to-date data on changes in the chemical composition of the water, which requires measures to optimise the impact of agricultural practices and industrial emissions on the watercourse. It has been found that an increase in the concentration of elements stimulates the active development of phytoplankton, leading to a decrease in the oxygen regime and a deterioration in the conditions for most aquatic organisms. The phenomenon of local “blooming” of the water was recorded, which is an indicator of massive development of phytoplankton on the surface of the reservoir. It was confirmed that the quality of the surface water of the Trubizh River is subject to significant biotic and abiotic factors.
Документ
Advantages and Limitations of Large Language Models in Chemistry Education: A Comparative Analysis of ChatGPT, Gemini And Copilot
(CEUR Workshop Proceedings, 2024) Kharchenko Yuliia Volodymyrivna; Babenko Olena Mykhailivna; Харченко Юлія Володимирівна; Бабенко Олена Михайлівна
This study aims to explore the potential and limitations of large language models (LLMs) such as ChatGPT, Gemini, and Copilot, in the context of chemistry education. The primary objective of the study is to compare the effectiveness of LLMs in solving chemistry tasks and to identify the key challenges associated with their implementation in education. These LLMs were selected based on a survey of students which indicated their widespread use due to their free accessibility. To evaluate the potential of LLMs in chemistry education, we employed them to solve tasks corresponding to different levels of knowledge in different subfields of chemistry. A comparative evaluation of LLMs' performance against that of average Ukrainian students was conducted. The results indicate that while LLMs show promise mainly in tasks not demanding deep logical reasoning, they are generally inferior to students. Key challenges in using LLMs in chemistry education identified include understanding the nuances of chemistry as a complex and multifaceted science, abstract concepts used in chemistry, recognition of chemical compound formulas, chemical reaction equations, limitations in logical reasoning, language barriers, and the occurrence of AI hallucinations. Additionally, there is a need for students to develop skills in crafting effective queries and prompts to enhance the efficiency of working with LLM. While LLMs are promising, their implementation requires addressing the identified limitations.
Документ
ІТ-дисципліни в міжнародному освітньому контексті: порівняльне дослідження викладання в українських та китайських університетах
(СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2025) Rudenko Yuliia; Zetao Hu; Ahadzhanova Svitlana; Pivtoraiko Victor; Руденко Юлія; Зетао Ху; Агаджанова Світлана; Півторайко Віктор
This article highlights the importance of studying and comparing educational practices across different countries. It emphasizes the necessity of such analysis to enhance the teaching of IT disciplines in the context of digitalization and globalization. A comparative analysis of IT education is conducted between a Ukrainian university (Sumy National Agrarian University, SNAU) and a Chinese university (Harbin Institute of Science and Technology, HIST). The article is based on the authors’ teaching experience at both institutions, drawing on empirical data collected through student surveys, classroom observations, and informal interviews with students and faculty. The study focuses on first-year students of the “International Trades” program at HIST (China) and students majoring in “Entrepreneurship” and “Enterprise Economics” at SNAU (Ukraine), involving a total of 170 Chinese and 68 Ukrainian students. Key aspects analyzed include students’ prior technical background (noting the heterogeneous preparation among Chinese students and more uniform but often fragmented knowledge among Ukrainians), learning motivation (with stronger external motivators in China and greater emotional engagement in Ukraine), independent learning practices (higher activity observed among Chinese students), teaching styles (more formal and structured in China vs. informal and feedback-oriented in Ukraine), technical infrastructure, and academic culture in both educational contexts. The research identifies a range of intercultural differences that influence learning effectiveness and the nature of student-teacher interaction. Conclusions emphasize the need to adapt IT teaching methods to the cultural and educational characteristics of students. The study also provides practical recommendations for improving higher education practices through the integration of international experiences.