Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9554
Title: Молодші школярі з гіперактивним розладом із дефіцитом уваги в умовах сучасного інклюзивного простору
Other Titles: Junior Schoolchildren with Hyperactivity Disorder and Attention Deficit in Modern Inclusive Space
Authors: Boriak, Oksana Volodymyrivna
Боряк, Оксана Володимирівна
Одинченко, Лариса Костянтинівна
Odynchenko, Larysa Kostiantynivna
Keywords: молодші школярі
інклюзивна освіта
діти з особливими освітніми потребами
школярі з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги
розлади поведінки
труднощі навчання
виховання
розвитку
junior schoolchildren
inclusive education
children with special educational needs
schoolchildren with hyperactivity disorder and attention deficit
behavioral disorders
learning difficulties
upbringing
development
Issue Date: 2020
Publisher: СумДПУ імені А. С. Макаренка
Citation: Боряк, О. Молодші школярі з гіперактивним розладом із дефіцитом уваги в умовах сучасного інклюзивного простору [Текст] / О. Боряк, Л. Одинченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 12–23. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/012-023.
Abstract: У статті розглянуто проблему особливостей навчання, виховання та розвитку дітей із особливими освітніми потребами в умовах сучасного освітнього простору – інклюзивного закладу освіти. Серед сучасних дітей як дошкільного, так і молодшого шкільного віку особливе місце займають школярі з гіперактивним розладом із дефіцитом уваги. Специфіка проявів порушення накладає негативний відбиток на їх поведінку, зумовлює певні труднощі під час засвоєння навчального матеріалу, впливає на рівень сформованості необхідних знань, умінь, навичок. Мета статті – дослідити та узагальнити відомості щодо обґрунтування та визначення поняття «гіперактивний розлад із дефіцитом уваги»; проаналізувати та систематизувати етіологію, специфіку проявів порушення у молодших школярів в умовах сучасного освітнього простору. У ході проведеного дослідження було з’ясовано, що гіперактивний розлад із дефіцитом уваги (ГРДУ) – це поліморфний клінічний синдром, головними проявами якого є порушення здатності дитини контролювати та регулювати свою поведінку, що виявляється в моторній гіперактивності, порушенні уваги та імпульсивності.
The article considers peculiarities of teaching, upbringing and development of children with special educational needs in the conditions of the modern educational space – an inclusive education institution. Among modern children of both preschool and primary school age, a special place is occupied by schoolchildren with hyperactivity disorder and attention deficit. The specificity of disorder manifestations has a negative impact on their behavior, causes certain difficulties during assimilation of the educational material, affects the level of formation of the necessary knowledge, skills and abilities. The purpose of the article is to study and summarize the data on the justification and definition of the concept of “hyperactivity disorder with attention deficit”; to analyze and systematize the etiology, the specifics of disorders manifestations in junior schoolchildren in the modern educational space. To achieve this goal, the theoretical methods were used: analysis, systematization and generalization of scientific data in the field of medicine, psychology, neuropsychology, special pedagogy on the problem of scientific search – to determine the state of its development and promising areas for its further implementation. The practical significance of the study is to identify the features of the disorder for further development and justification of effective methods of educational and developmental work with the selected category of schoolchildren. The study found out that Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a polymorphic clinical syndrome, the main manifestations of which are a violation of the child’s ability to control and regulate his/her behavior, which is manifested in motor hyperactivity, attention deficit and impulsivity. These disorder manifestations negatively affect the level of assimilation of information by the child, reduce its volume, cause difficulties in establishing interpersonal relationships with both adults and peers. This makes the child vulnerable, prevents his/her normal entry into the educational environment, affects his/her further socialization. We see the prospect of further research in the development and justification of the experimental methods for identifying the features of manifestation of the hyperactivity disorder with attention deficit in junior schoolchildren; development and substantiation of the algorithm of psychological and pedagogical support of the selected category of children for the purpose of partial or complete correction of behavioral disorders.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9554
Appears in Collections:Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boriak_Odynchenko_Molodshi shkoliari.pdf1,08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.