Професійні компетентності сучасного вчителя: порівняльний аналіз українських та австрійських досліджень

Ескіз
Дата
2013
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У статті розглянуто складові поняття «професійна компетентність вчителя» у системі післядипломної педагогічної освіти в Україні та Австрії як готовність до педагогічної діяльності, що вибудована на основі знань, умінь, навичок та усвідомленого розуміння власної ролі в суспільстві. Проаналізовано підходи до визначення поняття «професійна компетентність» в українській та австрійській педагогічній думці. Схарактеризовано основні види професійної компетентності сучасного вчителя в Україні та Австрії.
The article deals with the essence of concept «professional competence of a teacher» in post diploma education system in Ukraine and Austria which is defined as pedagogical activity, that is lined up on the basis of knowledge, abilities, skills and realized understanding of the teacher’s role in society. The main approaches to the determination of the concept «professional competence» in Ukrainian and Austrian pedagogical researches are analyzed. The basic types of professional competence of modern teacher in Ukraine and Austria are described. Socio-economic changes that take place in Ukraine, predetermine the processes of reformation of the educational system, that in the context of Ukraine’s integration to European and world educational space, the study of positive foreign experience of educational system development are needed. The professional competence of teachers who work under the conditions of innovative studies depends in a great deal on realization of changes necessity, transformation of the inner world and search of new possibilities, self-realization of these specialists in the professional sphere. Presently in scientific literature there are different approaches to determination of concept «professional competence». In particular D. Raven explains competence as «specific ability, necessary for effective implementation of certain action in concrete subject sphere that includes the strictly specialized knowledge, special subject skills, ways of thinking, and also understanding of responsibility for the actions». The Austrian researchers determine the main competence of a modern teacher: subject matter competence, personal competence, social competence, methodological competence. The research testifies that acquisition of professional competence in the system of postgraduate pedagogical education helps to develop teacher’s skills to effective realization of professional activity, to possess the integral system of knowledge, abilities and skills, that determine formation of pedagogical activity, pedagogical communication and a teacher’s personality as a transmitter of certain values, ideals and pedagogical consciousness.
Опис
Ключові слова
післядипломна педагогічна освіта, учитель, професійна компетентність, види компетентності, postgraduate pedagogical education, teacher, professional competence, types of competence
Бібліографічний опис
Михайлик, А. М. Професійні компетентності сучасного вчителя: порівняльний аналіз українських та австрійських досліджень [Текст] / А. М. Михайлик // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний університет імені А. С. Макаренка ; редкол.: А. А. Сбруєва, Дж. Бішоп, О. В. Єременко та ін. – Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – №7 (33). – С. 14–22.