Ідеї ефективності школи в контексті розвитку теорії освітніх змін

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті визначено сутнісні характеристики феномену «ефективність школи». Під ефективною школою мається на увазі заклад, який забезпечує загальну середню освіту, що максимально задовольняє освітні запити замовників: батьків, соціуму, держави. Невід’ємними характеристиками ефективної школи вважається позитивне ставлення сім’ї до школи, відведення дітям достатнього часу для виконання поставлених завдань, забезпечення школярам безпечної, здорової і комфортного середовища для навчання і клімат високих очікувань від усіх учнів. Встановлено та охарактеризовано основні етапи розвитку теоретичних ідей про ефективність школи, зокрема: етап поширення ідей соціальної рівності в освіті (сер. 60-х рр. ХХ ст. – сер. 80-х рр. ХХ ст.), інноваційний етап (сер. 80-х рр. ХХ ст. – поч. 90-х рр. ХХ ст.), етап суспільних розчарувань (початок – кінець 1990-х рр. ХХ ст.), етап інтернаціоналізації та міжнародного співробітництва (кінець 90-х рр. ХХ ст. – 2005 р.), сучасний етап (2005 р. – 2013 р.).
The aim of the article is to outline the essential characteristics of the «school effectiveness» phenomenon, to determine and to describe the main stages in the development of the theoretical ideas about the effectiveness of schools. An effective school in the following article is referred as the establishment that provides secondary education and satisfies educational needs of customers: the parents, the society and the state. The priority in the educational change performance is the role of the leader in the educational process, a clear and focused goal for everyone, mandatory regular monitoring of results and correction of the shortcomings. Under an effective school in the present article is meant an establishment that provides secondary education and satisfies the educational needs of customers: parents, society, and state. The priority outcomes of the educational change is the role of the leader in the educational process, clear and focused goal for all, mandatory regular monitoring of the results and correction of the shortcomings. Integral characteristics of effective school are considered to be the following: family positive attitude to school, setting aside enough time for children to do the tasks, providing students with safe, healthy and comfortable environment for studying. The analysis of contemporary scientific researches on school effectiveness allows determining the development stages of the ideas of school effectiveness in the context of educational change theory. They include: stage of distribution of the ideas of social equality in education (mid.1960-s – mid.1980-s), the innovative stage (mid. 1980-s – early 1990-s), the stage of public frustration (early 1990-s – late 1990-s), the stage of international cooperation (late 1990-s – 2005), the modern stage (2005 – 2013). The study of educational change as certain phenomena and processes ensuring the improvement and development of the education sector is relevant and important for searching the effective ways to reform school education in Ukraine.
Опис
Ключові слова
ефективність школи, теорія освітніх змін, інноваційний, нововведення, модернізація, school effectiveness, educational change theory, innovative, modernization, innovation
Бібліографічний опис
Мохоньок, З. А. Ідеї ефективності школи в контексті розвитку теорії освітніх змін [Текст] / З. А. Мохоньок // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 22–29.