Синергетичний підхід до розвитку рухової функції школярів у процесі фізичного виховання

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглядається питання комплексного підходу до розвитку рухової функції школярів у процесі фізичного виховання. Вивчається можливість використання дидактичних аспектів і ідей синергетики в змісті предмету «Фізична культура» в загальноосвітніх навчальних закладах. Обґрунтовано їх використання в моделюванні та прогнозуванні розвитку рухової функції школярів. Визначається можливість упровадження синергетичного підходу до управління даним процесом з метою сприяння оптимальному розвитку рухової функції школярів та підвищення якості процесу фізичного виховання в цілому.
Today appearing of new educational needs, also in the process of physical education, causes necessity of researching the ways of their satisfaction in Ukraine. The theoretical analysis allowed to made a conclusion on the possibility of solution of this problem in the conditions of informational educational space which provides possibilities for processing and systematization of the large quantity of information, development of optimum individual programs of study and education, modeling, possibility of variant application of pedagogical technologies, depending on a concrete individual situation of child development. Many scientists believe that one of the ways of further educational reconstruction on the new bases is using of a synergetic approach in pedagogy, so it caused the realization of theoretical investigations in this direction. The article discusses the integrated approach to the development of motor function in the process of physical education. This investigation is about the possibility of using of some didactic aspects and ideas of synergy in the context of the subject «Physical Education» at secondary schools; about their using in modeling and prediction of pupils’ motor function. The possibility of introduction of synergetic approach is determined. Studying of prominent scientists’ research works about the system of physical education, man’s motor activity, the process of teaching of motor actions, development of motor qualities and integrative processes which took place in this system proves its nonlineness, openness, dynamics, abilities of self-organization and development; it allows to use synergetic approach to rule it. In the result of theoretical investigations we revealed that during rather long period of time the synergetic ideals have already been partly used in the theory and methodology of physical education, biomechanics, biochemistry and physiology of physical education and sport, supplementing the ideas of biological cybernetics, and can get further development in the direction of optimization the process of schoolchildren physical education in different age group and of the development of man’s motor function. The question of investigation of the peculiarities of development of man’s motor function from the point of view of cinesiology is very urgent in this direction. This approach gives a possibility to elaborate the optimal system for the development of man’s motor function with using the ideas of synergetic and cybernetics.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, фізична культура, рухова функція, синергетика, школярі, physical education, physical training, motor function, synergy, pupils
Бібліографічний опис
Багінська, О. В. Синергетичний підхід до розвитку рухової функції школярів у процесі фізичного виховання [Текст] / О. В. Багінська // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 55–60.