Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9285
Title: Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці
Other Titles: Psychological Bases of Formation of the Subject of Self-Development in Adolescence
Authors: Кузікова, Світлана Борисівна
Kuzikova, Svitlana Borysivna
Keywords: особистість
розвиток
самоактивність
особистісний саморозвиток
професійний саморозвиток
суб’єкт саморозвитку
діагностика саморозвитку
формування суб’єкта саморозвитку
personality
development
self-activity
personal self-development
professional self-development
subject of self-development
diagnostics of self-development
formation of the subject of self-development
Issue Date: 2020
Citation: Кузікова, С. Б. Психологічні основи становлення суб'єкта саморозвитку в юнацькому віці [Текст] : монографія / С. Б. Кузікова. – Суми, 2020. – 324 с.
Abstract: У монографії викладено концептуальні засади дослідження феномену саморозвитку особистості загалом та становлення суб’єкта саморозвитку в юнацькому віці зокрема. Наведено понятійні моделі, змістову та структурно-рівневу характеристики, механізми, критерії саморозвитку особистості, чинники актуалґенезу та закономірності становлення суб’єкта саморозвитку. Висвітлено результати дослідження особливостей саморозвитку як суб’єктної діяльності в осіб юнацького віку. Розглянуто можливості формування суб’єкта саморозвитку в контексті надання психологічної допомоги. Наведено експериментально перевірені психолого-педагогічні умови та технології оптимізації становлення суб’єкта особистісного і професійного саморозвитку в процесі фахової підготовки студентів-психологів до психокорекційної діяльності. Монографія стане у пригоді психологам, педагогам, викладачам, аспірантам, студентам психологічних факультетів закладів вищої освіти, фахівцям у галузі практичної психології.
The monograph outlines the conceptual foundations of the study of the phenomenon of self-development of the individual in general and the formation of the subject of self-development in adolescence in particular. Conceptual models, semantic and structural-level characteristics, mechanisms, criteria of personal self-development, factors of actual genesis and regularities of formation of the subject of self-development are given. The results of the study of the peculiarities of self-development as a subjective activity in adolescents are highlighted. The possibilities of forming a subject of self-development in the context of providing psychological assistance are considered. Experimentally tested psychological and pedagogical conditions and technologies for optimizing the formation of the subject of personal and professional self-development in the process of professional training of student psychologists for psycho-correctional activities are presented. The monograph will be useful for psychologists, teachers, professors, graduate students, students of psychological faculties of higher education, specialists in the field of practical psychology.
URI: http://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/9285
Appears in Collections:Наукові видання



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.