Особливості монологічного мовлення молодших школярів із інтелектуальними порушеннями

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Однією з ключових компетентностей Нової української школи є спілкування рідною та державною мовами. Під час формування необхідних умінь педагоги мають ураховувати особливості розвитку учня, його труднощі та можливості. Оскільки Нова українська школа передбачає інклюзивне навчання й школярів із інтелектуальними порушеннями, учителі повинні володіти знаннями про рівень розвитку мовлення таких учнів, його специфіку. У молодших школярів з інтелектуальними порушеннями ускладнений перехід до самостійного висловлювання; власне мовлення є недостатньо розгорнутим, фрагментарним; монолог часто складається з логічно необ’єднаних частин; наявна бідність словникового запасу, недиференційоване розуміння і використання знайомих слів; порушена побудова зв’язного висловлюванню. Діти не прагнуть зробити своє мовлення зрозумілим для слухачів, пояснити внутрішні причини подій, які описують. Недорозвиток зв’язного мовлення впливає на весь психічний розвиток таких дітей, ефективність їхнього навчання, спілкування. Здійснено дослідження монологічного мовлення першокласників з інтелектуальними порушеннями легкого ступеня, які засвідчили їх здатність виконувати завдання, пов’язані з опорою на сюжетні малюнки чи запропоновані слова; завдання на складання одного речення, аніж складати розповіді за сюжетним малюнком чи серією сюжетних малюнків. Учителі початкових класів інклюзивних шкіл оцінювали монологічне мовлення своїх учнів і виділили труднощі в їх мовленні, недостатньо усвідомлюючи вплив корекційних завдань у навчанні дітей на розвиток зв’язного мовлення. Розвиток мовлення дітей із інтелектуальними порушеннями потребує спеціальної взаємопов’язаної корекційної роботи вчителя початкових класів і логопеда.
One of the key competences of the New Ukrainian School is communication in native and state languages, in particular, the ability to freely express one’s own opinion, the ability to use language in the field of culture. Since the New Ukrainian School provides inclusive education for students with intellectual disabilities, teachers must have knowledge about the level of speech development of such students, its specifics. Junior schoolchildren with intellectual disabilities have a difficult transition to self-expression; own speech is insufficiently developed, fragmentary; the monologue often consists of logically unconnected parts; existing vocabulary poverty, undifferentiated understanding and use of familiar words; the construction of a coherent statement is disturbed. Underdevelopment of coherent speech affects the entire mental development of such children, the effectiveness of their learning, communication. The monologue speech of first-graders with mild intellectual disabilities was investigated, which showed their ability to perform tasks related to reliance on plot drawings or suggested words; assignments to compose one sentence than to compose stories based on a plot drawing or a series of plot drawings. Primary school teachers of inclusive schools assessed the monologue speech of their students and highlighted difficulties in their speech, not being sufficiently aware of the impact of correctional tasks in the children being taught on the development of coherent speech. Consequently, speech development of children with intellectual disabilities requires special interrelated correctional work of primary school teachers and speech therapists.
Опис
Ключові слова
молодші школярі, інтелектуальні порушення, монологічне мовлення, недорозвиток пізнавальної діяльності, індивідуальний підхід, junior schoolchildren, intellectual disabilities, monologue speech, underdevelopment of cognitive activity, individual approach
Бібліографічний опис
Миронова, С. Особливості монологічного мовлення молодших школярів із інтелектуальними порушеннями [Текст] / С. Миронова, Н. Бахмат // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 5–6 (99–100). – С. 3–11. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.05-06/003-011.