Підтримка вивчення теорії ймовірності та математичної статистики в школі засобами динамічної математики

Анотація
Стохастична грамотність є необхідною складовою загальнокультурної, загальноосвітньої підготовки сучасної людини. Стохастика має пронизувати шкільний курс математики від початкової до старшої школи. Оскільки йдеться не про вивчення кількох понять і фактів, а про формування окремого типу мислення. У дослідженнях психологів показано, що людина за природою погано пристосована до ймовірнісної оцінки, до усвідомлення і правильної інтерпретації ймовірнісно-статистичної інформації. Для цього потрібна систематична і цілеспрямована робота х формування статистичного типу мислення. На якість знань учнів стохастичної змістової лінії впливає складність візуалізації її основних понять та процесів. У даному контексті на допомогу вчителю приходять потужні комп’ютерні засоби, але вивчення питання щодо їх методичного супроводу і особливостей застосування є і досі актуальним через постійне оновлення програмного забезпечення, вдосконалення комп’ютерного інструментарію та потужностей інформаційних систем. Проаналізувавши закордонний та вітчизняний досвід і зробивши власні припущення, виділено саме програму динамічної математики Математический конструктор з позиції її переваг щодо візуалізації навчального матеріалу стохастичної змістової лінії. Зазначені ідеї реалізовано у авторських розроблених конспектах уроків за темами «Задача Бюффона», «Парадокс Бертрана» із використанням програми Математический конструктор для класів з поглибленим вивченням математики, матеріали яких також можна використовувати для факультативних занять.
Stochastic literacy is a necessary component of general cultural, general educational training of modern man. Stochastics should permeate the school mathematics course from elementary to high school. Because it is not about studying of some concepts and facts, but about forming a separate type of thinking. Research by psychologists has shown that man by nature is poorly adapted to probabilistic assessment, to the awareness and correct interpretation of probabilistic and statistical information. This requires systematic and purposeful work on the formation of a statistical type of thinking. The quality of students' knowledge of the stochastic semantic line is influenced by the complexity of visualization of its basic concepts and processes. In this context, the teacher comes to the aid of powerful computer means, but the study of their methodological support and features of application is still relevant through the constant updating of software, improving computer tools and information systems. After analyzing foreign and national findings and making their own assumptions, the dynamic mathematics software MathKit is in focus from the standpoint of its advantages in terms of visualization of stochastic semantic line educational material. These ideas are implemented in the author's developed lessons on "Buffon's problem", "Bertrand's paradox" using MathKit for classes with advanced studies in mathematics, the materials of which can also be used for elective classes.
Опис
Ключові слова
стохастична змістова лінія, теорія ймовірностей, статистика, навчання учнів, програма динамічної математики, математичний конструктор, візуалізація, stochastic semantic line, probability theory, statistics, pupil learning, dynamic mathematics software, MathKit, visualization
Бібліографічний опис
Хоминська, О. А. Підтримка вивчення теорії ймовірності та математичної статистики в школі засобами динамічної математики [Текст] : магістер. робота / О. А. Хоминська ; науковий керівник М. Г. Друшляк. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 103 с.