Формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил у процесі їх фахової підготовки

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2019
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
У дисертації запропоновано розв’язання наукової проблеми формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських cил шляхом розробки й експериментальної перевірки відповідної моделі, яка ґрунтується на системному, компетентнісному, діяльнісному, проектному, синергетичному та особистісно-розвивальному підходах і загальнодидактичних та специфічних принципах (принцип професійної спрямованості; принцип самоорганізації; принцип суб’єктпості), охоплює удосконалення змісту (навчальні дисципліни, курс «Основи дослідницької діяльності»), найбільш раціональні методи (пошуковий, кейс-метод, тренінги, диспути) і форми (індивідуальні та індивідуально-групові) навчання, передбачає провідним засобом дослідницькі завдання різних типів (на доведення; недовизначені і перевизначені; зворотні; на складання структурно-логічних схем; оцінно аналітичні; проектно-технологічні) і коротко описує діагностичний інструментарій для визначення рівнів (елементарний, достатній, високий) сформованості дослідницької компетентності.
The dissertation proposes to solve the scientific problem of forming the research competence of future Navy officers. The research competence of future Navy officers should be understood as an integrative, socially significant personality trait that combines knowledge of theoretical and empirical research methods in the military, mathematical and informational sciences, the ability to model an experiment and to predict its results, the skills of research of the original data into a reliable result. Structural analysis of the concept of "research competence of future Navy officers" gave reason to consider the specified personal quality through the prism of three components: motivational (needs, motives, motives that determine the occurrence of an action or activity, in particular, research, are also whole personalities that are personal with motives lor professional research); gnostic activity (knowledge about rational planning and design of own research activity; choice of the most expedient methods and forms of research activity; possession of ability to plan, coordinate, evaluate the results of own search) and personality reflexive (qualities of a scientist, creative abilities, reflexive qualities). In accordance with certain components of the research competence of future Navy officers, the following criteria have been developed: motivational-volitional (assumes a conscious perception by the future specialist of the role of research activity for professional and personal growth; indicators - personal-value attitude to research activities; cognitive-operational (determines the level of knowledge of future specialists theoretical knowledge and practical skills, which is the basis of professional development in the military sphere; indicators - the amount of knowledge about carrying out research activities, the ability to carry out research activities); behavioral-reflexive (defines the ability to reflect, which allows the future specialist to really evaluate their capabilities; indicators - the expression of reflection, awareness of their own research competence). The model of formation of research competence of future Navy officers is presented in unity of purpose, methodological, technological, diagnostic blocks, pedagogical conditions and result. The formation of the research competence of future officers involved the gradual realization of tasks at the initial, preparatory and conditionally professional stages. The technological block of the model on the basis of taking into account the peculiarities of the research activities of future Navy officers, and the formation of cadets of executive and research capabilities consistently reflects the content (academic disciplines, special course), forms (lecture, seminar-discussion), practice, circle, individual consultation), methods that shape the scientific outlook of future officers and exchange information (conversation, debate); methods that organize the research activities of future officers and stimulate its motives (search, research (experience, observation, research), game, project, case method); a method that helps future officers reflect on their research activities (individual conversation) and tools (research assignments, educational resources, feedback tools). The diagnostic unit describes the criteria, indicators and levels of research competence of future Navy officers. Based on the comparison of the obtained results, their quantitative statistical and qualitative analysis, it was revealed that the implementation of the model of formation of research competence of future Navy officers in the process of professional training led to significant statistically significant changes in the levels of its development in the cadets of the experimental group. The generalization of the obtained results confirmed the achievement of the goal of the dissertation research, the fulfillment of its tasks and the reliability of the experimental results at the significance level of 0.05.
Опис
Ключові слова
дослідницька компетентність, дослідницька діяльність, формування дослідницької компетентності, майбутні офіцери військово-морських сил, модель формування дослідницької компетентності, професійна підготовка, research competence, research activities, formation of research competence, future Navy officers, model of formation of research competence, professional training
Бібліографічний опис
Завгородній, Д. С. Формування дослідницької компетентності майбутніх офіцерів військово-морських сил у процесі їх фахової підготовки [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – теорія і методика проф. освіти / Завгородній Денис Сергійович ; МОН України, Сумський державний педагогічний ун-т ім. А. С. Макаренка ; науковий керівник О. С. Гавалюх. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2019. – 22 с.