Розвиток критичного мислення учнів старшої школи при вивченні математики

Анотація
У межах проведеного дослідження було узагальнено визначення поняття «критичне мислення». Визначено його структурні компоненти. Було виявлено, що серед найбільш ефективних прийомів, які сприяють розвитку критичного мислення є асоціації, мозковий штурм, кластери. Було з’ясовано, що ефективними засобами розвитку критичного мислення школярів є задачі-пастки, що сприяють уважному, критичному сприйманню завдання й можливої відповіді. У ході дослідження було доведено, що в шкільному курсі математики з метою розвитку критичного мислення можна використовувати такі види некоректних задач: задачі, які мають більше одного розв’язку (багатоваріантні); задачі з недостачею даних; задачі із зайвими даними; задачі, які містять протиріччя (суперечливі); задачі з алгебраїчними або геометричними параметрами. З’ясовано, що в шкільних підручниках і посібниках некоректні задачі зустрічаються рідко. Проведений аналіз діючих підручників з алгебри для 10-11 класів показав, що частка таких задач у загальній масі задачного матеріалу не перевищує 3-4 %, а з геометрії цей показник – 5-6 %. За результатами проведеного аналізу виокремлено основні типи некоректних задач, які найбільш поширені, – задачі з алгебраїчними або геометричними параметрами (за кількістю можливих розв’язків, повнотою даних та їх сумісністю). Зроблено висновки, що включення некоректних задач у зміст уроку суттєво змінює методику роботи з коректними задачами, оскільки вимагає доповнення структурного аналізу її умови й критичним аналізом і впливає на повноту використання усіх даних в ході розв’язування задачі, перевірку отриманого результату на відповідність вихідним даним, тощо.
The study summarized the definition of "critical thinking". Its structural components are determined. It was found that among the most effective techniques that promote the development of critical thinking are associations, brainstorming, and clusters. It has been found that effective means of developing pupils' critical thinking are trap tasks that promote attentive, critical perception of the task and possible response. The study confirmed that in the Mathematics school course in order to develop critical thinking, you can use the following types of incorrect tasks: tasks that have more than one solution (multivariate); tasks with lack of data; tasks with redundant data; tasks that contain contradictions (contradictory); tasks with algebraic or geometric parameters. It has been found that incorrect tasks are rare in school textbooks and manuals. The analysis of current textbooks on Algebra for grades 10-11 showed that the share of such tasks in the total mass of the task material does not exceed 3-4%, and in Geometry, it is 5-6%. According to the results of the analysis, the main types of incorrect tasks, which are the most common, are tasks with algebraic or geometric parameters (according to the number of possible solutions, completeness of data and their compatibility). It is concluded that the inclusion of incorrect tasks in the content of the lesson significantly changes the method of working with correct tasks, as it requires supplementing the structural analysis of its conditions and critical analysis and affects the completeness of all data in solving the problem.
Опис
Ключові слова
критичне мислення, учні старшої школи, некоректні задачі, critical thinking, high school pupils, incorrect tasks
Бібліографічний опис
Боряк, О. В. Розвиток критичного мислення учнів старшої школи при вивченні математики [Текст] : магістер. робота / О. В. Боряк ; науковий керівник М. Г. Друшляк. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – 54 с.