Практичний аспект формування готовності до професійної мобільності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена аналізу практичного аспекту готовності до професійної мобільності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю. З’ясовано, що організація практичної підготовки (виробничої практики) інженерів-педагогів комп’ютерного профілю зорієнтована на сучасні вимоги до професії. Вона сприяє формування необхідних професійних умінь та апробації здібностей і можливостей виконання професійної діяльності майбутніх фахівців, необхідних для розвитку готовності до професійної мобільності. Акцентовано на перевагах проєктної технології навчання здобувачів вищої освіти. Доведено, що впровадження проєктної технології сприяє реалізації педагогічних завдань: інтенсифікації, підвищенні ефективності та якості освітнього процесу; диференціації навчання, що забезпечує майбутньому фахівцю власну траєкторію самоосвіти; системну інтеграцію предметних завдань.
The article is devoted to the analysis of the practical aspect of professional mobility readiness of future engineers-teachers in the area of computer technology. It has been found out that organization of practical training (industrial practice) of engineers-teachers is focused on modern profession requirements. It contributes to the formation of necessary professional skills and testing the abilities and capabilities of future specialists’ professional activities needed to develop readiness for professional mobility. Emphasis has been placed on the advantages of project technology in the practical training of higher education applicants. It involves the development of creative potential, innovative thinking, high creativity, the ability to comprehensively combine research, design, entrepreneurship and evaluate the decisions consequences. At the same time, the practice provides mastery of the methodology and means of automated collective complex systems design at all life cycle stages and the formation of information and communication skills of the future engineers-teachers in the area of computer technology. It has been proved that the project technology introduction contributes to the pedagogical tasks implementation: intensification, improving the efficiency and quality of the educational process; training differentiation. It provides the future specialist with his own trajectory of self-education; system integration of subject tasks. The practical aspect of the formation of professional mobility readiness in the context of design technology, involves identifying personal prospects for professional development, self-improvement of the ideal model of professionally mobile personality. It promotes the ability formation of individual professional style of activity, creativity, self-development, and self-organization. At the same time, project technology provides readiness formation to create innovations and implement them, take into account all possible scenarios, be able to take risks, work in a team and interact in a highly competitive environment. That is, it creates all the conditions for the formation of professional mobility readiness of future engineersteachers in the area of computer technology.
Опис
Ключові слова
практична підготовка, інженер-педагог комп’ютерного профілю, готовність до професійної мобільності, професійна мобільність, виробнича практика, педагогічна практика, проєкт, проєктна технологія навчання, practical training, engineer-teacher in the area of computer technology, readiness for professional mobility, professional mobility, industrial practice, pedagogical practice, project, project learning technology
Бібліографічний опис
Малишевський, О. Практичний аспект формування готовності до професійної мобільності майбутніх інженерів-педагогів комп’ютерного профілю [Текст] / О. Малишевський // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 106–117. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/106-117.