Формування позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі сучасного загальноосвітнього навчального закладу в умовах освітніх змін

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми формування позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі сучасного закладу освіти в умовах освітніх реформ. На основі аналізу основних теоретичних підходів до змісту поняття «психологічний клімат» узагальнено сутнісну характеристику поняття психологічний клімат педагогічного колективу; розглянуто структуру та чинники сприятливого психологічного клімату в педагогічному колективі сучасного закладу загальної середньої освіти; окреслено шляхи підвищення процесу формування сприятливого психологічного клімату педагогічного колективу в умовах освітніх нововведень.
The article is devoted to the study of the problem of forming a positive psychological climate in the pedagogical staff of a modern education institution in the context of educational reforms. On the basis of the analysis of the basic theoretical approaches to the content of the concept of “psychological climate”, a general characteristic of the concept of the psychological climate of the teaching staff is generalized; the structure and factors of favorable psychological climate in the pedagogical staff of the modern comprehensive education institution are considered; the ways of increasing the process of forming a favorable psychological climate of the pedagogical team in terms of educational innovations are outlined. The authors emphasize that development of a new system of education and upbringing in primary schools in accordance with the requirements of New Ukrainian school puts forward new, increased requirements for society, education managers, parents, students and teachers, who must care for the continuous growth of their professional, pedagogical skills, creating a new educational environment. The positive psychological climate in the teaching staff is determined by the features of a particular stage of development of society, economic factors, management style, the specifics of interaction between teachers in the school team, the relationship between teachers and students. The driving force that can effectively implement an educational reform is the professional and mobile personality of the teacher. His/her ability to adapt to the changes taking place in the educational sphere is of great importance; to modernize his/her activity according to the requirements of the New Ukrainian school: to introduce innovative teaching technologies, active methods of pedagogical interaction, to build the educational process on humanistic principles. Therefore, the modern educational environment should be as psychologically comfortable as possible. After all, self-realization and improving one’s professional level is possible under the condition of a favorable, positive, healthy psychological microclimate in the team.
Опис
Ключові слова
педагогічний колектив, психологічний клімат, заклад загальної середньої освіти, нововведення, взаєморозуміння, співпраця, толерантність, pedagogical team, psychological climate, general education institution, innovations, mutual understanding, cooperation, tolerance
Бібліографічний опис
Мафтин, Л. Формування позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі сучасного загальноосвітнього навчального закладу в умовах освітніх змін [Текст] / Л. Мафтин, А. Предик, С. Романюк // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 214–224. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/214-224.