Інтерактивні технології навчання (на прикладі дисципліни «Торговельне підприємництво»)

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Посібник підготовлено відповідно до законодавчо-нормативних вимог (законів України «Про освіту», «Про вищу освіту», Національної доктрини розвитку освіти, Національної стратегії розвитку освіти до 2021 року, Концепції Державної програми розвитку освіти, Декларації Болонського Стратегічного Форуму, освітньо-професійної програми підготовки здобувачів вищої освіти за спеціальністю 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність галузі знань 07 Управління та адміністрування; навчальної програми нормативної навчальної дисципліни «Торговельне підприємництво», в межах міжкафедральної науково-дослідної теми ХТЕІ КНТЕУ «Методика формування та використання персонального середовища в контексті застосування технологій дистанційного навчання» (ДР № 0114U001579, термін виконання 2014-2018 рр.), колективної теми кафедри української мови і літератури «Формування культуромовної особистості фахівця в умовах неперервної освіти» (ДР№0118U006585, термін виконання 2018-2020 рр.), плану роботи науково-дослідної лабораторії «Академічна культура дослідника в освітньому просторі» та ресурсного центру професійного розвитку вчителя української мови і літератури й адресовано на широке коло користувачів: викладачам і студентам, залученим до процесу професійної підготовки за спеціальностями 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», а також 241 «Готельно-ресторанна справа» і 242 «Туризм» та усім, хто досліджує проблеми формування і розвитку підприємницької компетентності молоді. Посібник є авторською розробкою, що розглядає теоретичні, методичні й практичні аспекти формування компетентного фахівця і пропонує навчальні матеріали для застосування їх в процесі формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців сфери обслуговування. Структура посібника включає два теоретичні розділи і один практичний розділ. У розділі 1 «Психолого-педагогічні основи використання інтерактивних технологій навчання у формуванні підприємницької компетентності бакалаврів» розглядаються методичні засади формування компетентності та професійної мотивації майбутнього фахівця, піднімаються актуальні проблеми впровадження в Україні інтерактивних технологій навчання в процес формування ключових компетентностей, розкривається сутність, зміст і структура підприємницької компетентності як ключової компетентності особистості ХХІ ст. У розділі 2 «Застосування інтерактивних технологій навчання при реалізації компетентнісного підходу до професійної підготовки майбутніх фахівців» розкривається роль компетентнісного підходу в модернізації процесу професійної підготовки з урахуванням вимог ринку, представлено характеристику інтерактивних інструментів формування підприємницької компетентності бакалаврів, викладено пропозиції щодо оцінювання діяльності студентів на інтерактивному занятті. Розділ містить детальний опис відмін інтерактивних технологій навчання, ситуативного моделювання і тренінгу; в ньому подані нові підходи до оцінювання результатів навчання та наведені приклади прийомів оцінювання діяльності студентів за результатами інтерактивного заняття. В розділі представлені авторські розробки шкал оцінювання знань, навичок мислення і навичок презентації думок; автор уточнює особливості оцінювання навичок участі в дискусії та оцінювання студентом власної роботи. У практичному розділі 3 наведено приклади завдань, рекомендованих до застосування на заняттях з дисципліни «Торговельне підприємництво» в межах реалізації інтерактивної технології навчання: різноманітних вправ для тренінгу, сценаріїв паратеатру, завдань для проведення ділових ігор і рішення ситуаційних задач, наведені тексти і завдання для рішення кейсів. Порівняння із аналогами – навчальний посібник підготовлено відповідно до навчального плану спеціальності 076 Підприємництво, торгівля та біржова діяльність галузі знань 07 Управління та адміністрування; навчальної програми нормативної навчальної дисципліни «Торговельне підприємництво» й апробований упродовж 5 років у закладах вищої освіти, які здійснюють підготовку за означеною спеціальністю. Посібник рекомендований до використання в освітньому процесі рішенням вченої ради Сумського державного педагогічного університету імені А.С.Макаренка (протокол № 8 від 24.02.2020 р.). Основні положення посібника обговорювалися на міжнародних і всеукраїнських науково-практичних конференціях упродовж 2014-2018 рр., у т.ч.: Міжнародній науково-методичній конференції «Smart-освіта: ресурси та перспективи» (Київ, 16-17 жовт., 2014 р.), International Scientific-Practical Conference «Innovative potential of socio-economic systems: the challenges of the global world» (Lisbon, Nova School of business and economics, 30 June, 2016); International Scientific Conference «Modernization of socio-economic systems: the new economic condition» (Kielce, State University of Jan Kochanowski, 28 September, 2016), IX Всеукраїнській науковій конференції «Актуальні питання економіки» (Умань, 22 груд., 2017 р.); ІІІ Международной научно-практической Интернет-конференции «Инновационное развитие экономики: предпринимательство, образование, наука» (Минск, 2017 г.), ІІ Міжнародній науково-практичній конференції «Творча спадщина А. С. Макаренка в контексті інноваційного розвитку освіти ХХІ століття» (Суми, 15-16 бер., 2018 р.), Міжнародній науково-практичній конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених «Академічна культура дослідника в освітньому просторі» (Суми, 17 трав., 2018 р.); обговорено на засіданні кафедри економіки та обліку Харківського торговельно-економічного інституту КНТЕУ і упроваджено в освітній процес Харківського торговельно-економічного інституту КНТЕУ (Витяг з протоколу засідання Вченої ради №11 від 20.06.2018 р.)
The manual is prepared in accordance to legal requirements (Laws of Ukraine “On education”, “On Higher Education”, National Doctrine of Education Development, National Strategy for Education Development until 2021, Concepts of the State Program of Education Development, Declaration of the Bologna Strategic Forum, educational and professional training program for higher education in the specialty 076 Entrepreneurship, trade and exchange activities in the field of knowledge 07 Management and administration; curriculum of the normative academic discipline "Trade Entrepreneurship", within the interdepartmental research topic KhTEI KNTEU "Methods of formation and use of personal environment in the context of the use of distance learning technologies" (DR № 0114U001579, deadline 2014-2018), collective theme Department of Ukrainian Language and Literature "Formation of cultural and linguistic personality of a specialist in the context of continuing education" (DR№0118U006585, deadline 2018-2020), of the work plan of the research laboratory "Academic culture of the researcher in the educational space" and resource center for professional development of teachers of Ukrainian language and literature and is addressed to a wide range of users: teachers and students involved in the training process in specialties 076 "Entrepreneurship, trade and exchange activities", as well as 241 "Hotel and restaurant business" and 242 "Tourism" and all those who study the formation and development of entrepreneurial competence of young people. The manual is an author's development that considers the theoretical, methodological and practical aspects of the formation of a competent specialist and offers training materials for their application in the process of forming the entrepreneurial competence of future service professionals. The structure of the manual includes two theoretical sections and one practical section. Section 1 "Psychological and pedagogical foundations of interactive learning technologies in the formation of entrepreneurial competence of bachelors" discusses the methodological principles of competence and professional motivation of future professionals, raises current issues of implementation of interactive learning technologies in Ukraine in the formation of key competencies, reveals the essence, content and structure entrepreneurial competence as a key competence of the individual of the XXI century. Section 2 "Application of interactive learning technologies in the implementation of the competency approach to training of future professionals" reveals the role of the competency approach in modernizing the training process taking into account market requirements, presents characteristics of interactive tools for entrepreneurship bachelors, presents proposals for evaluating the activities of students in an interactive lesson. The section contains a detailed description of the differences between interactive technologies of learning, situational modeling and training; it presents new approaches to assessing learning outcomes and provides examples of methods for assessing student performance based on the results of an interactive lesson. The section presents the author's development of scales for assessing knowledge, thinking skills and skills of presenting ideas; the author clarifies the features of assessing the skills of participation in the discussion and assessment of the student's own work. Practical section 3 provides examples of tasks recommended for use in classes on the discipline "Trade Entrepreneurship" in the implementation of interactive learning technology: various exercises for training, parate theater scenarios, tasks for business games and situational problems, texts and tasks for solving cases. Comparison with analogues – the textbook is prepared in accordance with the curriculum of the specialty 076 Entrepreneurship, trade and exchange activities in the field of knowledge 07 Management and administration; curriculum of the normative academic discipline "Trade Entrepreneurship" and tested for 5 years in higher education institutions that provide training in this specialty. The manual is recommended for use in the educational process by the decision of the Academic Council of Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko (protocol № 8 from 24.02.2020). The main positions of the manual were discussed at international and national scientific-practical conferences during 2014-2018, including: International scientific-methodical conference: "Smart-education: resources and prospects" (Kyiv, October 16-17, 2014), International Scientific-Practical Conference "Innovative potential of socio-economic systems: the challenges of the global world" (Lisbon, Nova School of business and economics, 30 June, 2016); International Scientific Conference "Modernization of socio-economic systems: the new economic condition" (Kielce, State University of Jan Kochanowski, September 28, 2016), IX All-Ukrainian Scientific Conference "Current Economic Issues" (Uman, December 22, 2017); III International Scientific and Practical Internet Conference "Innovative Economic Development: Entrepreneurship, Education, Science" (Minsk, 2017), II International scientific-practical conference "Creative heritage of A. S. Makarenko in the context of innovative development of education of the XXI century" (Sumy, March 15-16, 2018), International scientific-practical conference of applicants for higher education and young scientists "Academic culture of the researcher in the educational space" (Sumy, May 17, 2018); discussed at the meeting of the Department of Economics and Accounting of the Kharkiv Trade and Economic Institute of KNTEU and introduced into the educational process of the Kharkiv Trade and Economic Institute of KNTEU (Excerpt from the minutes of the meeting of the Academic Council №11 from 20.06.2018).
Опис
Ключові слова
компетентність, компетентнісний підхід, інтерактивні технології навчання, ситуативне моделювання, тренінг, оцінювання діяльності студентів, competence, competence approach, interactive learning technologies, situational modeling, training, assessment of student activity
Бібліографічний опис
Майковська, В. І. Інтерактивні технології навчання (на прикладі дисципліни «Торговельне підприємництво») [Текст] : навчально-методичний посібник / В. І. Майковська ; наук. ред. О. М. Семеног. – Суми : Видавництво СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. – 96 с.