Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9675
Title: | Логоритміка в системі нейропсихологічної реабілітації після інсульту |
Other Titles: | Logarithmics in the System of Neuropsychological Rehabilitation After Stroke |
Authors: | Кравченко, Ірина Вікторівна Kravchenko, Iryna Viktorivna Мороз, Людмила Василівна Moroz, Liudmyla Vasylivna Стахова, Лариса Львівна Stakhova, Larysa Lvivna |
Keywords: | нейропсихологічна реабілітація інсульт логоритміка когнітивні порушення мовленнєві порушення neuropsychological rehabilitation stroke logarithmics cognitive disorders speech disorders |
Issue Date: | 2020 |
Citation: | Кравченко, І. В. Логоритміка в системі нейропсихологічної реабілітації після інсульту [Текст] / І. В. Кравченко, Л. В. Мороз, Л. Л. Стахова // Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки) : збірник наукових праць / за ред. М. К. Шеремет. – Кам'янець-Подільський, 2020. – Вип. 16, том І. – С. 133–141. |
Series/Report no.: | А-43; |
Abstract: | Висвітлено нейропсихологічний напрям реабілітації після інсульту пацієнтів з вираженими порушеннями когнітивних функцій (мовлення, пам’яті, уваги, сприймання і мислення). Описано зміст і особливості проведення логоритмічних занять із особами, які перенесли інсульт, на базі Навчально-наукового центру кафедри логопедії СумДПУ імені А. С. Макаренка. Узагальнено досвід роботи з пацієнтами у віці від 53 до 66 років упродовж раннього відновлювального періоду. Наголошено, що групові заняття логоритмічними вправами посутньо сприяють активації уражених зон головного мозку і налагодженню комунікації між пацієнтами. The neuropsychological direction of rehabilitation of patients after the stroke with marked cognitive functions disorders (speech, memory, attention, perception and thinking) is highlighted in the article. The content and peculiarities of conducting logorhythmic sessions with persons who have suffered stroke are described on the basis of the Department of Speech Therapy A.S. Makarenko Sumy State Pedagogical University, in parallel with observation from a neurologist, visiting a group of therapeutic physical culture, physical therapy, classes logopedic classes in individual and group forms. During the early recovery period (2-6 months), patients aged 53 to 66 participated in logorhythmic classes. After examining their outpatient cards and consulting a neurologist, those whose speech status was indicated by aphasia were selected. The training program was based on nonspecific principles of complexity of influence, formation of the patient’s active position on the way overcoming emergencies, premorbid person’s features and his current interests, necessity of restoration of personal and social status, priority of requests of the closest social environment. Logorhythmic classes included listening to music, breathing exercises, articulatory and mimic exercises and elementary tasks for arbitrary attention, formation of operational support for verbal and non-verbal mental processes, singing, movements for music, dancing, alternate and simultaneous performance of several elements. Logorhythmic exercises have been shown to functionally activate preserved but temporarily depressed brain areas. The Group sessions help patients overcoming external (and, more importantly, internal) barriers of communication and help building interpersonal relationships. |
URI: | http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9675 |
ISSN: | 2413-2578 |
Appears in Collections: | Статті |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Актуальні питання корекційної освіти (Педагогічні науки) Кравченко І. В., Мороз Л. В., Стахова Л.Л..pdf | 523,33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.