Удосконалення фахових компетентностей у процесі підготовки викладачів обліково-економічних дисциплін з використанням інноваційних педагогічних технологій

Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню значимості і змісту інноваційних педагогічних технологій для вдосконалення професійної компетентності майбутнього викладача професійного навчання. Наведено сучасні тенденції в розвиткові університетської освіти та проаналізовано зміст і характер пропонованих педагогічних технологій із використанням інноваційного інструментарію. Розкрито стан та проблеми використання інноваційних педагогічних технологій у вдосконаленні специфічних компетентностей викладача обліково-економічних дисциплін. На основі узагальнення тематичних досліджень і практики сформульовані окремі пропозиції щодо використання інноваційного інструментарію за досліджуваним профілем підготовки спеціалістів.
The article is devoted to the theoretical substantiation of the significance and content of innovative pedagogical technologies to ensure the professional competence of the future teacher of vocational training. The modern tendencies in the development of university education are given and the content and character of the offered pedagogical technologies with the use of innovative tools are analyzed. The article considers modern requirements for the general competence of the graduate with the use of innovations (innovative pedagogical technologies) on the example of university training within the field of knowledge 01 «Education», specialty 011 “Educational, pedagogical sciences” (“Master of Educational and Pedagogical Sciences”, professional qualification “Teacher of accounting and economic disciplines”). The state and problems of using innovative pedagogical technologies in providing specific competences of a teacher of accounting and economic disciplines are revealed. The most problematic are socio-pedagogical (development of creative potential of participants in the educational process) and psychological and pedagogical (readiness of teachers and students to work in an innovative mode). Innovative pedagogical technologies are considered in the article through the prism of interactive learning, information and value technologies, technologies of development of critical thinking, a set of methods, techniques, tools and forms of organization of the educational process in the parameter of psychological and pedagogical, scientific and technological and socio-economic innovations. Consideration of the declared issues largely concerns the disciplines of the educational-professional program, which combine pedagogical and professional knowledge and, in fact, “cement” the educational process in this area of university training. The practical experience of approbation of teaching skill by students was acquired during lectures and practical classes in the disciplines studied in the direction 07 “Management and administration”. On the basis of generalization of thematic studies the guidelines for the development of innovative pedagogical technologies and use of innovative tools on a researched profile of training are formulated.
Опис
Ключові слова
викладач обліково-економічних дисциплін, професійна підготовка, освітні інновації, інноваційна освітня діяльність, компетентності, технології в освіті, педагогічні технології, teacher of accounting and economic disciplines, vocational training, educational innovations, innovative educational activity, competence, technologies in education, educational technology
Бібліографічний опис
Лемішовська, О. Удосконалення фахових компетентностей у процесі підготовки викладачів обліково-економічних дисциплін з використанням інноваційних педагогічних технологій [Текст] / О. Лемішовська, І. Яремко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, М. А. Бойченко, О. А. Біда та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 3–4 (97/98). – С. 77–91. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.03-04/077-091.