Фізичне виховання молоді козацької доби та учнів козацьких класів сучасної школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
У даній статті розглядаються кращі зразки фізичного виховання молоді в січових і козацьких школах в епоху козацтва та їх використання під час гартування учнів козацьких класів сучасного загальноосвітнього закладу. Висвітлюється специфіка відбору й виховання джур у Січовому товаристві, культ фізичної досконалості та його основні положення. Зосереджується увага на великій фізичній силі, військовій майстерності й витривалості запорозької старшини як виховного ідеалу молоді козацької доби. Описується практика фізичного гартування учнів козацьких класів сучасної школи, їх підготовки до захисту Вітчизни на основі козацької педагогіки.
This paper highlights the how ways to prepare the body to complex tests fate in military campaigns, helped by the ability to swim, row, boat control, hiding from the enemy in the reeds and the water, ride and compete on horses, skillfully wield all weapons. Much attention is focused on the systematic development of their natural instincts to improve body and mind in games, dances, group dances, wrestling. The specifics of the selection and training of Jur Host associations and the cult of physical perfection and its main provisions are considered. Attention is focused on a great physical strength, military skill and endurance of Zaporozhian officers as an educational ideal of youth of Cossack era. The examples of such strength and powerful atamans known as Ivan Bohun, Peter Sahaidachny are given. The features of the organization and providing Sich school not only literacy but also due to the preparation Jur military are displayed. The specificity of training young Cossacks is described. The use of past achievements in hardening and bringing up the pupils of modern school is highlightened. The experience of physical education of Cossack’s class pupils of Sumy Community specialized school I–III number 25 in the academic and extra-curricular activities, preparing them for defending the Motherland on the basement of Cossack pedagogy is summarized. Great significance is given to collaboration with Cossacks of Sumy International Public Organisation «Cossacks Of Zaporizhya». They try to select for Cossacks youth such kinds of activities that have military-applied orientation and are considered to be a good facility for general-physical preparation in a child’s battle so called «Lava on Lavu». The parents’ involvement is considered to be expedient to observance of safety techniques requirements and a proper order that influences well quality of upbringing, strengthening of family relations and involvement of families into a healthy-life style. The most accessible types of physical exercises are described and they improve motion activity. Additional folk dance group lessons, tourist-ecological activity, orienteering are displayed. Available importance of maintaining and folk traditions in Sich during state and religious holidays, Cossack entertainment and various activities are given. The classes with military-applied focus are standard out, help of youth preparation to strict tests adulthood, bring courage, unity and coherence of actions, promote development of power quality, motivate to exercise, promote interest to a healthy lifestyle.
Опис
Ключові слова
січова школа, джури, учні козацьких класів, дитяча чота, гартування молоді, козацькі бої, козацькі розваги, фізичне виховання, фізичні вправи, фізична підготовка, самовдосконалення, Cossacks school, young Cossacks, pupils of Cossacks classes, youth hardening, Cossacks battles, Cossacks entertainment, physical education, physical exercises, physical preparation, self-perfection
Бібліографічний опис
Лях, М. В. Фізичне виховання молоді козацької доби та учнів козацьких класів сучасної школи [Текст] / М. В. Лях // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 7 (41). – С. 295–303.