Особливості секційної моделі організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти

Вантажиться...
Ескіз
Дата
2020
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
СумДПУ імені А. С. Макаренка
Анотація
Мета дослідження – проаналізувати ступінь вивчення проблеми використання секційної моделі організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти. Методи дослідження: узагальнення літератури й матеріалів мережі Інтернет, абстрагування, аналіз, синтез. У статті подано результати аналізу особливостей реалізації секційної моделі організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти. Вони полягають у використанні найбільш популярних і, одночасно, досяжних із точки зору матеріально-технічного забезпечення видів спорту в процесі секційних занять. Основною проблемою реалізації секційної моделі є матеріально-технічне забезпечення та необхідність якісної підготовки викладачів фізичного виховання для закладів вищої освіти.
The purpose of the study is to analyze the degree of the problem of using a sectional model of physical education of students in higher education institutions. The methods of theoretical research were used: generalization of literature and materials of Internet, abstraction, analysis, synthesis. The article presents the results of the analysis of the peculiarities of the sectoral model of the organization of physical education of students in higher education institutions. They consist in use of the most popular and, at the same time, reachable from the point of view of logistical security of sports during sectional classes. The main problem of the sectional model implementation is logistical support and the need for qualitative training of teachers of physical education for higher education institutions. It is noted that basketball, volleyball, swimming, table tennis, football, track and field are mostly used for implementation of the sectional model. It is established that the problem of realization of the sectional model of organization of physical education on the basis of classes in different sports for students of III-IV levels of accreditation is not fully covered. For the most part, this issue is covered by researchers for students of the first and second levels of accreditation. There is a problem of need to improve the sectional model of organization of physical education of students with the selection of the most popular in a specific region of sports, due to the insufficient level of theoretical and methodological elaboration of this issue and the urgent need for practical implementation of relevant scientific results. The prospect of further research is related to the study of the peculiarities of implementation of professionally oriented and individual models of organization of physical education of students, development and experimental verification of the section model.
Опис
Ключові слова
фізичне виховання, студенти, заклади вищої освіти, секційна (спортивно орієнтована) модель, physical education, students, higher education institutions, sectional (sports oriented) model
Бібліографічний опис
Томенко, О. Особливості секційної моделі організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти [Текст] / О. Томенко, С. Матросов, О. Ярова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал / МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка ; [редкол.: А. А. Сбруєва, О. А. Біда, Ю. А. Бондаренко та ін.]. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2020. – № 1 (95). – С. 309–322. – DOI: 10.24139/2312-5993/2020.01/309-322.