Педагогічні умови ефективної реалізації процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача вищої школи

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2014
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
На основі вивчення наукових джерел та аналізу емпіричного матеріалу в статті відстоюється думка, що ефективність реалізації процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача вищої школи пов’язана з функціонуванням сукупності педагогічних умов. До таких віднесено: створення комфортного освітнього середовища, що основане на педагогічній взаємодії, співробітництві та співтворчості викладача й студентів; запровадження моніторингового дослідження динаміки формування управлінської компетентності майбутніх викладачів на основі кваліметричного підходу; технологізація процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача на основі програмно-цільового управління; посилення практичної складової магістерської підготовки майбутніх викладачів шляхом запровадження інноваційного навчально-методичного забезпечення.
On the basis of scientific sources study and empiric material analysis an idea of efficiency of administrative competence formation of future high school teacher which depends on totality of pedagogical terms in which it takes places offered in the article. The following pedagogical terms are offered: creation of the comfortable educational environment based on pedagogical co-operation, collaboration and co-creation of a teacher and students; the monitoring research of dynamics of future teachers administrative competence formation on the basis of qualimetric approach; technologization on the basis of qualimetric approach; technologization of administrative competence of future teacher on the basis of programmed-purpose management; strengthening of practical constituent of future teachers’ master's degree preparation by the use of the innovative educational and methodical providing. During masters’ pedagogical practice there is not only verification of theoretical and practical preparation to independent teaching work but also wide possibilities for realization of personality creative potential individual internals. Pedagogical practice promotes forming master’s creative attitude toward future professional activity, to administrative competence forming as major quality of modern high school teacher. Modernization of pedagogical practice realization is related to deployment of innovative pedagogical technologies in combination with traditional forms and methods of studies This article analyzes issues related to the training of the future high school teacher as for realization of their professional career and personnel management of the institution in market conditions. The value strategy and strategic human resource management education necessary for the institution efficient activity and the process of readiness formation of the future high school teacher to professional career was shown in the article.
Опис
Ключові слова
управлінська компетентність, формування, педагогічна умова, майбутній викладач вищої школи, моніторинг, кваліметрія, середовище, future high school teacher, career, strategic management, future high school teachers’ readiness to career implementation, administrative competence, pedagogical condition, monitoring, qualimetry
Бібліографічний опис
Козлов, Д. О. Педагогічні умови ефективної реалізації процесу формування управлінської компетентності майбутнього викладача вищої школи [Текст] / Д. О. Козлов // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. Є. Антонова, Дж. Бішоп та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2014. – № 7 (41). – С. 119–135.