Використання комп’ютерних технологій як сучасного засобу викладання іноземних мов у закладах вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті досліджується низка теоретичних положень щодо особливостей упровадження інформаційно-комп’ютерних технологій під час навчання іноземних мов у закладах вищої освіти. Узагальнено переваги та проблемні аспекти використання інформаційно-комп’ютерних технологій у процесі навчання іноземних мов. Методичний потенціал упровадження інформаційно-комп’ютерних технологій розглядається у двох напрямках: розширення дидактичних можливостей з пошуку, обробки, аналізу, використання та представлення навчальної інформації й активізації навчального процесу шляхом посилення мотивації студентів. Систематизовано основні проблеми використання інформаційно-комп’ютерних технологій під час вивчення іноземних мов, зокрема: технічні, юридичні, методичні, психолого-педагогічні, кваліфікація викладача та недостатність фінансування. Здійснено критичний аналіз існуючих видів інформаційно-комп’ютерних технологій під час навчання іноземних мов. На основі проведеного дослідження існуючих підходів формалізовано типологізацію інформаційно-комп’ютерних технологій за такими критеріями: доступність, спосіб комунікації, наявність порталу для вчителя, наявність інформаційно-комунікаційної складової, засоби та ступінь використання інформаційно-комп’ютерних технологій у навчальній діяльності.
The article investigates a number of theoretical aspects on the particularities of the information and computer technologies usage in teaching foreign languages in higher education institutions. The advantages and challenging aspects of the use of information and computer technologies in language education are overviewed. The methodological potential of the implementation of information and computer technologies is considered in two directions: the expansion of didactic opportunities for searching, processing, analyzing, using and making presentations of educational information and activation of the educational process by enhancing students’ motivation. The main problems of information and computer technologies usage in the process of teaching and learning foreign languages are systematized, among which, in particular: technical, legal, methodological, psychological, pedagogical, teachers’ qualification and lack of funding. A critical analysis of existing types of information and computer technologies in foreign language teaching was introduced. Given the existing approaches, the typology of information and computer technologies is represented, where the groups are singled out according to the following criteria: accessibility, method of communication, availability of a portal for teachers, availability of information and communication component, means and degree of use of information and computer technologies in educational activities. Adequate selection of computer technologies in accordance with these criteria contributes to the efficiency of the learning process, provides additional tools for feedback and control. Perspective directions of further researches are seen as: organization of distance learning with the use of computer technologies; development of scientific and methodological support for the introduction of computer technology in foreign language teaching; development of exercise systems for different age groups, proficiency levels, etc.; particularities of introduction of computer technologies in professionally oriented teaching of foreign languages, etc. Taking into account the above advantages of using computer technology, we are positive that their implementation into the educational process is an additional motivating factor that allows to verify the types of educational activities, promotes the formation of creative potential of the students.
Опис
Ключові слова
інформаційно-комп’ютерні технології (ІКТ), навчання іноземних мов, заклад вищої освіти, типологізація ІКТ, information and computer technologies, foreign language teaching, higher education institution, information and computer technologies classification
Бібліографічний опис
Дука, М. Використання комп’ютерних технологій як сучасного засобу викладання іноземних мов у закладах вищої освіти [Текст] / М. Дука, Ю. Серпенінова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 59–71. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/059-071.